تاریخ : 1402/05/16 18:04
شناسه : 403663

 

پروژه ساخت ۸۱۱۲ واحدی مسکن ملی اراک که قرار بود در بازه زمانی ۳۰ ماهه تکمیل شود در حال حاضر بیش از نیمی از این زمان می گذرد ولی عملا پیشرفت فیزیکی خوبی را ندارد.

این پروژه که بعد از کش و قوسهایی در نهایت ساخت تقریبا ۲ هزار واحد آن به شرکت کیسون و ۶ هزار واحد دیگر آن بنا به گفته هایی به بنیاد مسکن داده شده ،مسئولین امیدوارند با این روند و تغییرات فعلی شاهد سرعت گیری این پروژه شوند.

اما شرایط کمی متفاوت است چراکه کیسون مدتهاست که تجهیز کارگاه را انجام داده ، نقشه های واحدهایی که ساخت آنها را به دست دارد را از مراجع مربوطه مانند شهرداری اراک تاییدیه لازم را گرفته و همچنین قالبهایی مخصوص احداث این واحدهاست را تهیه و در حال حاضر طبقات ۶ و ۷ را مشغول به کار می باشد.

گفتنیست کیسون بلوکها را ۱۳ طبقه و با روش شبهه تونلی می سازد و در حال حاضر روند خوبی را دارد.

اما در آن سوی میدان بر حسب مصاحبه هایی از سوی بعضی از مسئولین به نظر می رسد صحبتهایی برای آمدن بنیاد مسکن برای ساخت ۶ هزار واحد دیگر مطرح است.

اما سوالی که اینجا مطرح می باشد این است که بنیاد مسکن رسما از چه زمانی وارد فاز اجرایی و ساخت واحد ها می شود ودیگر اینکه برنامه زمان بندی به چه صورت است؟

از همه مهم تر مسئله حائز اهمیت اینجاست با توجه به آن که تعداد قابل توجهی از افراد ثبت نام کننده در این طرح از افرادی هستند که مبالغ پرداختی برای صاحب خانه شدن را به سختی تهیه کرده اند، دقیقا چه زمانی می توانند خانه هایشان را تحویل و وارد آنها  شوند؟

در این راستا از بعضی صاحبنظران گزارشی را تهیه کرده ایم که به شرح ذیل می باشد:

 

۶ هزار واحد دیگر مسکن ملی اراک باید سریع تر به فاز اجرا برسد

محمد ابراهیم رضایی عضو سابق کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی گفت:۶هزار واحد دیگر مسکن ملی اراک باید سریع تر به فاز اجرا برسد ودر این راستا مسئولین باید به صورت جهادی و انقلابی وارد عمل بشوند وگرنه این پروژه در شرایط بسیار بدی قرار می گیرد.

 



واقعا نمی دانم این ۶ هزار واحد از مسکن ملی اراک را با این قیمت های امروز و با آورده مردم چگونه می خواهند تکمیل کنند؟

رضایی افزود:واقعا نمی دانم این ۶ هزار واحد را با این قیمتهای امروز و با آورده مردم چگونه می خواهند تکمیل کنند و تحویل مردم بدهند چراکه قیمت کالاها افزایشی بوده  و با این مبالغ کار کردن بسیار سخت می باشد و این سوال بسیاری از صاحبنظران می باشد.

وی ادامه داد:امیدواریم هرچه که خیر مردم است اتفاق بیفتد و افراد ثبت نام کننده در این طرح بتوانند صاحب خانه شوند.

 

بنیاد مسکن کارگزاری دارد و باید پیمانکارانی را برای پروژه مسکن ملی اراک انتخاب کند

علیرضا علی بیگی عضو مجمع نخبگان حوزه و دانشگاه استان مرکزی گفت:در حدود۶هزار واحدی از مسکن ملی اراک که ساخت آن به بنیاد مسکن داده شد هنوز اقدامات خاصی صورت نگرفته و فعلا از تجهیز کارگاه خبری نیست و دیگر اینکه بنیاد مسکن برای اخذ این پروژه ها کارگزاری دارد و در این راستا روندش به این صورت است که پیمانکاران لازم را برای این مهم انتخاب نماید.

