بهادری‌جهرمی در نشست خبری:
گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1402/08/23 12:06
شناسه : 404669

سخنگوی دولت گفت: پاسخگو بودن مدیران در قبال افکار عمومی یکی از اصول خدشه‌ناپذیر دولت و شرط رئیس‌جمهور با اعضای دولت است و در این راستا دولت به طور دائم عملکرد مدیران را ارزیابی می‌کند.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری سه‌شنبه (۲۳ آبان ماه) در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز کتابخوانی، کتاب و کتابدار به همه اهالی قلم، ناشران و کتابداران، گفت: دولت سیزدهم اهمیت ویژه‌ای برای صنعت چاپ و نشر و ترویج کتاب خوانی قائل است و اقدامات حمایتی مهمی را برای نویسندگان، ناشران و خوانندگان صورت داده است که حمایت از برگزاری رویدادهای ترویج کتاب و کتابخوانی شامل برنامه‌های پایتخت کتاب ایران، جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی، شبکه مروجان شهرها و روستاهای دوستدار کتاب از جمله این اقدامات است.

وی افزود: افزایش ۴۰ درصدی اعضای اهل قلم عضو صندوق اعتباری هنر و راه اندازی سامانه بازار کتاب یا به عبارتی کتاب‌فروشی های سراسر کشور و راه اندازی تلویزیون اینترنتی کتاب، از جمله دیگر اقدامات دولت در حوزه کتاب و اهالی قلم است.

بهادری جهرمی اظهار داشت: تعداد کتب چاپ شده و فروش کتاب در دولت سیزدهم نسبت به دوره پیش از این رشد چشم‌گیری داشته است. میزان فروش کتاب در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۲۴۷ درصد افزایش داشته و آمار فروش تا آبان ۱۴۰۲ نسبت به کل سال ۱۴۰۱ حدود ۵۸ درصد افزایش داشته است.

 

تولید خودرو در ۷ ماهه امسال افزایش ۲۲ درصدی داشته است

سخنگوی دولت در ادامه این نشست با اشاره به آمارهایی از بخش‌های مختلف کشور، بیان کرد: سه‌شنبه ۱۶ آبان بیش از ۲۷۴ هزار نفر به سینما رفتند که این حضور باعث شد رکورد پرمخاطب‌ترین روز سینما شکسته شود. همچنین جمعه ۱۹ آبان با حضور ۱۹۱ هزار نفر مخاطب و فروش ۱۰۵ میلیارد ریالی رکورد پرفروش‌ترین روز سینمای ایران شکسته شد. در بخش ترانزیت کالا از کشورمان نیز در هفت ماهه نخست امسال مجموعاً ۷ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۱۳ تن کالا از کشور ترانزیت شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۲ درصد افزایش داشته است. همین طور تولید ۷۶۳ هزار دستگاه خودرو در ۷ ماهه امسال منجر به رشد ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است.

وی در بخش صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، اذعان داشت: صورت‌های مالی هزار شرکت دولتی با دستور رئیس‌جمهور منتشر شد که منجر به نظارت ۸۵ میلیونی می‌شود.

بهادری جهرمی با اشاره به مقصد بعدی سفر استانی رئیس جمهور، گفت: ان‌شاءالله اگر وضعیت آب و هوا تغییر غیر منتظره نداشته باشد، چهارمحال و بختیاری مقصد سفر بعدی استانی رئیس جمهور است.

 

متأسفانه در برخی موارد قانون‌گذاری ما با واقعیت‌های کشور هم‌خوانی ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد توزیع شیر و کمبود معلم، اظهار داشت: توزیع شیر در چند استان آغاز شده اما هنوز فراگیر نشده و علت آن آمادگی شرکت‌های لبنی برای ارائه شیر دانش آموزی با کیفیت و کمیت مدنظر است. با شرکت‌هایی که با مجوز وزارت بهداشت از نظر تولید شیر در سطح کیفی الف هستند، قرارداد منعقد شده است که تعداد آنها هم محدود است. توزیع شیر در چند استان آغاز شده است. شرکت‌های تولید کننده محدودیت‌هایی دارند از جمله اینکه شیر باید به تعداد دانش‌آموزان دوره ابتدایی که قابل توجه است، تولید شود و پس از آن باید به مدت ۱۰ تا ۱۲ روز در انبار بماند و مورد تست قرار گیرد تا بعد از آن توزیع شود.

وی ادامه داد: در خصوص دلایل کمبود معلم به یک‌سری از دلایل در نشست خبری قبل اشاره کردم. امروز نکته دیگری خدمت شما عرض می‌کنم؛ متأسفانه در برخی موارد در قانون‌گذاری‌ها ما به واقعیت کشور توجه نمی‌کنیم. متأسفانه در خصوص رتبه‌بندی معلمان علی‌رغم موافقت همه ما بر این طرح، احکامی ازجمله در خصوص مدت زمان‌های این طرح در نظر گرفته شد که با واقعیت‌های حوزه آموزش و پرورش هم‌خوانی نداشت. علاوه بر آن اصرارهای نابه‌جا و دخالت در اجراییات طرح رتبه‌بندی از سوی کمیسیون آموزش مجلس کام معلمان را تلخ کرد و باعث بروز مشکلاتی شد. نکته دیگر هم این بود که قانون‌گذار اجازه نداد که دولت حدود ۸۰ هزار معلم که پس از رتبه‌بندی خود را بازنشسته کردند، برای مدت محدود در مسند معلمی نگه دارد تا دفعتا بحران کمبود معلم رخ ندهد.

