تاریخ : 1402/12/23 11:17
شناسه : 407587

بانک مرکزی اعلام کرده که بیش از ۴.۳ میلیارد دلار ارز به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص داده است، در حالی که فعالان این حوزه از عدم تأمین ارز مورد نیاز، گلایه مندند.

موضوع تخصیص و تأمین ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی، مهم‌ترین چالش حوزه سلامت به شمار می‌رود که همواره باعث شده تا فعالان ای ن حوزه در مسیر تولید، با چالش‌های عدیده ای مواجه شوند که در نتیجه آن، شاهد کمبود دارو و تجهیزات بوده ایم.

این در حالی است که ظرفیت صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی در کشور، از توانمندی بالایی در تولید و تأمین نیاز داخلی برخوردار است و اگر به درستی حمایت شود؛ امکان صادرات گسترده محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی را نیز دارد.

در روزهای اخیر، خبری به نقل از بانک مرکزی اعلام شد که با واکنش فعالان صنعت دارو و تجهیزات مواجه گردید.

خبر این بود که بانک مرکزی بنا بر ثبت سفارش‌ها و اعلام اولویت‌ها و نظر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، از ابتدای امسال برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی مجموعاً ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تأمین و پرداخت کرده که از رشد ۲۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار است.

اما، دست اندکاران صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی، از انتشار این خبر متعجب شدند؛ زیرا، مدعی هستند که اگر چنین تخصیص و تأمین ارزی صورت گرفته است، باید حال صنعت خوب باشد، در حالی که در روزهای پایانی سال، مدیران صنعت به دنبال تأمین نقدینگی هستند.

سلمان اسحاقی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: شاهد عدم هماهنگی بین متولیان تولید و تأمین دارو از جمله سازمان غذا و دارو، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در تأمین ارز و ریال به منظور تأمین دارو و مواد اولیه دارویی هستیم و اگر این عدم هماهنگی در بازه زمانی کوتاه بین متولیان مربوطه برطرف نشود، اکثر شرکت‌های تأمین و پخش دارو زمین‌گیر خواهند شد و با بحران اساسی در بحث تأمین دارو در بازار مواجه خواهیم شد.

وی افزود: اگر شرکت‌های تولیدکننده دارو و مواد اولیه دارویی تعطیل شوند جان میلیون‌ها نفر به خطر خواهد افتاد در این رابطه امیدواریم که دولت به این درک درست برسد که شرکت‌های تأمین کننده و واردکننده دارو با شرکت‌های اقتصادی تفاوت فاحشی دارند و باید به آنها توجه شود.

اسحاقی ادامه داد: از سویی سازمان برنامه و بودجه ارز و اعتبار خوبی را تخصیص می‌دهد اما تفسیر نامناسب و عدم هماهنگی بین بانک مرکزی، وزارت بهداشت و سندیکاهای دارویی باعث شده از این منابع به درستی استفاده نشود. امروزه شاهد هستیم که به سندیکاهای تولیدکننده دارو حتی تسهیلات هم ارائه نمی‌شود، در حالی که سایر شرکت‌ها به راحتی تسهیلات می‌گیرند؛ در این رابطه مشکل تعارض آماری و عدم هماهنگی‌ها به گونه‌ای بود که در نهایت رئیس کمیسیون بهداشت تاکید کرد این مشکلات را به صورت مکتوب به سران سه قوه و متولیان امر ارسال خواهد کرد.

علیرضا چیذری عضو هیأت مدیره انجمن حامی تجهیزات پزشکی و دارویی، گفت: از اواخر بهمن ۱۴۰۲ به درخواست‌های ثبت شده از سوی سازمان غذا و دارو در سامانه جامع تجارت، ارز داده نشده است؛ چون سازمان برنامه و بودجه باید مابه‌التفاوت ریالی نرخ ارز را به بانک مرکزی پرداخت کند. بانک مرکزی مدعی است مشکلی در تأمین ارز ندارد اما چون سازمان برنامه و بودجه مابه‌التفاوت ریالی نرخ ارز را پرداخت نکرده است، نمی‌تواند ارز جدیدی را به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص دهد.

وی افزود: متأسفانه وضعیت به گونه‌ای است که صدای همه در آمده و برخی هم می‌خواهند همه مشکلات را به گردن سازمان غذا و دارو بیاندازند، در حالی که رئیس سازمان غذا و دارو تلاش می‌کند تا بتواند ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی را بگیرد.

چیذری با عنوان این مطلب که وظیفه بانک مرکزی و سازمان برنامه بودجه است که اختلافات خود را حل کنند، تاکید کرد: سطح نارضایتی در حوزه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بسیار افزایش یافته و دلیل آن نه ناتوانی سازمان غذا و دارو؛ بلکه اختلاف بین سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی است. سازمان غذا و دارو لیست تخصیص ارز را برای بانک مرکزی ارسال کرده اما تأمین ارز صورت نگرفته است.

در همین حال، آرش محبوبی رئیس انجمن داروسازان تهران معتقد است که صنایع دارویی کشور به شدت با مشکل نقدینگی مواجه اند و نیاز به تزریق نقدینگی ریالی دارند.

پاسخی بگذارید