تاریخ : 1401/03/3 15:04
شناسه : 400983

همانگونه که پیش از این کارشناسان مسایل منطقه پیش بینی کرده بودند، آتش بس ادعایی دو ماهه ائتلاف متجاوز عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان در جنگ یمن که دهم فروردین ماه اعلام شد، چندان صادقانه نبود، تا جایی که برخی آن را از ابتدا طرحی مرده متولد شده می پنداشتند.

با گذشت هفت سال از حمله ائتلاف عربی – آمریکایی به یمن و ویرانی این کشور مسلمان نشین، این ائتلاف به دنبال چندین بار بی عهدی در برقراری آتش بس در دهم فروردین ماه سال جاری (۱۴۰۱) دوباره مدعی شده بود که تهاجم نظامی به یمن را متوقف می کند، ادعایی که همانند قول های قبلی به واقعیت تبدیل نشد.

فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف سعودی بامداد دهم فروردین در بیانیه ای مدعی شده بود که توقف عملیات نظامی (تجاوز) در یمن، با هدف موفقیت رایزنی‌های یمن صورت می‌گیرد.

ائتلاف سعودی در همان زمان همچنین مدعی شد که ما به آتش بس پایبند! خواهیم بود و تمام اقدامات را برای ایجاد شرایط مناسب در ماه رمضان برای برقراری صلح انجام خواهیم داد.

در جنگ یمن که وارد هشتمین سال خود شده، ائتلاف متجاوز بارها مدعی برقراری آتش بس شده است، ولی به هیچ یک از آنها پایبند نبود و در آخرین مورد هم که در دهم فروردین اعلام شد، همانند مابقی ادعاها عمل کرد و تا به امروز صدها بار آتش بس ادعایی از سوی این ائتلاف نقض شده است.

اما این یک طرف ماجراست؛ ارتش یمن و کمیته های مردمی که در چند سال اخیر با دستیابی به توان موشکی و پهپادی خود را تقویت کرده اند، به رقم توانایی بالقوه در زمینه های یاد شده، ولی در مدت اعلامی حتی یک موشک به مراکز اقتصادی و نظامی سعودی ها و اماراتی ها شلیک نکرده اند و هیچ یک از پهپادهای خود را نیز به سمت مواضع متجاوزان اعزام نکردند و به رغم خلف وعده و بی تعهدی متجاوزان، همانند گذشته به آتش بس پایبند ماندند.

رزمندگان یمنی در ۲۹ اسفند ماه و اوایل فروردین طی دو عملیات کوبنده موشکی و پهپادی به مراکز اقتصادی و نفتی عربستان و قبل از آن طی سه عملیات پهپادی به مراکز اقتصادی و نظامی به امارات، خسارت های فراوانی به این دو کشور وارد کردند و همین مساله موجب شد تا ائتلاف متجاوز درخواست آتش بس اعلام کند.

رزمندگان یمنی اوایل فروردین سال جاری و در آخرین عملیات موشکی و پهپادی خود که در پاسخ به حملات بی وقفه متجاوزان سعودی – اماراتی - آمریکایی به مناطق مسکونی و تاسیسات زیربنایی و به منظور شکسته شدن محاصره همه جانبه این کشور صورت گرفت، با چندین پهپاد و موشک تاسیسات نفتی، زیربنایی و اقتصادی سعودی ها را هدف قرار دادند تا نشان دهند که ذره ای از مقاومت خود علیه متجاوزان کوتاه نمی آیند.

در جریان آن عملیات، شرکت نفتی آرامکو در جده و چندین مرکز مهم در ریاض هدف حملات موشک های بالدار و بالستیک یمنی ها قرار گرفت و پالایشگاه های "رأس تنوره" و "رابغ" نیز هدف چند پهپاد حامل بمب قرار گرفت و نابود شد و زبانه های آتش آن مراکز چندین روز ادامه داشت و به گفته منابع خبری روزانه از ۵ میلیون صادرات نفت عربستان جلوگیری شد.

همچنین اهداف مهم و حیاتی مناطق جیزان، ظهران، ابها و خمیس مشیط با موشک های بالستیک یمنی ها هدف قرار گرفت تا متجاوزان طعم ادامه جنایات خود را بچشند و فکر نکنند که یمنی ها دست بسته هستند. برخی منابع خبری خسارت وارده در عملیات پهپادی و موشکی اوایل فروردین رزمندگان یمنی به زیرساخت های سعودی را بیش از یک میلیارد دلار اعلام کردند.

این عملیات کوبنده رزمندگان یمنی در ادامه حملات بیست و نهم اسفند ماه سال گذشته آنها بود که در آن نیز تعدادی از تأسیسات حیاتی شرکت آرامکوی سعودی در ریاض، ینبع و تعدادی دیگر از مناطق این کشور با چندین موشک بالستیک، کروز و پهپاد هدف حمله قرار گرفته بود.

همان زمان کارشناسان مسایل منطقه اعلام کردند که خسارت‌های حملات رزمندگان یمنی به مفاصل مهم و حیاتی و تأسیسات صادرات نفت عربستان بسیار عمیق بوده و تعمیر و بازسازی آن برای ریاض به ماه‌ها زمان با هزینه زیاد نیاز دارد و با توجه به قطع تقریبی صادرات نفتی و گازی روسیه که در اثر حمله این کشور به اوکراین و تحریم مسکو روی داد، قیمت نفت و گاز افزایش بیشتری پیدا کرد و مصرف کنندگان نفت را با مشکل روبه رو نمود.

سئوال مهمی که هم اکنون وجود دارد این است که آیا رزمندگان یمنی به رغم بی تعهدی ائتلاف متجاوز به تمدید آتش‌بس تن خواهد داد یا خیر؟

کارشناسان مسایل منطقه بر این باورند که ائتلاف سعودی برای تنظیم مجدد صفوف خود از نظر سیاسی و نظامی به آتش بس نیاز داشت، چرا که از طرفی با برکناری عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن و تشکیل شورای ریاستی تحت هدایت «رشاد العلیمی» روبه رو بود و از طرف دیگر به دنبال راهی بود تا بتواند به نحوی با حملات موشکی و پهپادهای رزمندگان یمنی مقابله کند، به سخن دیگر می خواست زمان بخرد تا از فشار وارد شده به خود بکاهد.

شواهد امر نشان می دهد که صبر رزمندگان یمنی در برابر نقض آتش‌بس از سوی ائتلاف متجاوز نهایتی دارد و به گفته "محمد عبدالسلام" رئیس هیات مذاکره‌کننده یمن، پافشاری در این نقض‌ها به نابودی آتش‌بس منجر خواهد شد، اتفاقی که مطمئنا برای ائتلاف متجاوز بسیار گران تمام خواهد شد، مگر آن که این ائتلاف با توقف تجاوز به یمن، مسیر عقلانیت را برای حل و فصل مسائل منطقه ای خود برگزیند.

پاسخی بگذارید