باوجود گرمای بی‌سابقه:
تاریخ : 1402/04/19 13:05
شناسه : 403479

به گزارش شاخه سبز به نقل از روابط عمومی شرکت برق منطقه ای غرب، تأمین پایدار برق تمام مشترکین(اعم از مشترکین خانگی، تجاری، کشاورزی و صنعتی) در ساعات اوج بار شبکه یکی از بزرگترین اهداف صنعت برق بوده و وزارت نیرو علیرغم تمام محدودیت‌ها و مشکلات موجود، هر ساله تمام ظرفیت قانونی و اجرایی خود را جهت عبور از پیک بار شبکه سراسری به کار می‌گیرد. اقلیم گرم و خشک و افزایش بار سرمایشی و تفاوت شدید وضعیت جوی کشور در طول سال موجب تغییر رفتار بار مشترکین و ایجاد پیک بار در تابستان می‌گردد، به گونه‌ای که در سال جاری میزان ناترازی بین تولید و مصرف برق به حدود ۱۰۰۰۰ مگاوات می‌رسد.

مطابق منحنی تداوم بار کشور در شش ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ ساعات بحرانی شبکه تقریباً ۳۶۰ ساعت می‌باشد و با عنایت به اینکه توسعه شبکه برق اعم از احداث نیروگاه جدید و شبکه انتقال برق تولیدی نیروگاه به مصرف کنندگان، پروژه‌هایی زمان‌بر و مستلزم هزینه‌های بسیار زیاد می‌باشد؛ بنابراین تنها راه کار اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف و مشخصاً برنامه‌های پاسخگویی بار به شرح ذیل می‌باشد:

۱- وزارت نیرو با هماهنگی وزارت صمت در خصوص همکاری صنایع در چند ساعت اوج بار شبکه توافقات به‌عمل آورده و شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق مکلفند مطابق مصوبه هیأت دولت اقدام نمایند. ضمنا مقرر گردیده صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در هفته یک روز بجز جمعه‌ها و به‌ مدت ۱۲ ساعت و صنایع بزرگ با هماهنگی در مورد کاهش بار اقدام و در ساعات غیر پیک، انرژی بیشتری از شبکه بگیرند.

۲- کلیه دستگاه‌های اجرایی و صنایعی که دارای نیروگاه و مولدهای برق هستند موظفند از ابتدای اردیبهشت تا پایان شهریور ماه نسبت به تولید حداکثری برق و انتقال مازاد آن به شبکه سراسری اقدام نمایند. وزارت نیرو موظف به خرید برق تزریقی این نیروگاه‌ها به شبکه و وزارت نفت موظف به تأمین سوخت و گاز مایع مورد نیاز این نیروگاه‌ها و مولدها در بازه فوق می‌باشد.

شایان ذکر است انرژی مصرفی صنایع منطقه غرب کشور در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه درسال قبل ۱۲ درصد و در استان کرمانشاه ۲۰ درصد رشد را نشان می‌دهند.

این رشد مصرف نشان می‌دهد صنایع نه تنها از جانب شرکت برق منطقه‌ای غرب متحمل ضرر و زیان نشده‌اند بلکه این شرکت بیش از سهمیه ابلاغی از سوی وزارت نیرو به مشترکین صنعتی در غرب کشور و استان کرمانشاه کمک نموده و همیشه یاریگر صنعت استان و رشد و توسعه آن بوده است.

لازم به ذکر است شرکت برق منطقه‌ای غرب از ابتدای روزهای اوج بار تا کنون برق هیچ کدام از مشترکین صنعتی استان کرمانشاه را قطع نکرده بلکه در ساعاتی محدود نسبت به کاهش ۲۰ درصد از بار اقدام و پس از عادی شدن شبکه برق مطابق مصوبه هیأت دولت اجازه استفاده بیشتر به صنایع را داده تا بتوانند نسبت به تولید بیشتر اقدام نمایند.

پاسخی بگذارید