تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 131780

1)    والدين و مسئولين واحد‌هاي آموزشي خصوصاً مدیران و معلمان بايد با هشدار به نوجوانان و جوانان آنها را از خطرات و عوارض وحشتناک بازي با آتش و ترقه و مواد منفجره آگاه سازند .
2)     قطع عضو ضايعه‌اي جبران‌ناپذير است، با احتياط و پرهيز از رفتارهاي پرخطر زندگي را براي خود و ديگران تلخ نكنيد.
3)    حتي‌الامكان براي روشن كردن آتش از محل‌هاي تعيين شده توسط مسئولین استفاده كنيد.
4)    از شهروندان درخواست مي‌شود به محض مشاهده خريد و فروش مواد محترقه غیر استاندارد به هر شکل سريعاً مامورين نيروي انتظامي‌  یا پلیس 110 را در جريان قرار دهند.
5)    به والدين و شهروندان توصيه مي‌کنيم کبريت و مواد آتش زا مانند نفت بنزين، الكل، كاربيت و مانند آن را از دسترس کودکان دور کرده و اجازه ندهند که با آتش زدن لاستیکـ ،آمپول ،کارتن خالی ، هيزم  چه در محيط خانه يا پارکينگ و چه در معابر کوچه و خیابان ، براي جان خود و ديگران مخاطره ايجاد کنند.
6)    در اين روزها براي حفظ سلامت فرزندان خود مراقبت و نظارت بيشتري بر آنها اعمال نماييد. معمولاً کودکان خود زشتي آتش بازي را به دليل خطرات آن درک مي‌کنند و به همين دليل اغلب کبريت و ترقه و مواد آتش‌زا را در نقاط غير قابل ديد مثل انباري، زيرزمين يا در داخل کمد و کيف و وسايل شخصي خود مخفي مي‌کنند که همين امر از عوامل بروز حريق و حادثه است، لذا توصيه مي‌کنیم حتي‌الامکان درب اين محل‌ها را قفل کرده و اين مکان‌ها و وسايل شخصي فرزندان خود را مورد بازرسي قرار دهيد.
7)    مواد محترقه استاندارد را در محلی مطمئن دور از دسترس کودکان، در مکان خشک  و خنک نگهداری کنيد.
8)    از نگهداري مواد محترقه و وسايل آتش بازي (حتي وسايل و مواد استاندارد) در نزديكي وسايل حرارتي و برقي خودداري نماييد.
9)     کودکان در صورت عدم دسترسي به کبريت و مواد آتش‌زا در منزل جهت تهيه مواد محترقه به فروشگاه‌هاي رنگ و مواد شيميايي و داروخانه‌ها مراجعه مي‌کنند لذا به فروشندگان اين قبيل مواد توصيه مي‌شود که اکيداً از فروش مواد آتش زا به کودکان و نوجوانان خودداري کنند.
10)    ترقه ، فشفشه و ديگر وسایل آتش بازی را از فروشنده های مجاز و معتبر تهيه کنيد  به برچسب آن توجه کرده و از بی خطر بودن آن اطمینان حاصل کنید.
11)    از پرتاب ترقه و مواد آتش زا از پنجره آپا رتمان به خیابان خودداری کنید چون نمی توان پیش بینی کرد که در آن لحظه شخص یا اتومبیلی از آن خیابان عبور نمی کند.
12)    با ايجاد سروصداي ناهنجار و مهيب شادكامي خود را به تلخ‌كامي ديگران تبديل نكنيد.
13)    با رعايت حقوق شهروندي از پرتاب نارنجك و مواد محترقه به ساختمان‌ها كه موجب آسيب رساندن و بدمنظر كردن آنها و نماي شهرمان مي‌گردد، خودداري نماييد.
14)    پرتاپ مواد آتش زا مانند فشفشه و موشک روی درختها ، پشت بامها و بالکن منازل از عوامل عمده بروز آتش سوزی است شایسته است بطور جدی کودکان و نوجوانان را از انجام این کار خطرناک منع کنید.
15)    وجود یک کپسول خاموش کننده آتش نشانی و جعبه کمکهای اولیه در نزدیک محوطه آتش ضروری است در صورت امکان یک شیلنگ آب در نزدیکی محوطه آتش آماده شود تا در صورت لزوم بتوان از آن استفاده کرد . حتماً قبل از ترک محل از خاموش بودن آتش مطمئن شوید.
16)    از نزدیک شدن به افرادی که مسائل ایمنی را رعایت نمی کنند، جداً بپرهیزید.
17)    تماشاچیان (ناظرین بیگناه) معمولا در خطر اصابت ترکش های ترقه ها و مواد منفجره هستند . سعی کنید در تیر رس ترکش ها نباشید و هيچگاه اين مواد را به سمت افراد ديگر پرت نکنيد.
18)    فقط در فضای باز اقدام به استفاده از فشفشه و ترقه نمائيد و هيچگاه آن را در فضای بسته استفاده نکنيد.
19)     آتش بازی در نزدیکی پمپ بنزین ها، وسایل نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختی هستند، در صورت کمترین نشت از وسایل نقلیه و حتی در شرایط عادی این وسایل را به بمبی تبدیل می کند که ماشه انفجار آن کشیده شده باشد.
20)    در صورت روشن کردن آتش توصیه می شود که آتش در حجم کم باشد و از ریختن مواد سریع الاشتعال نظیر نفت، بنزین و الکل روی آتش جدا خودداری کنید.
21)    هنگام استفاده از اينگونه مواد، حضور يک فرد بالغ و آشنا به نکات ايمنی ضروری است و اين مواد را در اختيار بچه های کوچک قرار ندهيد.
22)    از مواد محترقه و منفجره  و ترقه و فشفشه دست ساز استفاده نکنيد.
23)    در هر زمان فقط يکی از مواد محترقه و منفجره را روشن کنيد و همزمان تعداد زيادی از آنها را با هم آتش نزنید.
24)    ترقه ها و فشفشه های عمل نکرده را مجدداً روشن نکنيد.
25)    هرگز مواد سوختنی و ترقه را در مقادیر کم یا انبوه در منزل نگهداری نکنید.
26)    از حمل مواد محترقه و منفجره در جيب هايتان اجتناب کنيد. بسیاری از کودکان به دور از چشم والدین مواد را خریداری و در جیب، کیف و یا کمد نگهداری می کنند که به علت درجه آتشگیری پایین بزودی مشتعل و خسارات جانی و مالی فراوانی را ببارمی آورند.
27)    هنگام استفاده از فشفشه، دستتان را باز نگهداشته و از جلوی صورتتان دور نگهدارید تا دچار سوختگی نشوید.
28)    اين مواد را در داخل وسايل با پوشش شيشه ای و يا قوطی های فلزی منفجر نکنيد.
29)    از انداختن مواد تحت فشار( مانند کپسولها ، اسپری حشره کش و ....) و وسايل شيشه ای (مانند شيشه آب، آمپول،...)  و قوطی های فلزی (مانند قوطی های اسپری و کنسرو )  به درون آتش جدا بپرهیزید؛ زیرا به علت دارا بودن خاصیت انفجاری، ذرات آن پرتاب  و وارد چشم می شود.
30)    حتماً از عینک و دستکش محافظ استفاده کنید.
31)    قبل از ترک محل روشن کردن آتش، حتما از خاموش بودن آن مطمئن شده و باقیمانده آنرا حتماً توسط آب سرد کرده و جمع آوری کنید.
***(ولی شکرانه مهربانی از فرماندهان وکارشناسان آتش نشانی )***




پاسخی بگذارید