مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قم خبرداد: ‏
گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1402/05/15 17:29
شناسه : 403647

 

شاخه سبز - مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قم  گفت: : ‏تولیدات کفش قم 70درصد سهم صادرات کشور را به خود اختصاص ‏داده است. 

به گزارش خبرنگار شاخه سبز، در حاشیه بازدید خبرنگاران از ‏شهرک صنعتی شکوهیه قم روح الله ابراهیمی افزود: یکی از برنامه ‏های توسعه ای استان در زمینه صنعت حمایت و خدمات نرم افزاری ‏به واحدهاست که این خدمات شامل آموزش و مشاوره است. 

وی افزود: مقام معظم رهبری یک دهه است که بر روی حمایت از  ‏صنایع کوچک و متوسط تمرکز کرده اند که بتواند نقش موثری در ‏اقتصاد و توسعه کشور داشته باشد و به همین علت صنایع کوچک ‏توانست در تقویم ما راه یابد و روز 21مرداد ماه به نام صنایع ‏کوچک نامگذاری شد. 

ابراهیمی افزود: تفاوت صنایع کوچک  به واحدهای زیر 50نفر ‏صنایع کوچک و به واحدهای  زیر 150نیرو صنایع متوسط گفته می ‏شود.  

وی در ادامه بیان کرد: یکی از خدمات که در شرکت شهرکها به ‏واحدهای صنعتی ارائه می دهد در حوزه فروش و بازاریابی و ‏صادرات خوشه سازی است که در این زمینه تاکنون چند محصول ‏صنعتی قم شامل کفش، فرش دستباف، سوهان، انگشتر، چاپ و نشر ‏و فناوری روند خوشه سازی را طی کرده و موفق هم بوده اند. 

در ادامه ابراهیمی افزود: تولیدات کفش قم 70درصد سهم صادرات ‏کشور را به خود اختصاص داده است. 

‏ ‏

همچنین حاج بابایی مسئول هیئت مدیره شهرک صنعتی شکوهیه ‏گفت: در شهرک شکوهیه هم اکنون 1100واحد تولیدی وجود دارد ‏ولی تا 1800واحد تولیدی ظرفیت در این شهرک وجود دارد. 

در ادامه صابری عامل خوشه فناوری اطلاعات  با بیان اینکه در ‏حوزه نرم افزار سه هزار اشتغال مستقیم ایجاد شده است گفت: هم ‏اکنون بازار با سلام و ایتا در قم فعالیت می کنند و قرار است که در ‏شهرک فناوری قم مستقر شوند. 

صابری تصریح کرد: ما در حوزه فناوری اطلاعات دو نقطه فشار  ‏در حوزه نیروی انسانی و بازار داریم چرا که  آموزش ها قدیمی ‏هست  بنابراین به آموزش های مهارتی نیاز داریم و در زمینه ‏تکنولوژی فعالان این عرصه باید  آموزش های به روز داشته باشند ‏به همین علت در برنامه داریم که فعالان این رشته را به کشور دبی ‏برای دیدن نمایشگاه های مرتبط اعزام کنیم . 

همچنین  وی گفت: در مهرماه امسال  در زمینه تولیدات نرم افزاری ‏نمایشگاه الکامپ در تهران برگزار خواهد شد. 

‏ درادامه خانم بابایی از کلنیک صنعت با بیان اینکه کلنیک صنعت از ‏سال 1397برای بهینه سازی و بهبود تولیدات واحدهای تولیدی ‏مستقر در شهرک های صنعتی  در شکوهیه ایجاد قم شد افزود: طی ‏سه سال فعالیت  از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک ها 423مورد ‏در سال 1401عارضه یابی صورت گرفته است. ‏

وی افزود: در سال 1401دو مرکز مشاور سایر در شهرک ایجاد ‏کردیم که این مشاورها به واحدهای تولیدی وارد می شدند و پس از ‏بازدید از مجموعه برای بالا رفتن راندمان مشاوره می دادند. ‏

‏ ‏

‏ درادامه حسن محمدی مبارز از آموزش بازرگانی که دوسال است در ‏زمینه آموزش واحدها با شرکت شهرکها همکاری دارد گفت: از دید ‏من کار آفرین دو بال پرواز دارد که یکی بال مشاوره و بال دوم بال ‏آموزش است که هردو برای ایجاد کسب وکار لازم و ملزوم هستند. ‏

وی گفت: طی دو سال گذشته 20هزار نفر در موضوعات مختلف ‏‏150 ساعت آموزش دیده اند و برای سال های دیگر به دنبال ‏آموزش های پیشرفته تری هستیم. 

در ادامه قمی عامل خوشه چاپ و نشر گفت: استان قم در حوزه ‏چاپ و نشر بعد از استان تهران قم در رتبه دوم  قرار دارد اما ‏متاسفانه با آمدن بازار دیجیتال حوزه چاپ و نشر کمرنگ شده است.  

وی با بیان اینکه در استان قم 3هزار نفر به صورت مستقیم و ‏‏2هزار نفر به صورت غیر مستقیم در این بخش اشتغال دارند ‏تصریح کرد: حوزه چاپ و نشر آسیب شناسی شده است در حوزه ‏چاپ و نشر 90درصد مواد اولیه وارداتی است و تا حدودی بخش ‏چاپ و نشر به علت گسترش چاپ دیجیتال رو به رکود است  به ‏همین علت فعالان این عرصه برای ادامه فعالیت خود به حوزه چاپ ‏و بسته بندی ورود کرده اند. 

وی با اشاره به فعالیت شهرک تخصصی  چاپ و نشر در قم  در ‏آینده نزدیک  بیان کرد:  مهرماه امسال در تاریخ 26تا 28مهرماه ‏نمایشگاه تخصصی چاپ و نشر برگزار خواهد شد. 

‏ در ادامه خبرنگاران از شرکت الماس درخشان که در زمینه لامپ ‏های کمک مصرف ال ای دی فعالیت دارد بازدید کردند. کشاورز ‏مسئول این واحد تولیدی فعال به خبرنگاران گفت: 60درصد مواد ‏اولیه این شرکت از داخل کشور تامین می شود. 

گفتنی است این شرکت پنج نوع محصول ال ای دی برای مصرف ‏داخلی و خارجی تولید می کند و از شرکت های موفق قم محسوب ‏می شود. ‏

یکی از مشکلات جدی شهرک ها صنعتی قم قطعی برق است اما ‏عجیب است که واحدهای صنعتی برای رفع مشکل کمبود برق ‏مصرفی خود به سمت استفاده از نیروگاه خورشیدی نمی روند وحید ‏آشتیانی معاونت صنایع کوچک به خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه ‏مشکلات زیر ساخت

توسط زیر ساخت انجام شده است اما در حوزه تامین انژری شرکت ‏شهرکها وظیفه خود می داند در حد نیاز اولیه واحد تولیدی قبل از ‏فاز توسعه ای خود زیر ساخت های اولیه را فراهم کند اما وقتی ‏کارخانه به فاز توسعه می روند نیاز برق آنها بیشتر می شود باز هم ‏انتظار دارند این مشکل را شرکت شهرکها تامین کند. در حالی که ‏راهکاری ومثل نیروگاه خورشیدی و خرید ژنراتور وجود دارد.‏

پاسخی بگذارید