تاریخ : 1402/07/24 11:00
شناسه : 404337

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: حذف دلار از مبادلات تجاری عراق می‌تواند مکمل سیاست‌های اقتصادی ما باشد، چرا که جهت‌گیری اصلی ایران هم این است که دلار را از مبادلات تجاری خود حذف کند.

جعفر قادری درباره تأثیر حذف دلار از مبادلات تجاری عراق بر بازار ارز ایران، اظهار داشت: میان دو کشور ایران و عراق پیوندهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی زیادی وجود دارد، به گونه‌ای که هر سال چند میلیون ایرانی در مراسم اربعین حسینی که در عراق برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در اربعین امسال تجربه خوبی داشتیم مبنی بر اینکه توانستیم نیازهای ارزی خود را از طریق بانک مرکزی عراق و با گرفتن دینار حل کنیم، گفت: اگر در آن مقطع زوار ایرانی متقاضی دریافت دلار می‌شدند، در بازار ارز ما تنش ایجاد می‌شد و قیمت ارز به شدت افزایش پیدا می‌کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در صورتی که معامله با دلار در عراق ممنوع شود، قاعدتاً مسافران به ویژه زوار ایرانی برای تأمین نیازهای خود متقاضی دریافت دینار خواهند شد که تأمین آن برای بانک مرکزی ایران آسان‌تر از دلار است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر مسافران و زائران عراقی زیادی هم به ایران سفر می‌کنند و اگر ارتباط پولی دوجانبه بین ایران و عراق ایجاد شود، ما ریال می‌دهیم و از آنان دینار می‌گیریم و دو کشور از این طریق می‌توانند دلار را از چرخه مبادلات دوجانبه خود حذف کنند.

قادری تصریح کرد: به طور کلی اگر دلار را از مبادلات تجاری خود حذف کرده و با هر کشوری پیمان پولی دوجانبه برقرار کنیم، به مرور سلطه دلار به پایان می‌رسد و قطعاً در خنثی‌سازی تحریم‌ها هم اثر دارد. ما اگر با کشورهایی چون عراق، چین و روسیه پیمان پولی دو جانبه منعقد کنیم، هم اقتصاد ایران و هم این کشورها تثبیت و تحریم‌های آمریکا و کشورهای همراهش در این زمینه راه به جایی نمی‌برد و خنثی می‌شود.

وی گفت: حذف دلار از مبادلات تجاری عراق می‌تواند مکمل و همسو با سیاست‌های اقتصادی ما باشد، چرا که جهت گیری اصلی جمهوری اسلامی ایران هم این است که دلار را از مبادلات تجاری خود حذف کند و مراودات تجاری خود را با پیمان‌های پولی دوجانبه یا چندجانبه انجام دهد.

پاسخی بگذارید