 

آیا بنیاد مسکن می تواند۶ هزار واحد از پروژه مسکن ملی اراک را با همان توافق پیمانکار قبلی انجام دهد؟

علی بیگی افزود:بنیاد مسکن تا بخواهد بیاید و تجهیزکارگاه و... انجام دهد زمان زیادی میبرد و بحث تورم هم یک مسئله اساسی در کشورمان است که هرچقدر زمان هم میگذرد ارزش پولهای مردم کمتر می شود و مسئله حائز اهمیت اینجاست آیا بنیاد مسکن میتواند با همان توافق نامه ای که با پیمانکار قبلی منعقد کرده اند ،پروژه را انجام دهد؟

وی ادامه داد:در بعضی محافل صحبت شده که این ۶هزار واحدی که بنیاد مسکن میخواهد بسازد در ۷ طبقه خواهد ساخت که به نظر بنده منطق درستی ندارد چراکه با این شرایط زمین بیشتری برای این مهم احتیاج است و سوال اینجاست مابقی را در در چه زمینهایی خواهند ساخت؟

علی بیگی همچنین بیان داشت:شرکت کیسون قالبهایی که با خود آورده طبقات ۶ و ۷ را به اتمام رسانده اما بنیاد مسکن فرآیند انتخاب پیمانکارانش را به نظر هنوز مشخص نکرده ودیگر اینکه مجوزهای لازم ۶۰۰۰واحد از شهرداری اراک گرفته نشده و این موارد و سایر موارد دیگر را اگر کنار هم بگذاریم این مراحل چندین ماه به طول می انجامد.

علی بیگی اضافه کرد:بهتر است به عقیده بنده تا دیرنشده با این شرایط آن ۶ هزار تا واحد هم به شرکت کیسون که امکانات قابل توجهی دارد واگذار شود.


 



بنیاد مسکن هم خودش پروژه را می گیرد و به سایر پیمانکاران می دهد تا پروژه مسکن ملی اراک را بسازند

احمدلطفی نماینده سابق اراک،خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت:بنیاد مسکن یک کارگزاری به راه انداخته و خودش پروژه ای از کارفرما می گیرد و سپس برای مثال پروژه مسکن ملی را به سایر پیمانکاران ارائه می دهد تا بسازند و به نظر من این امر واقعا چه کاری هست؟چرا که از ابتدا اگر پروژه ۸۱۱۲واحدی اراک بین چند پیمانکار تقسیم بندی می کردیم به نتایج مطلوب تری می رسیدیم .

لطفی افزود:شهر اراک بهترین پیمانکاران ابنیه ،راه و...را دارد ولی نمی دانم که چه خبر است که نگاه ها دائم به بیرون استان است و دیگر اینکه توقع داریم فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی بیشتر به این مسائل ورود جدی کند تا مردم سریعتر به خانه هایشان برسند چراکه آن ۶ هزارواحد دیگر با توجه به آنکه زمان زیادی از پروژه می گذرد هنوز اقدام خاصی درآنها صورت نگرفته است.

وی ادامه داد:اینکه در مسکن ملی یکسری بلوکها ۱۳ طبقه و سری دیگر ۷ طبقه ای احداث شوند به نظرم زیبنده نیستند.


 



با این قیمت ها تکمیل پروژه مسکن ملی اراک بسیار سخت می باشد

رضا عزیزآبادی دبیر مجمع اندیشه و وحدت استان مرکزی گفت:با این قیمت ها تکمیل پروژه مسکن ملی اراک بسیار سخت می باشد و در حال حاضر حداقل متری ۱۰ میلیون تومان هزینه ساخت می شود حال چگونه و چه پیمانکار جدیدی می خواهد آن ۶ هزار واحد را بسازد؟

 

زمان را مشخص کنند که چه زمانی بنیاد مسکن وارد فاز اجرایی ساخت ۶ هزار واحد مسکن ملی اراک می شود؟

عزیزآبادی افزود: مسئولین مربوط زمان را مشخص کنند که دقیقا چه زمانی بنیاد مسکن وارد فاز اجرایی ساخت ۶ هزار واحد مسکن ملی اراک می شود؟ چراکه مردم و مطالبه گران حق دارند زمان بندی  و میزان پیشرفت پروژه را بدانند.





