رئیس کل دادگستری استان اصفهان:
تاریخ : 1402/04/4 13:20
شناسه : 403299

به گزارش شاخه سبز ، حجت‌الاسلام اسدالله جعفری در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد با بیان اینکه در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ چهار هزار و ۲۴۷ نفر دستگیر شدند که از این تعداد برای سه هزار و ۸۹۱ نفر پرونده قضائی تشکیل شد، اظهار داشت: ۲ هزار و ۲۲۸ نفر معادل ۶۰ درصد متهمان و محکومان با عفو کریمانه رهبر انقلاب آزاد شدند.

وی افزود: یک هزار و ۶۶۳ پرونده نیز مشمول عفو نشدند و همچنان در دادگاه انقلاب استان در حال رسیدگی است که طبق قانون اجرا می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه جرایم این پرونده‌ها در یک سطح نیست، خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که یازده عنوان اتهامی وجود دارد، اما افرادی که در اغتشاشات آمدند عنوان اتهامی تکی ندارند زیرا نفس عمل خود به خود مسائل دیگری بوجود می‌آورد و از این رو هر کدام از این پرونده‌ها دو سه عنوان اتهامی دارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین جعفری با بیان اینکه بالغ بر یکهزار نفر از دستگیرشدگان قبل از تشکیل پرونده توسط ضابطین قضائی تذکر داده شدند و با اخذ تعهد به خانواده‌ها تحویل شدند، افزود: تعدادی از این افراد تحت تأثیر عملیات روانی قرار گرفته بودند و برخی عنوان می‌کردند که فلان خواننده یا سلبریتی فراخوان کرد، به خیابان آمدم.

وی با بیان اینکه تعدادی از متهمان اغتشاشات زیر ۱۸ سال بودند که برای آنان حکم تربیتی و اصلاحی صادر شد، ابراز داشت: مشمولان عفو رهبر معظم انقلاب دو گروه بود، یک بخش مربوط به متهمان اغتشاشات و بخشی دیگر جرایم عمومی بوده که در مجموع بالغ بر ۶ هزار نفر بودند.

۳۴۴۳ نفر مشمول عفو کمیسیون عفو و بخشودگی شدند

حجت‌الاسلام و المسلمین جعفری در ادامه به آمار کمیسیون عفو و بخشودگی استان اصفهان در یک سال اخیر پرداخت و گفت: این کمیسیون از خرداد سال گذشته تا کنون ۲۵ کمیته تشکیل داده که در ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده و ۶۰۰ پرونده و ۲ هزار و ۵۳۹ درخواست عفو و بخشودگی داشته است‌.

وی خاطرنشان کرد: درخواست برای پرونده هفت هزار و ۲۷۰ زندانی مشمول عفو تشخیص داده شد و از این تعداد سه هزار و ۴۴۳ زندانی مشمول عفو از طریق این کمیسیون شدند.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از محکومان زندانی در استان در حال اشتغال هستند؛ افزود: اصفهان یکی از استان‌هایی است که بالاترین زندانیان جرایم خرد را دارد و محال است که مجرمان سابقه دار جزو محکومان در حال اشتغال باشند.

برگزاری زنگ قانون در مدارس اصفهان

حجت‌الاسلام و المسلمین جعفری به اقدامات در حوزه پیشگیری اشاره کرد و گفت: طی تفاهم نامه‌ای با آموزش و پرورش استان طرح زنگ قانون در مدارس و دبیرستان‌ها در حال اجراست و ۵۰ نفر از همکاران قضائی ما بر اساس این تفاهم نامه به مدارس می‌روند و مسائل حقوقی و جرایم را برای دانش‌آموزان تبیین می‌کنند زیرا اعتقاد داریم امروز بیش از هر امر دیگر باید در پایگاه‌های مردمی و تجمعات اجتماعی جوانان کار کرد و مدارس یکی از بسترهای ما است.

وی اضافه کرد: برای بخش قابل توجهی از افراد که در اغتشاشات بودند هشت کارگاه مهارت آموزی سبک زندگی، مضرات فضای مجازی و … در قالب‌های مختلف معاونت پیشگیری برگزار شد و درصد زیادی از خانواده‌های افرادی که بازداشت بودند در این جلسات شرکت کردند و بچه‌ها را تحویل دادیم، حداقل سه جلسه اقناعی برای آنان برگزار شد که اذعان کردند تأثیر گذار بوده است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه موضوع تیراندازی به زندان مرکزی در مراحل تحقیقاتی است، درخصوص پرونده قتل سه طلافروش اصفهانی در کازرون که در سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاد، گفت: این پرونده از ابتدا در مراجع قضائی کازرون تشکیل شده و ارتباطی به دادگستری اصفهان ندارد.

