رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا خبرداد:
تاریخ : 1402/05/2 13:06
شناسه : 403629

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا ضربه مالی به بنیان‌های مالی عوامل توزیع مواد مخدر را بهترین راه مقابله دانست و گفت: در طول سال ۱۴۰۱ و چهار ماه ۱۴۰۲ شاهد ۲۹ هزار میلیارد تومان ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان بودیم.

سردار ایرج کاکاوند روز دوشنبه در نشست خبری با رسانه ها گفت: امروزه یکی از مهمترین چالش‌های اجتماعی و امنیتی در سطح‌ جهان موضوع اعتیاد و قاچاق مواد مخدر است.

وی افزود: برابر گزارش های بین المللی حدود ۲۸۴ میلیون نفر معتاد در رده سنی ۱۵ تا ۶۴ سالگی در دنیا مواد مخدر مصرف کرده اند و این آمار در یک دهه اخیر افزایش ۲۶ درصدی داشته است.

کاکاوند به افغانستان به عنوان تولیدکننده مواد مخدر اشاره کرد و گفت: علاوه بر افزایش تولید مواد مخدر سنتی در افغانستان، تولید شیشه در این کشور دغدغه جدید ماست که در سالهای اخیر افزایش چشمگیر داشته است.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا گفت: طی چهاماهه امسال حدود ۲۰۷ تن انواع مواد مخدر در کشور کشف و ضبط شده که افزایش ۲ درصدی نسبت به سال قبل داشته و تریاک با ۱۷۶ تن رتبه نخست مواد مخدر کشف شده را دارد.

وی افزود: در این ارتباط حدود ۶۰ نفر دستگیر و ۵۲۲ باند مواد مخدر منهدم شده که ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد دستگیری ها وانهدام باندها هستیم.

کاکاوند افزود: افزایش ۸۵ درصدی معتادان و ۲۵ درصدی خرده فروشان مواد مخدر لزوم عزم راسخ پلیس برای ریشه کن کردن این معضل اجتماعی را بیشتر می کند تا شاهد ارتقای امنیت کشور باشیم.

وی تاکیدکرد: امسال ۲۸۴ عنصر اصلی قاچاق مواد مخدر دستگیر شدند که عاملان اصلی توزیع مواد و ترانزیت آن به کشورهای دیگر بوده اند.

وی اظهارداشت: از مجموع کشفیات سال ۱۴۰۲ بیشترین مربوط به شرق و حاشیه شرق کشور بوده است.

به گفته وی در چهار ماه امسال همچنین بیش از ۷ میلیون و ۳۷۴ هزار عدد قرص روانگردان در سطح کشور کشف و ضبط شده است. همچنین بیش از ۲۴ هزار گزارش مردمی داشتیم که نتیجه آن کشف بیش از ۱۸ تن انواع مواد بود که نشان از همکاری واثرگذاری مردم در مبارزه با سوداگران و مصرف کنندگان دارد.

وی همچنین در مورد دستگیری باندهای خاص گفت: اخیرا شخصی به هویت مشهور "یوسفوک" در استان فارس و دارای سوابق متعدد در قاچاق مواد مخدر در مرکز کشور بود که دستگیری او در دستور ویژه پلیس قرار گرفت و در رصد اطلاعاتی در نیمه دود تیرماه به همراه باند قاچاق خود دستگیر شد که حدود یک تن مواد مخدر و هفت دستگاه خودرو سنگین و چهار دستگاه خودرو سنگین توقیف شد.

کاکاوند با هشدار به زائران اربعین گفت: تجربه سنوات گذشته نشان میدهد تعداد معدودی افراد رعایت یکسری موضوعات در حمل مواد مخدر و داروهای روانگردان را در مراسم اربعین نداشته و مواد مصرفی خود را به همراه داشته اند که شاهد دستگیری این زائرین بودیم.

وی افزود: پلیس کشور عراق نیز سختگیرانه با موضوع مواد مخدر و داروهایی که حاوی کدئین هستند برخورد کرده و در کشور عراق مورد پیگرد قانونی قرار می گیرند. لذا از زائران می خواهیم تمام جوانب و قوانین را رعایت کنند که شاهد مشکلی برای آنها نباشیم.

پاسخی بگذارید