گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 90715
یادداشت خبرنگار 

 ضرورت تامین امنیت سرمایه گذاران داخلی 

 زهره مهر نوروزی
 
امسال نیز مصلی امام خمینی (ره) پاتوق اهالی مطبوعات و هواداران روزنامه ها ؛ ،خبرگزاری ها ونشریات شده است. شعار نمایشگاه امسال «جامعه آگاه تر: توسعه بیشتر و شعار کمتر»

من به همراه تعدادی از همکاران با تور رسانه ای خانه مطبوعات که امسال با مشارکت استانداری برگزارشد،همراه شدیم. راهرو 23غرفه 217 مکانی بود که برای روزنامه شاخه سبز درنظر گرفته شده بود تا حوالی ظهر اوضاع نمایشگاه خوب بود. نشست های تخصصی درحال انجام بود چند هرزگاهی نریتور نمایشگاه حضور مسوولان کشوری واستانی را در 23نمایشگاه مطبوعات اعلام می کرد. تا حوالی ظهر همه چیز به روال عادی بود، تالارهای گفتگو براه بود. میهمانان مهم یکی پس از دیگری می امدند و می رفتند.

کودکان کار برای بازدید نمایشگاه آمده بودند  که به غرفه شاخه سبزهم سر زدند. تا اینکه ناگهان سرو کله عده ای از معترضان پیدا شد ، هرکدام پلاکاردی در دست داشتند وشعار می دادند تا اینکه بدانم خواسته آنها چیست و زمان برد. زمان برد تا بدانم این ها افرادی هستند که در پروژه پدیده شاندیز سرمایه گذاری کرده اند وامروز به خاکستر نشسته اند.
برعکس من  که دچار شوک این ماجرا شده بودم بقیه مردم وغرفه داران روی روال بودند مثل اینکه سال قبل نیز همین اتفاق رخ داده بود.

من  وهمکارانم غرفه را برای  پذیرایی وحضور استاندار، رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی ،راه و شهر سازی ونماینده قم درمجلس شورای اسلامی  شهرمان مهیا می کردیم، همچنان همه وسروصدای اعتراض کنندگان برپا بود. 
استاندار قم به همراه دیگر مسولان قمی  وامیر آبادی نماینده مردم قم در غرفه ما حاضر شدند . 

 استاندار ورئیس راه وشهرسازی دفتر حضور را امضاء کردند که به ناگهان سهامداران معترض به سمت غرفه ما آمدند. یکی دو نفراز بین جمعیت نزدیک آمد وشروع به صحبت کردند. 
امیر ابادی بی هیچ معطلی گفت: مجلس دراین مورد خاص هیچ کاری از دستش برنمی آید». 

همین جمله کافی بود که آه از نهاد سهامدارن ورشکسته شاندیز بلند شود.یکی از آنها که چیزی حدود 35سال داشت گفت:«من حدود 800میلیون سرمایه گذاری کرده ام »
دیگری می گفت:« 500میلیون سهام دارم ».
 یکی از زنان می گفت:« 50میلیون همه دارای ام بود سهام خریدم الان می خواهم برای دخترم جهیزیه بخرم»
 هرکس به نوعی اعتراض داشت وامیر آبادی هم سعی می کرد مردم را ساکت کند ولی انگار شدنی نبود چیزی حدود نیم ساعت سر پا ایستاد وتا معترضان را ساکت کند. 
یکی می گفت: تهاتر بشود .

دیگری می گفت: می گویند نمی توانند پول مردم را برگردانند شرکت را بین المللی بفروشند وسهم مردم را بدهند.
 هرکس از روی ناراحتی چیزی می گفت ومعترض بود .
سرانجام امیر آبادی پس از شنیدن صدای مردم از غرفه ما خارج شد
 واما داستان از چه قرار بود؟
پدیده شاندیز یکی از شرکت‌هایی است که در چند سال اخیر با تبلیغات وسیع اقدام به جذب سهامدار کرده و حدود 2 سال قبل بود که به دستور دادستان عمومی و انقلاب مشهد، فعالیت‌های ساخت و ساز این شرکت متوقف شد و اکنون مدتی هست  که سهامداران منتظر دریافت سرمایه خود هستند و همچنان این خواسته محقق نشده است.

هرچند که امیدواریم مسله پدیده شاندیز به سرانجام خوبی ختم شود. در این پدیده شوم ما به عنوان رسانه وهم مجلس نشینان به عنوان قانون گذار کوتاهی کردیم ونمی توانیم به آسانی از این مسله شانه خالی کنیم .

 اما نکته ای را که باید مجلس نشینان به خاطر بسپارند واز این پروژه درس عبرت بگیرند ضرورت تصویب قوانین است قوانینی برای حفظ امنیت سرمایه گذاری داخلی این حقی است که باید بوسیله قوه مجریه  برای حمایت از سرمایه گذاران داخلی ایجاد شود تا پدیده تازه ای تکرار نشود .

پاسخی بگذارید

نظرات کاربران

  1. لارستان

    سلام به شما و روزنامه زیبا تون من اومدم نمایشگاه و از برخوردتون لذت بردم امیدوارم در تمام زندگی تون بخصوص حمایت از نهادهای بی زبان موفق باشید.

  2. محفوظ

    سلام بسیار زیبا فرمودید امنیت در زمینه سرمایه گذاری خیلی مهم است. سرمایه گذار ریسک مصبت میکند . امیدوارم سخنان شما به گوشهای مربوطه برسد..