سخنگوی دولت در ادامه در خصوص افتتاح فرودگاه سقز، گفت: این پروژه هم مثل برخی پروژه‌های نیمه تمام دیگر از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و تیر ماه سال ۱۴۰۰ و در واپسین روزهای دولت دوازدهم به صورت ناقص افتتاح شد. از آن زمان تاکنون حتی یک پرواز هم در آن انجام شده بود و به دلیل اینکه به صورت ناقص افتتاح شد، امکان هیچ کارایی نداشت. در دو سال اخیر با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این پروژه در کمتر از دو سال با تزریق اعتبار لازم تکمیل شد. علاوه بر ساخت و تکمیل برج مراقبت و تجهیز آن، ساخت دیوار حفاظتی ساختمان ترمینال و ساختمان پلیس و دیگر پروژه‌های زیرساختی و تجهیز تأسیسات در دستور کار قرار گرفت و به تکمیل و بهره برداری عملیاتی رسید. امروز پس از سال‌ها انتظار، سقزی‌ها به آرزوی خود رسیدند و فرودگاه این شهر افتتاح و الان به‌صورت هفتگی دو پرواز در این فرودگاه انجام می‌شود. مردم بهترین قضاوت کننده هستند.

 

بیش از ۳ هزار توضیح از سوی دستگاه‌های دولتی در رسانه‌ها منتشر شده است

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی در مورد پاسخگویی مسئولان دولتی، تصریح کرد: پاسخگو بودن مدیران در قبال افکار عمومی یکی از اصول خدشه‌ناپذیر دولت و شرط ریاست جمهور با اعضای هیأت دولت از ابتدای شروع به کار او بوده است. یکی از اهداف مهم سفرهای استانی و حضور یافتن مسئولان دولت در اجتماعات مردمی و دانشگاه‌ها تحقق همین امر بوده است. ضمن اینکه دولت ارزیابی دائمی از عملکرد مدیران دارد و نحوه عمل ایشان به تکالیف و وظایف خویش را دائماً مورد رصد قرار می‌دهد. نشست‌های خبری رئیس جمهور در پایان هر سفر داخلی و خارجی و ارائه گزارش به مردم و پاسخ به اصحاب رسانه نشان دهنده رویکرد دولت است. حضور مسئولان و مقامات اجرایی در دانشگاه‌ها از جمله مصادیق این روحیه است.

وی ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از سه هزار پاسخ یا توضیح از سوی دستگاه‌ها در رسانه‌ها و مطبوعات منتشر شده است که نشان دهنده توجه و اهمیت ویژه دولت به مسئله پاسخگویی و رفع گره‌های ذهنی مردم و افکار عمومی است.

 

اقدامات دولت برای تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور

سخنگوی دولت در خصوص اقدامات دولت برای تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریا محور، اظهار داشت: از همان زمان ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریا مکاتبات لازم از سوی دفتر هیأت دولت با دستگاه‌ها برای تدوین لوایح از سوی دفتر دولت صورت گرفت. همچنین کارگروهی ذیل نظر معاون اول رئیس جمهور برای تهیه نقشه راه این سیاست‌ها تشکیل شده است.

 

بهادری جهرمی در خصوص سفر هیأت افغانستانی به ایران، گفت: ایران و افغانستان اشتراکات فوق‌العاده زیادی دارند. هدف از سفر هیئت اقتصادی افغانستان به ایران رایزنی در خصوص رفع موانع و گسترش روابط تجاری بین دو کشور در زمینه‌های مواد معدنی، خدمات فنی مهندسی، صادرات و واردات کالا، استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی دو کشور و هدف گذاری ده میلیارد دلاری برای این منظور بوده است. در این سفر رایزنی‌های خوبی در جهت تکمیل کریدورهای منطقه‌ای و احیای جاده ابریشم و اتصال ریلی و جاده‌ای به آسیای میانه و چین از طریق افغانستان صورت گرفت. همچنین برای تسهیل و افزایش صادرات و واردات افغانستان از طریق بندر چابهار توافقات خوب انجام و برای ۲۴ ساعته شدن گمرکات دو کشور رایزنی شد.

وی با بیان آنکه توسعه روابط اقتصادی قطعاً به پایدارتر شدن ثبات و امنیت منطقه کمک می‌کند، افزود: کمیته‌های مشترکی برای رسیدگی به مشکلات مهاجران و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر ایجاد شد.

پاسخی بگذارید