فعلا پروژه مسکن ملی اراک در دوبخش پیمانکاری بنیاد مسکن و شرکت کیسون تبدیل شده است

صحبت اله فاضلی عضو سابق شورای شهر اراک گفت:فعلا پروژه مسکن ملی اراک در دو بخش پیمانکاری بنیاد مسکن و شرکت کیسون تبدیل شده که کیسون در حال حاضر طبقات ۶ و ۷ را در حال ساخت است و همچنین بنیاد مسکنی که هنوز به دلیل بروکراسیهایی وارد فاز اجرایی پروژه نشده است.

فاضلی افزود:کیسون در حال حاضر با روش ساخت شبه تونلی که به پیش گرفته روند خوبی به نسبت قبل گرفته و بنیاد مسکن هم فقط در خبرها مدتی است که خواندیم به زودی وارد اجرای پروژه برای ساخت ۶ هزار واحد می شود.

 




به نظرم وجود دو تیپ ساختمان ۱۳ و ۷ طبقه در کنار هم در مسکن ملی اراک زیبنده نیست

فاضلی همچنین بیان داشت: به نظرم وجود دو تیپ ساختمان ۱۳ و ۷ طبقه آن هم با روشهای ساخت متفاوت در کنار هم در پروژه مسکن ملی اراک زیبنده نیست چراکه نمای خوبی از کار در نخواهد آمد.

فاضلی اضافه کرد:بهتر است که همه بلوکها به یک شکل ساخته شوند چرا که بعد از ساخت چگونه به مردم بگوییم کدامین بلوک و یا واحد برای چه شخصی باشد و این در صورتی است که همه به یک میزان مبلغ واریز نموده اند.

 

پیمانکار جدید برای پروژه مسکن ملی اراک گرفته شده ولی تا به الان مردم پیشرفت قابل توجهی را احساس نکردند

مصطفی ویسمه رئیس پلیس سابق اراک و فعال عمرانی گفت:پیمانکار جدید برای پروژه مسکن ملی اراک گرفته شده ولی تا به الان پردم پیشرفت قابل توجهی را احساس نکردند و در این راستا باید بنیاد مسکن را خواست و از آنها برنامه زمانبندی گرفت و با همدلی و انسجام هرچه بیشتر پروژه را پیش برد.

ویسمه افزود:اشتباهاتی در گذشته در این پروژه صورت گرفته و باید در حال حاضر روند اصلاح شود وگرنه به یک بحران اجتماعی بر خواهیم خورد.

وی ادامه داد:خوشبختانه شرکت کیسون نیز در حال حاضر روند خوبی را به خود گرفته اما باید مسئولین از آن حمایتهای لازم را در جهت انجام پروژه انجام دهند و عده ای سنگ اندازی نکنند.

 



برای ساخت ۶ هزار واحد از مسکن ملی اراک هنوز اقدام اجرایی خاصی صورت نگرفته است 

مجتبی شاهوار فعال اصولگرای استان مرکزی گفت:ساخت ۶ هزار واحد از مسکن ملی اراک را باید خیلی به آن سرعت داد چراکه در حال حاضر در آن جا هیچ اقدام اجرایی خاصی صورت نگرفته و زمان روز به روز در حال سپری شدن می باشد.

شاهوار افزود:مردم ثبت نام کننده در مسکن ملی اراک چشم انتظار خانه هایشان هستند اما با روندی که در حال حاضر وجود دارد با توجه به آن که نیمی از زمان پروژه سپری شده و عملا پیشرفت خاصی صورت نگرفته، از مسئولین خواستاریم هرچه سریعتر تدبیری در این راستا بیندیشند.




پاسخی بگذارید