گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1402/05/21 11:22
شناسه : 403701

مدیرکل تأمین‌اجتماعی استان قم اعلام کرد: آخرین مهلت استفاده کارفرمایان مشمول قانون ‏تأمین‌اجتماعی از طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای که به‌منظور مساعدت به کارفرمایان واحدهای ‏تولیدی، صنعتی، معدنی، خدماتی و اصناف و نیز تقویت توان تولیدی به اجرا گذاشته شده ‏بود، سی‌ویکم مردادماه سال جاری است.

به‌ گزارش شاخه سبز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل تأمین‌اجتماعی قم، محمد ‏عاشوری در گفتگویی با اعلام این خبر اظهار کرد: کارفرمایان متقاضی استفاده از بخشودگی ‏جرایم بیمه‌ای می‌توانند اصل بدهی بیمه‌ای خود را به صورت نقدی پرداخت کنند؛ یا با توافق ‏با شعب این سازمان، روش پرداخت اقساطی را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: در صورتی‌ که برای پرداخت اصل بدهی بیمه‌ای، تعداد اقساط (ماهانه) ۱۲ ماه ‏انتخاب شود، کارفرما از صددرصد بخشودگی جرایم برخوردار می‌شود؛ در صورتی‌ که در ‏‏۱۸ ماه اقساط بدهی خود را پرداخت کند از ۸۵ درصد بخشودگی جرایم استفاده می‌کند و در ‏صورتی‌ که تعداد اقساط را ۲۴ یا ۳۶ ماهه انتخاب کند، به ترتیب از ۷۵ درصد و ۵۰ درصد ‏بخشودگی بهره‌مند می‌شود.

مدیرکل تامین اجتماعی قم این را هم توصیه کرد که کارفرمایان دارای بدهی بیمه‌ای معوقه ‏‏(که مشمول جرایم بیمه‌ای شده است)، با انتخاب اقساط ۱۲ ماهه و بخشودگی صددرصدی ‏جرایم، از این فرصت استفاده کنند.

وی با تاکید بر این که با توجه به برنامه‌ راهبردی دولت سیزدهم در زمینه بهبود شرایط ‏اشتغال، این طرح با محوریت حفظ اشتغال موجود کارگاه‌ها اجرایی می‌شود خاطرنشان کرد: ‏کارفرمایانی مشمول استفاده از این تسهیلات خواهند بود که حداقل به مدت یک سال از زمان ‏تقسیط بدهی، نسبت به حفظ یا افزایش اشتغال نیروی انسانی کارگاه بر مبنای لیست اسفندماه ‏سال ۱۴۰۱ و ارسال لیست و پرداخت کامل حق بیمه کارکنان شاغل کارگاه در دوره تقسیط ‏اقدام کنند.

عاشوری گفت: کارگاه‌هایی که بر مبنای لیست اسفند ماه ۱۴۰۱ تعداد بیمه‌شدگان شاغل در ‏آنها کاهش یافته باشد، بعد از بازگشت نیروی کار تعدیل‌شده یا جایگزینی آنها در زمان ‏درخواست و رعایت حفظ اشتغال در دوره تقسیط، از بخشودگی جرایم برخوردار خواهند شد.

وی درباره نحوه برخورداری کارفرمایان مشمول از این تسهیلات قانونی افزود: کارفرمایان ‏متقاضی این تسهیلات باید درخواست خود را از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان ‏تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir حداکثر تا تاریخ سی‌ویکم مرداد ماه ثبت کنند؛ توصیه ‏شده است برای سهولت کار، این جمعیت درخواست خود را به روزهای پایانی مهلت یادشده ‏موکول نکنند.

وی با اظهار این که با توجه به دریافت بازخوردهای اجرای این طرح از واحدهای اجرایی ‏تأمین‌اجتماعی در هفته‌های اول اجرای طرح بخشودگی جرائم مشخص شد که برخی از ‏کارگاه‌ها به‌دلیل استفاده از طرح‌های قبلی و عدم پرداخت به‌موقع اقساط در دوره‌های قبلی ‏بخشودگی جرایم، مشمول دوره جدید بخشودگی جرایم نمی‌شوند تصریح کرد: اینها کارگاه‌هایی ‏هستند که تقسیط بدهی در ادوار گذشته داشته‌اند و با وجود دو بار تقسیط بدهی در گذشته، ‏موفق به پرداخت بدهی بیمه‌ای خود نشده‌اند و همچنان دچار مشکل هستند. به‌منظور رفع این ‏مشکل، برای اولین بار، تقسیط بدهی در بار سوم نیز با صدور بخشنامه‌ای امکان‌پذیر شده ‏است و کارگاه‌های دارای این مشکل می‌توانند با تقسیط بدهی برای بار سوم، از تسهیلات ‏بخشودگی جرایم استفاده کنند تا اگر موانعی برای فعالیت کارگاه‌ها وجود دارد، برطرف شود. ‏این کار برای تسهیل‌گری بیشتر و همکاری حداکثری برای رشد تولید توسط سازمان ‏تأمین‌اجتماعی انجام شده است.

عاشوری این را هم اضافه کرد که تاکنون درخواست 563 کارفرمای قمی برای استفاده از ‏بخشودگی‌ جرایم‌ بیمه‌ای در سامانه ثبت شده است.

مدیرکل تامین اجتماعی قم توضیح داد که تعدادی از کارفرمایان، شرایط مقرر در این ضابطه ‏اعم از حفظ اشتغال و افزایش اشتغال را نداشته‌اند و بر این اساس، مشمول بخشودگی‌ جرایم ‏نمی‌شوند. بخشی از کارگاه‌ها نیز نیمه‌فعال و ورشکسته شده و بر اساس قانون، کارگاه‌های ‏نیمه‌فعال، ورشکسته، تعطیل و منحل‌شده هم نمی‌توانند از مزایای این طرح استفاده کنند.

 

پاسخی بگذارید