کنعانی در نشست خبری:
گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1402/07/24 11:48
شناسه : 404348

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه جنگ علیه ساکنین غزه باید فورا تمام شود، گفت: شاهد شرایط دردناکی در غزه، در پی حملات ناجوانمردانه صهیونیست‌ها به مردم مظلوم فلسطین هستیم.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری، با اشاره به تحولات غزه، اظهار داشت: شاهد شرایط دردناکی در غزه و در پی حملات ناجوانمردانه صهیونیست‌ها به مردم مظلوم فلسطین هستیم.

وی ادامه داد: متأسفانه این روزها تاریخ بیش از ۷۰ ساله اشغال صهیونیست‌ها در غزه در حال تکرار است و با واکنش طبیعی مردم فلسطین مواجه هستند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان داشت: امروز فریاد شجاعت مردم فلسطین را از زبان دختران مظلوم فلسطین و چهره‌های خونین مردم غزه را مشاهده می‌کنیم. ملت‌های جهان می‌بینند در ورای شعارهای حقوق بشر چه چهره دروغینی نهفته است. امروز در روز جهانی غذا صهیونیست‌ها کودکان فلسطین را از ابتدایی‌ترین نیازها محروم کرده است.

کنعانی عنوان کرد: جای بسی تأسف است که کسانی‌که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند، امروز چشمان خودشان را بر اینگونه حقایق و تصاویر بسته اند.

وی با طرح این سوال که آیا حقوق بشر شامل حال مردم غزه و فلسطین می‌شود، افزود: آنانی که پرچم دروغین حقوق بشر را در دست گرفته اند باید پاسخ ملت‌های دنیا و افکار عمومی را بدهند. امروز نقاب از چهره دروغین حامیان رژیم صهیونیستی برداشته شده است.

کنعانی گفت: مسؤولیت کشورهایی که در کنار رژیم صهیونیستی قرار دارند به همان اندازه مسؤولیت رژیم صهیونیستی در جنگ غزه است.

سخنگوی وزارت خارجه در حالی که تصاویری از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را بر دست داشت، گفت: آیا کمیته حقیقت یاب برای جنایات رژیم صهیونیستی تشکیل می‌شود.

کنعانی درباره تلاش ایران برای حل بحران غزه عنوان کرد: ایران تماس و گفتگو با کشورهای مختلف دنیا و اثرگذار را در دستورکار دارد. کشورهایی که در شورای امنیت نقش دارند مثل چین و روسیه، وزیر امور خارجه با آنها مکاتبه انجام دادند. سازمان همکاری اسلامی می‌تواند نقش قابل توجه داشته باشد.

وی با اشاره به اقدامات دیپلماتیک ایران افزود: گفتگو با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در بیروت انجام شد. همچنین مکاتباتی با همتایان صورت گرفت. در حوزه سیاسی و بین المللی، این موضوع را مورد تاکید قرار دادیم. تحرکات را با جدیت دنبال کردیم. قرار شد کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در سطح وزرا در جده در مقر سازمان همکاری برگزار شود. تعداد قابل توجهی از وزرا برای حضور اعلام آمادگی کردند. سند و بیانیه‌ای در سطح وزرا منتشر خواهد شد.

 

کنعانی گفت: در روزهای گذشته ایران مواضع رسمی و علنی خود را درباره موضوع فلسطین اعلام کرد. اقدام حماس، پاسخ طبیعی در برابر جرم و جنایت صهیونیست‌ها بود. تلاش برخی کشورها، برای تغییر جای ظالم و مظلوم است. رژیم صهیونیستی در میدان، بازی را واگذار کرده است. رژیم اسرائیل برای جبران شکست همه تلاش خود را به کار برده است. آنچه در غزه در حال رخ دادن است، ارتکاب جنایت جنگی و نقض فاحش حقوق بشر است.

وی ادامه داد: قطع آب و غذا و ممانعت از ورود غذا با واکنش ملت فلسطین مواجه خواهد شد. این مسئولیت جامعه جهانی است که با اقدامات غیرانسانی صهیونیست‌ها مقابله کنند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه اولویت فوری و درجه یک، پایان دادن به کشتار فلسطینیان در غزه است، گفت: جنگ علیه ساکنین غزه باید فوراً تمام شود. اکثریت شهدا در غزه کودکان و زنان هستند.

وی تاکید کرد: ایران متعهد به پیگیری حقوق مظلومان در جهان است و ایران حقوق فلسطین را در دوران مختلف مورد پیگیری قرار داده است.

پاسخی بگذارید