تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 127772



غلامعلی افروز در مراسم افتتاحیه سومین کنگره ملی روانشناسی ایران که با رویکرد مدیریت رفتارهای تهاجمی و ارتقای امنیت اجتماعی برگزار شد، با بیان اینکه نیازمند یه نگاه عالمانه تر به ریشه های رفتارهای اجتماعی هستیم، افزود: باید خصیصه های افراد در گیر با رفتارهای تهاجهی را شناسایی کنیم و در این صورت خواهیم دید که ریشه اصلی این رفتارها روانشناختی است.

وی ادامه داد: اگرچه زمینه های اقتصادی، فقر و بیکاری هم در بروز رفتارهای تهاجمی موثر است اما اینها عامل اصلی نیستند بلکه زمینه ساز بروز رفتار تهاجمی هستند. آمیزه ای از نگرشهای منفی سبب بروز رفتارهای تهاجمی و تخریبی از سنین کودکی و نوجوانی است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه امنیت اجتماعی و اقتصادی در کشور در مجموع خوب است، ادامه داد: در موضوع امنیت روانی در جامعه مشکلاتی داریم. نا امنی روانی و اضطراب فزاینده زمینه بروز رفتارهای تهاجمی است. 

افروز با یادآوری حادثه محمد بیجه در پاکدشت گفت: بیجه دچار کم رویی شدید و هوش بالا بود که توان برقراری ارتباط با همسالان و جنس مخالف را نداشت به همین دلیل سعی داشت هژمونی خود را روی کودکان پیاده کند . انگیزه اصلی او جنسی نبود. او فردی سرشار از عقده بود و یکی از عقده های او بی توجهی مدرسه به تحصیلش بود. زیرا وقتی با مخالفت و تنبیه والدین یک هفته به مدرسه نرفت کسی از مسئولان مدرسه پیگیر وضعیت او نشد.

افروز تاکید کرد: مسجد محله محور، مدرسه محله محور و خانواده، سه ضلع مثلت مقدسی هستند که باید رفتارهای کودکان و نوجوانان را مدیریت کنند. در حال حاضر ۷۰۰ هزار کلاس درس و ۱۰۶ هزار مدرسه در کشور داریم که اگر معلمان سالم و صالح و دلسوز داشته باشیم، رفتارهای تهاجمی در جامعه کاهش می یابد. 

وی با بیان اینکه، نشاط، تبسم، همدلی و آموزش راه درمان مسائل رفتاری و تهاجمی در جامعه است، ادامه داد: آموزش و پرورش اصلی ترین نهاد در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است و باید کتابهای ما عمومی و پرورش دهنده خلاقیت باشد اما شاهدیم که در حال حاضر اخلاق در مدارس ما حاکم نیست.

پاسخی بگذارید