فرشته محقق - آموزش و پرورش به عنوان پرجمعیت ترین ایستگاه تعلیم و تربیت نقش موثری در زمینه پیشگیری از وقوع جرم به عهده دارد بررسی ها نشان می دهد که یکی از موفق ترین مکان ها برای اجرای اقدام پیشگیری از جرایم مدارس هستند. مدرسه اولین محیط اجتماعی است که کودکان و نوجوانان ناچارند خود را با نظم و قوانین آن هماهنگ کنند. آنها از معلمان خود توقع دارند که رابطه ای صمیمانه با آنها برقرار کنند. توجه به شخصیت، عدم تبعیض بین شاگردان، همکاری با آنها، استفاده از دروس عملی و وسائل کمک آموزشی، متکلم وحده نبودن معلم و استفاده از مدد کاران اجتماعی و مشاوران دلسوز در امر تعلیم و تربیت کودکان، از عوامل کاهش جرم و بزهکاری در بین کودکان و نوجوانان می باشند. کودکان و نوجوانان درصد قابل ملاحظه ای از جامعه آماری ایران را تشکیل می دهند و سن ارتکاب جرم در جرایم گوناگون در حال کاهش است. با بررسی های به عمل آمده مشخص شده است که برخی از دانش آموزان بزهکار در حال تحصیل هستند و برخی نیز از آنان از مدارس اخراج شده اند. در این میان به موازات نهادهای گوناگون، آموزش و پرورش نقش ویژه ای در پیشگیری وضعی و اجتماعی از بزهکاری دانش آموزان بر عهده دارد.
در گفتگو با بسیاری از بزهکاران عدم آموزش به هنگام را از مهمترین دلایل گرایش به بزهکاری عنوان می کنند. لازم است با تقویت نهادهای آموزشی و رفع مشکلات موجود در این نهادها از افزایش بزهکاری ها جلو گیری شود .