تاریخ : 1403/02/18 12:46
شناسه : 408041

میزان و حجم دریافت پول نقد در کلینیک‌ها و مطب‌های پزشکی در قزوین و افزایش نارضایتی‌ها از فقدان نظارت و برخورد قاطع با پزشکان متخلف خبر می‌دهد.

موضوع کارتخوان های نمایشی و بلااستفاده در مطب‌ها و کلینیک‌های تخصصی قزوین دیگر ماجرای جالب و متفاوتی نیست که مردم با آن دست به گریبان نباشند و یا کسی از وجود این معضل بی خبر باشد.

این موضوع در سایه عدم نظارت دستگاه‌های مرتبط این روزها به قدری در قزوین فراگیر شده که مردم نیز دیگر دست به اعتراض نمی‌زنند و ماجرا گویا عادی شده است.

 

کارتخوان ها نمایشی هستند

خانم کریمی یکی از شهروندانی که در روزهای اخیر کودک ۴ ساله خود را به یک مطب پزشک فوق تخصص در خیابان بوعلی برده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکل پرداخت پول نقد اظهار کرد: پرداخت پول نقد در مطب‌های خصوصی ماجرای جدیدی نیست.

وی افزود: در طی سال چندین بار به یک پزشک مراجعه می‌کنیم و در تمام این مدت نیز پول نقد باید به همراه داشته باشیم این نشان می‌دهد که این امر طبیعی شده و کسی هم به فکر حل مشکل نیست.

این شهروند تاکید کرد: در بهترین حالت ممکن و در حالی که دستگاه کارتخوان بر روی میز است منشی مطب به صراحت عنوان می‌کند که پول را نقد و یا کارت به کارت کنید.

 

مقایسه چشمی تعداد بیمار و تراکنش می‌تواند تخلف را ثابت کند

وی ادامه داد: اگر یک بار ناظر و بازرس به صورت سرزده به مطب مراجعه کرده و حجم بیماران مراجعه کننده را فقط با چشم با میزان دریافتی ثبت شده از طریق کارتخوان مقایسه کند بدون شک به تخلف پی خواهد برد اما گویا همین کار هم برای دستگاه‌های نظارتی سخت است.

خانم احمدزاده یکی دیگر از شهروندان قزوینی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر به یک پزشک متخصص در چهارراه محمدرسول الله (ص) مراجعه کرده‌ام، اضافه کرد: مطب‌ها و پزشکان مخصوصاً متخصص از دریافت پول نقد ابایی ندارند.

 

پزشکان ترسی از برخورد قانون ندارند

وی تاکید کرد: اصلاً دریافت پول نقد چیز عجیب و پیچیده‌ای نیست چون وقتی برای دریافت نوبت با دفتر پزشک تماس می‌گیرید منشی به صراحت عنوان می‌کند پول نقد به همراه داشته باشید و این صراحت نشان می‌دهد پزشکان ترسی از برخورد قانونی نیز ندارند.

این شهروند با بیان اینکه هیچکس نباید از مالیات و پرداخت آن مصون باشد، تاکید کرد: همسر کارگر من با درآمد ناچیز مالیات خود را پرداخت می‌کند اما یک پزشک با درآمد ده‌ها میلیونی در یک روز تمام تلاش خود را برای فرار از مالیات به کار می‌بندد.

وی عنوان کرد: این ماجرا در قزوین امری عادی شده و گویا نظارت لازم نیز در این زمینه صورت نمی‌گیرد که اینقدر ماجرا همه گیر و عمومی شده است.

 

۱۰ درصد حق الزحمه پزشکان باید به عنوان مالیات پرداخت شود

به گزارش مهر موضوع نارضایتی از دریافت پول نقد توسط برخی پزشکان در قزوین در حالی رو به افزایش است که در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ به صراحت بر دریافت مالیات از پزشکان تاکید شده است.

در مصوبه بند «ح» تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳ آمده است: «تمام مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند ۱۰ درصد حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی که به موجب دریافت وجه، صورتحساب‌های ارسالی به بیمه‌ها یا نقدا از طرف بیمار پرداخت می‌شود، به‌عنوان مالیات علی‌الحساب کسر و به نام پزشک مربوطه تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.»

ماجرا زمانی تلخ می‌شود که در حالی که دولت در قانون بودجه بر دریافت مالیات از پزشکان تاکید و صراحت دارد مهدی موحدی بکنظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی عنوان کرده فرار مالیاتی پزشکان ادامه دارد و حتی ۷۵ درصد فرارهای مالیاتی ثبت شده در کشور مربوط به پزشکان است.

افزایش نظارت توسط دستگاه‌های نظارتی و مرتبط با موضوع از جمله اداره کل امور مالیاتی، دانشگاه علوم پزشکی و حتی تعزیرات حکومتی و اداره کل بازرسی می‌تواند باعث افزایش حجم بالایی از این فرارها مالیاتی داشته باشد...

گفتنی است نام و آدرس پزشکان اشاره شده در گزارش در خبرگزاری مهر محفوظ است.

پاسخی بگذارید