امیرعبداللهیان اعلام کرد:
تاریخ : 1402/08/6 12:02
شناسه : 404478

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به وضعیت کلی اراضی اشغالی و جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در غزه گفت: اگر در آینده‌ای نزدیک راه حل سیاسی جایگزین نشود هر آن، احتمال وقوع هر حادثه غیرقابل پیش‌بینی وجود دارد.

حسین امیر عبداللهیان در جمع خبرنگاران در نیویورک در ارتباط با قطعنامه دیروز مجموع عمومی سازمان ملل متحد در حمایت از فلسطین، گفت: نشست فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص وضعیت فلسطین برگزار شد و در این نشست بر رسیدن به یک پیام واحد و راه حل سیاسی در ارتباط با موضوع تحولات اخیر در اراضی اشغالی تاکید داشت. در این چارچوب شاهد سخنرانی روسای هیات‌ها و سفرای کشورها در سازمان ملل بودیم.

وی با اشاره به تاکید کشورهای عربی و اسلامی در صدور قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل در راستای حمایت از مردم فلسطین گفت: درحالی که به ساعات پایانی تصویب این قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل نزدیک می‌شدیم یکی از کشورهای غربی پیشنهادی داده بود که در این قطعنامه از حماس که یک جنبش آزادی‌بخش فلسطینی است به عنوان یک گروه تروریستی نام برده شود.

امیرعبداللهیان افزود: با تلاش زیادی که انجام شد و کار ارزشمند گروهی که صورت گرفت و رایزنی‌هایی که با کشورهای مختلف انجام شد در نتیجه پیشنهاد آن کشور غربی از حمایت لازم برخوردار نشد و قطعنامه حمایت از فلسطین با ۱۲۰ رای موافق به تصویب رسید.

امیرعبداللهیان گفت: تصویب این قطعنامه و همچنین حذف پیشنهاد آن کشور غربی مبنی بر اینکه حماس یک گروه تروریستی است یک پیام مهمی دارد و آن اینکه حماس یک جنبش آزادی بخش در فلسطین است و آنها در چارچوب مبارزه با اشغالگری فعالیت می‌کنند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با اهداف و نتایج سفر خود به نیویورک گفت: مهمترین مسئله‌ای که در دستور کار بود این بود که بتوانیم یک طرح سیاسی را در ارتباط با وضعیت کنونی اراضی اشغالی و غزه پیگیری کنیم و بتوانیم با مشورت‌هایی که با کشورها و دبیرکل سازمان ملل انجام می‌دهیم در چارچوب آن طرح در راستای توقف جنایت جنگی و نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه و کرانه باختری اقدام کنیم. این طرح بر ضرورت توقف فوری جنایت‌های جنگی و حملات نظامی صهیونیست‌ها علیه فلسطین و همچنین ارسال هر چه زودتر کمک‌های انسان دوستانه به مردم غزه و توقف کوچ اجباری ساکنان غزه تاکید دارد.

وی با بیان اینکه در مورد این سه مولفه بین کشورهای اسلامی توافق نظر وجود دارد، گفت: با دبیرکل سازمان ملل نیز در این ارتباط صحبت کردیم و در این ارتباط اتفاق نظر داشتیم.

وی با بیان اینکه قرار است دبیرکل سازمان ملل در روز شنبه سفری به منطقه داشته باشد، گفت: تلاش بر این است که بررسی کنیم که چگونه می‌توان از طریق سیاسی به راه حل رسید. در حال حاضر حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی شدت جنگ در منطقه را افزایش داده و اگر در آینده‌ای نزدیک راه حل سیاسی جایگزین نشود هر آن احتمال وقوع هر حادثه‌ای غیر قابل پیش‌بینی وجود دارد.

امیرعبداللهیان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: اینکه ۱۲۰ کشور از طریق تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل از فلسطین حمایت می‌کند یک اتفاق مهم است و این که پیشنهاد مطرح شده مبنی بر اینکه حماس یک گروه تروریستی است از سوی کشورها رد می‌شود تاکیدی بر این موضوع است که حماس یک جریان آزادی بخش فلسطینی است و این یک اتفاق بزرگی است.

امیرعبداللهیان با اشاره به قطعنامه پیشنهادی برزیل در شورای امنیت در ارتباط با موضوع فلسطین و با بیان اینکه قطعنامه مجمع عمومی می‌تواند بر این قطعنامه پیشنهادی تاثیر بگذارد، گفت: مهمترین پیام صدور قطعنامه در مجمع عمومی حمایت از مردم فلسطین است و اینکه باید هر چه زودتر آتش بس برقرار شود و کمک‌های انسان دوستانه به مردم این منطقه ارسال شود.

 

پاسخی بگذارید