۵۱ واحد تولیدی در اصفهان با پیگیری دادگستری احیا شد

حجت‌الاسلام و المسلمین جعفری در ادامه با بیان اینکه طی یک سال گذشته ۵۱ واحد تولیدی شامل کارگاه و شرکت در آستانه با پیگیری ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری احیا شده است، ابراز داشت: برخی از این واحدها درگیر اختلافاتی بودند که با ورود دستگاه قضا رفع شده و با احیای این تعداد واحد تولیدی ۳۳ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی تثبیت شد.

وی با بیان اینکه طی یکسال گذشته در شورای حفظ حقوق بیت‌المال ۴۹ مصوبه داشتیم، افزود: طبق مصوبات این شورا یک هزار و ۲۰۶ هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شد و به بیت المال بازگشت؛ همچنین ۱۹۰ هکتار حریم و بستر رودخانه‌های استان آزاد شد.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان اضافه کرد: طی این مدت اجرای ۲ هزار و ۷۱۲ حکم قلع و قمع و ۳۴۴ مورد خلع ید در پرونده‌های قضائی منجر به رفع تصرف ۶۰۱ هکتار از اراضی ملی استان شده است.

آزادی یکهزار زندانی با کمک خیران اصفهانی

حجت‌الاسلام و المسلمین جعفری با بیان اینکه در یک سال اخیر ۹ هزار و ۳۱۴ از زندان‌های استان اصفهان آزاد شدند، اظهار داشت: از این تعداد بالغ بر یکهزار نفر زندانی از محل ستاد دیه آزاد شدند و استان اصفهان از این حیث سرآمد است به طوری که در برنامه یک شهر ضیافت امسال بالغ بر ۵۰ هزار نفر از مردم از بچه دبستانی که قلک آورده بود تا ثروتمندان شرکت کردند و خیران اصفهانی در کشور سرآمد هستند.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان، اطاله دادرسی را ابرچالش این نهاد دانست و افزود: از ابتدای خرداد سال گذشته تا ۳۱ اردیبهشت امسال تعداد یک میلیون و ۶۸۷ هزار و ۸۴۸ پرونده به شعب قضائی استان وارد و یک میلیون و ۶۸۰ هزار و ۵۸۴ فقره با تلاش مضاعف و جهادی قضات ما مختومه شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین جعفری با اشاره به اینکه نرخ رسیدگی به پروندهای قضائی استان در این مدت ۹۹.۶ درصد بوده است، افزود: این آمار نشان دهنده مجاهدت تلاش همکاران ما است؛ آمار پرونده‌های وارده و مختومه ما از همه استان‌ها بیشتر است و طی ۲ سه سال پیش رو با ورود نیروهای جدید باید پرونده‌های رسوب کرده را زودتر رسیدگی کنیم.

سرقت‌های خُرد بیشترین پرونده‌های کیفری در اصفهان را تشکیل می‌دهد

وی با بیان اینکه سرقت‌های مستوجب تعزیر (سرقت‌های خرد) با ۱۰۸ هزار و ۱۶۶ فقره پرونده معادل ۱۷.۴ درصد بیشترین پرونده‌های کیفری استان را تشکیل می‌دهد، افزود: دعوی مطالبه خسارت با ۷۴ هزار و ۱۵۵ فقره پرونده معادل ۱۵.۲ درصد بیشترین پرونده‌های حقوقی استان را به خود اختصاص داده است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه سرقت‌های مسلحانه و خشن بین ۱۱ تا ۱۶ درصد در استان کاهش داشته است، اضافه کرد: سه جرم اول در استان اصفهان سرقت خرد، ضرب و جرح و توهین به اشخاص است.

حجت‌الاسلام و المسلمین جعفری افزود: در طول یکسال در شعبه ویژه رسیدگی جرایم اقتصادی ۴۴ فقره پرونده با موضوعات کلاهبرداری شبکه‌ای و سازمان یافته منتهی به اختلال در نظام اقتصادی کشور بررسی شد که شامل تخلف از تعهدات ارزی با عدم ارائه برگ سبز گمرکی، ارائه اسناد و مدارک غیرواقعی به بانک‌ها، دریافت ارز دولتی و فروش در بازار آزاد و اخلال در نظام کشور و قاچاق سوخت و حامل‌های انرژی بوده است.

پاسخی بگذارید