امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با شبکه افق:
تاریخ : 1402/07/25 11:43
شناسه : 404361

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: گشایش جبهه‌های جدید علیه رژیم صهیونیستی اجتناب ناپذیر است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه امشب (دوشنبه) در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: در سفری که به منطقه داشتم و دیداری که با با رهبران مقاومت و مقامات سیاسی منطقه انجام شد،

آنها یک توجه ویژه به این مسئله داشتند که اگر راهکارهای سیاسی بتواند به نتیجه برسد و در راستای برقراری آرامش در منطقه باشد، فرصتی را برای این کار در نظر خواهند گرفت اما در صورت تداوم جنایات جنگی رژیم کودک‌کش اسرائیل علیه ساکنان غیرنظامی غزه هر احتمالی متصور است.

وی افزود: امروز که من با تعدادی از وزرای خارجه کشورهای اسلامی و منطقه ارتباط داشتم و همچنین با بررسی آخرین وضعیت در قبال تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه به این جمع‌بندی نزدیک‌تر شدیم که اگر از فرصت‌های محدود و به شدت فشرده‌ای که در اختیار سازمان ملل متحد و کنشگران سیاسی است در ساعات آینده استفاده نشود، امکان گشایش جبهه‌های جدید علیه رژیم صهیونیستی اجتناب ناپذیر است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: وجه مشترک همه بخش‌های جهان در این است که افراطی‌گری نتانیاهو در ماه‌های گذشته یکی از عوامل این اقدام خودجوش مقاومت در انجام عملیات در داخل سرزمین‌های اشغالی است.

وی افزود: برخی مقامات اروپایی به من گفتند ما بارها به نتانیاهو هشدار دادیم که دست از این تندروی‌ها بردار و او توجه نکرد و الان با این شرایط مواجه شده است.

وی افزود: در منطقه و در بین کشورهای عربی یک وفاق نسبی نسبت به اینکه ما باید در مسیر سیاسی برای توقف جنایات جنگی و ارسال کمک‌های انسان دوستانه وجود دارد.

امیرعبداللهیان گفت: طبعاً آمریکایی‌ها همانطور که گفتم پیام‌هایی را می‌دهند، به ما نیز پیام می‌دهند و پیامشان به ایران تاکید بر عدم گسترش جنگ بود. ما به آمریکایی‌ها پاسخ می‌دهیم که ما به دنبال گسترش جنگ نیستیم اما خویشتنداری نمی‌تواند یک جانبه باشد. شما نمی‌توانید به حزب الله لبنان توصیه کنید خویشتنداری کند، بعد به نتانیاهو بگویید دست شما را باز می‌گذاریم علیه غیرنظامیان اقدام انجام دهید.

وی افزود: من فکر می‌کنم در اقدامات سیاسی وظیفه اصلی ما این است که در هماهنگی با بخش‌های مختلف جهان یک اقدام هماهنگ برای توقف فوری جنایات جنگی، نسل کشی و قتل‌عام که علیه مردم غزه در حال انجام است، شکل گیرد. برای این مرحله ما درخواست کردیم که نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی برگزار شود. بیانیه‌ای که اتحادیه عرب صادر کرد، مورد انتظار نبود و حتماً نیازمند یک پیام قوی‌تر از کشورهای اسلامی برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان نیاز است و این رسالتی است که وزرای خارجه در نشست روز چهارشنبه در چارچوب سازمان همکاری اسلامی انجام خواهند داد.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: من بعد از این برنامه با وزیر خارجه برزیل و درصدد مکالمه با آقای دبیرکل سازمان ملل هستم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: بدون اغراق باید بگویم که مقاومت از روحیه بالایی برخوردار است و رهبران مقاومت در سفر اخیر گفتند در حوزه امکانات، ما حتی می‌توانیم یک درگیری و جنگ بلند مدت را با رژیم صهیونیستی دنبال کنیم.

وی افزود: امروز وقتی از مقاومت صحبت می‌کنیم از مقاومتی صحبت می‌کنیم که جنگ‌های ۲۲ روزه در فلسطین را پشت سر گذاشته است.

امیرعبداللهیان گفت: آن‌ها از امکانات و توانمندی بالایی برخوردار هستند اما نکته مهم این است که بدترین شیوه و ضعیف‌ترین روش برای برخورد را صهیونیست‌ها انتخاب کردند و آن قتل عام نسل کشی و کشتار زنان و کودکان است. همکاران من امروز یک آماری را در اختیارم گذاشتند که در ۹ روز جنگ غزه تاکنون بیش از ۷۴۰ کودک به شهادت رسیدند. این در حالی است که در ۵۹۹ روز جنگ در اوکراین ۵۳۵ کودک کشته شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از گسترش جنگ هیچگاه استقبال نکرده بلکه تلاش‌های ایران متمرکز بر احقاق حقوق فلسطینی‌ها و عدم گسترش جنگ است، گفت: به صراحت به طرف‌های آمریکایی گفتیم و من مایلم در این برنامه نیز اعلام کنم آمریکایی‌ها نمی‌توانند در جایگاهی قرار گیرند که همه طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت کنند. پیام‌هایی را مبنی بر اینکه ما خواهان گسترش جنگ نیستیم بدهند، اما به طور تمام قد در کنار اشغالگران رژیم اسرائیل و در کنار جنایات جنگی اسرائیلی قرار گیرند و هیچ حرکتی برای توقف جنایات جنگی سازمان یافته اسرائیل و تشدید محاصره کامل ۳۶۰ درجه غزه انجام ندهد.

وی افزود: لذا زمان برای این پیام‌های آمریکا کاملاً رو به پایان است. من مایلم هشدار دهم تا دیر نشده به جای ارسال پیام‌های ریاکارانه، جنایات جنگی علیه زنان کودکان را متوقف کنند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: قبل از این برنامه با چند تن از وزرای خارجه از جمله وزیر خارجه ایرلند که حامل پیامی از طرف غرب بود، گفت‌وگو کردم و به صراحت گفتم که لطفاً به طرف‌های آمریکایی و غربی بگویید منصفانه قضاوت کنند، ما به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم آنها خود راسا اقدام می‌کنند. زمان رو به پایان است اگر تداوم جنایت جنگی علیه مردم بی‌گناه غزه متوقف نشود و فوراً توقف این جنایات را جهان شاهد نباشد، جبهه‌های جدید گشوده خواهد شد و اجتناب ناپذیر خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: هیچ طرفی نمی‌تواند نسبت به تداوم این جنایات و این وضعیت بی‌تفاوت باشد. در خصوص عربستان سعودی ماه‌ها بحث بود که عربستان سعودی دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است، اما ما واقعاً در این مرحله موضع منطقی و قابل قبولی از عربستان شاهد بودیم. در سفری که به منطقه داشتم برخی رهبران منطقه گفتند حقیقتاً ما انتظار موضع دیگری از عربستان سعودی داشتیم.

وی افزود: ما امروز وقتی از مقاومت صحبت می‌کنیم، فقط منظورمان حزب الله در لبنان نیست. طرف‌های مقابل به خوبی می‌دانند که گروه‌های مقاومت در راستای حفظ استقلال کشورها و مقابله با تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته به صورت خودجوش در سراسر منطقه سازماندهی شدند.

وی افزود: لذا گسترش جنگ در حوزه مقاومت به تنهایی صحنه‌ای ایجاد خواهد کرد که نتیجه آن تغییر نقشه جغرافیایی رژیم اشغالگر قدس خواهد بود.

پاسخی بگذارید