تحلیلگران:
تاریخ : 1402/05/28 11:14
شناسه : 403786

تحلیلگران و ناظران سیاسی سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عربستان را مرحله جدیدی از همکاری و هماهنگی در پرونده های منطقه ای و ترمیم روابط دیپلماتیک دو کشور دانستند و گفتند که آمریکا و رژیم اسرائیل خواهان نزدیکی روابط ریاض و تهران هستند.

به نقل از شبکه تلویزیونی الشرق، تحلیلگران و ناظران سیاسی معتقدند که روابط بین عربستان و ایران در راستای مرحله جدیدی از همکاری و هماهنگی درباره شمار زیادی از مسائل و پرونده های منطقه ای گام برمی دارد.

 

پایه ریزی رابطه ای پایدار

محمد صدقیان مدیر مرکز عربی مطالعات ایرانی در تهران به شبکه الشرق گفت که دیدار حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در روز جمعه در جده «یک رابطه پایدار» را پایه ریزی کرد و روابط ریاض و تهران را پس از گسست قبلی، در ریل درست خود قرار داد.

به گفته وی، محمد بن سلمان در دیدار امیرعبداللهیان تصریح کرد که "عربستان سعودی از روابط خود با ایران چه می خواهد و امیرعبداللهیان نیز جنبه های مربوط به نگرانی ایران را نسبت به همه تحولات منطقه نشان داد".

صدقیان گفت که وزیر خارجه ایران "مطمئناً دیدگاه عربستان را به طور دقیق به مقامات ایران منتقل خواهد کرد تا در مرحله بعدی برای کاهش اختلاف دیدگاه‌ها بین دو طرف و با هدف ایجاد رابطه ای مبتنی بر احترام متقابل، تفاهم و هماهنگی تلاش شود."

وی گفت که هدف از کمیته های مشترک بین دو کشور، فعال سازی دو توافقنامه اقتصادی و امنیتی برای استفاده از امکاناتی است که هردو کشور از آن برخوردارند و عرصه های همکاری بین ریاض و تهران گسترده است.

 

افق های وسیع تر همکاری و جلوگیری از مداخلات خارجی

مبارک آل عاتی تحلیلگر سیاسی سعودی نیز در این رابطه گفت: در ریاض و تهران این تمایل وجود دارد که روابط خود را به سمت "افق های وسیع تر همکاری در همه زمینه ها و بازکردن راهها درخصوص موضوعات مختلف" سوق دهند.

العاطی در گفت و گو با شبکه الشرق با اشاره به اینکه سفر امیر عبداللهیان به ریاض تایید کننده عزم دو کشور برای حرکت به سمت مرحله «هماهنگی سیاسی در مورد سایر مسائل منطقه» است، افزود: این عزم و اراده به دلیل این درک متقابل است که تقویت روابط دو کشور یکی از مواردی است که موجب حفظ و تضمین امنیت و ثبات منطقه و مصونیت در برابر مداخلات خارجی می شود.

مبارک آل عاتی گفت که با توجه به همکاری های سیاسی و اقتصادی فزاینده عربستان سعودی و ایران، احتمالاً گشایش درباره مسائل منطقه وجود خواهد داشت.

این تحلیلگر سیاسی افزود: به احتمال زیاد، شاهد گشایش بزرگی در پرونده یمن باشیم؛ به ویژه که سفر تیم لندرکینگ فرستاده آمریکا در امور یمن به منطقه و بحث و گفت گوی وی در مورد راه‌های آغاز یک فرایند سیاسی در یمن و حمایت از آن با سفر وزیر امور خارجه ایران به ریاض همزمان شد.

وی تصریح کرد: ایران و عربستان سعودی به برقراری امنیت و ثبات یمن اهتمام می روزند.

 

آمریکا و اسرائیل خواهان نزدیکی روابط تهران ریاض نیستند

عبدالعزیز بن صقر رئیس مرکز تحقیقات خلیج فارس نیز در گفت وگو با الشرق گفت که آمریکا و اسرائیل خواهان این نزدیکی روابط بین تهران و ریاض نیستند.

در همین حال، هادی افقهی دیپلمات سابق ایرانی به شبکه الشرق گفت که هیئت های سعودی و ایرانی با میانجیگری پکن به توافق تاریخی با هدف غلبه بر اختلافات منطقه ای و دستیابی به آشتی بین دو کشور دست یافتند.

وی افزود که دو هیات در مورد بسیاری از موضوعاتی که در این سال‌ها باعث تیرگی روابط شده بود، با توجه به اولویت‌ها و اهمیت آنها و تخصص‌های مربوطه بحث و تبادل نظر کردند و همه این پرونده‌ها آماده اجرا هستند و توافقی نهایی بین دو طرف حاصل شده است.

افقهی با اشاره به اینکه این آشتی صرفاً یک تفاهم بین ایران و عربستان نیست، بلکه تأثیر مثبت آن همه مردم منطقه و همچنین در سطح منطقه و بین المللی را در برمی گیرد، نسبت به هرگونه تلاش برای مداخله یا اخلال در توافق از جانب طرف هایی که به دنبال تضعیف ثبات منطقه هستند، هشدار داد.

وی درباره تحرکات آمریکا در منطقه خلیج فارس پرداخت و اشاره کرد که باید از فرصت آشتی برای جلوگیری از هرگونه تنش ناخواسته و حفظ امنیت منطقه استفاده شود.

افقهی همچنین از این موضوع که آمریکا با هدف تضعیف آشتی بین ایران و عربستان و فتنه انگیزی بین دو کشور دست به توطئه هایی بزند، ابراز نگرانی کرد.

 

استقبال کشورهای منطقه از آشتی ایران و عربستان

این دیپلمات سابق ایرانی به اعلام حمایت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از جمله کویت، قطر، امارات و عمان از این آشتی تاریخی و تمایل آنها برای مشارکت در تحکیم این توافق و تقویت روابط دیپلماتیک با ایران اشاره و پیش بینی کرد که این آشتی به کاهش تنش ها در منطقه کمک کند و افق های جدیدی را برای همکاری و توسعه بگشاید.

 

افقهی در پایان نیز به اهمیت پیگیری اجرای این توافق و میزان تأثیر آن بر شرایط منطقه ای و بین المللی اشاره کرد.

پاسخی بگذارید