در همایش «چیستی و چگونگی قرارگاهی شدن شورای‌عالی انقلاب فرهنگی»:
گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1402/09/19 11:15
شناسه : 404975

رییس جمهور در همایش «چیستی و چگونگی قرارگاهی شدن شورای‌عالی انقلاب فرهنگی» فرهنگ را مهمترین ابزار برای پیشرفت و موفقیت یک جامعه دانست.

حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی رییس جمهور کشورمان در همایش «چیستی و چگونگی قرارگاهی شدن شورای‌عالی انقلاب فرهنگی» که صبح امروز با حضور سران قوا در ساختمان مجلس سابق برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: فرهنگ مهمترین ابزار برای پیشرفت و موفقیت یک جامعه است.

وی تصریح کرد: اگر ساختارهای فرهنگی و فرهنگ جامعه متحول شد و از فرهنگ مصرفی به فرهنگ تولید برد می‌بینیم که چقدر مسایل پیش می‌رود.

رییسی با بیان اینکه پیشرفت و موفقیت یک جامعه در گرو ابزارهای فرهنگی است، گفت: ابزارهای فرهنگی ما را بی نیاز از ابزارهای الزام آور می‌کند.

وی ادامه داد: آنچه که امروز حائز اهمیت است این است که ما نیازمند یک نظم بخشی و محتوای انقلابی در مسائل فرهنگی هستیم. نیازمند قرارگاهی جهت یک نظم بخشی و ایجاد محتوای متناسب با تراز انقلاب اسلامی هستیم البته این بدین معنا نیست که بخش‌های دیگر کار نمی‌کنند.

رییس جمهور با طرح این سوال که در مقابل تهاجم‌های فرهنگی چه اقداماتی باید انجام داد؟ افزود: نمی‌توانیم بگوییم ابزارهای ارتباطی نباید در جامعه وجود داشته باشند لذا تنها راه، مصون سازی است و این مهم جز با باورهای الهی و مبانی فرهنگی امکان پذیر نیست.

رییسی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص دو مقوله دانش و فرهنگ، افزود: این دو مقوله بسیار مهم و مکمل یکدیگر هستند که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نیازهای فرهنگی جامعه باید دقیقاً شناخته شود و در راستای رفع آنها برنامه ریزی شود، گفت: دستگاه‌های ذی ربط باید در راستای رفع نیازهای فرهنگی جامعه دائماً رصد شوند.

رییس جمهور عنوان کرد: در کار قرارگاهی باید همه ظرفیت‌ها دیده شود و تقسیم کار منطقی میان دستگاه‌ها صورت گیرد چرا که شاهد موازی کاری زیادی میان دستگاه‌ها هستیم.

رییسی سیاست گذاری، تدوین ضوابط و نظارت سه اصل و محور اساسی برای قرار گاه شورای انقلاب فرهنگی دانست و گفت: پیگیری مستمر برای عملیاتی شدن ضوابط مقوله مهمی است لذا در این حوزه نیازمند کارهایی هستیم.

وی تصریح کرد: در مقابل تهاجم فرهنگی نمی‌توان منفعل بود لذا باید کنشگری فعالی در این زمینه وجود داشته باشد.

رییسی تاکید کرد: فرهنگ سازی برای اقتصاد مولد تا اقتصادی که صرفاً مصرف گراست بسیار مهم است و ما را از بسیاری از بایدها و نبایدها بی نیاز می‌کند.

وی گفت: هدایت دستگاه‌های متصدی در جهت اهداف انقلاب اسلامی پس از مساله سیاستگذاری نکته مهمی است که باید به آن توجه شود.

رییس جمهور تصریح کرد: گاهی دوستان ما می‌گویند ترویج مسائل فرهنگی زمان بر است، حتماً حرف صحیحی است اما تا چه زمانی باید صبر کرد. بنده در اصل موضوع که مقوله فرهنگی به زودی نتیجه بخش نیست، کاملاً موافقم اما باید کمیتی را برای آن در نظر گرفت.

رییس جمهور عنوان کرد: دولت باید از نهضت فرهنگی مردم پایه در کشور حمایت کند.

وی افزود: ضرورت دارد شورای انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و بخش‌های علمی و فرهنگی سهم کشور را در خزانه علمی و فرهنگی جهان بویژه در زمینه علوم انسانی افزایش دهد چرا که ایران دارای تمدن و مدنیت بسیاری است.

رییسی در پایان خاطر نشان کرد: این نشست به عنوان یک حرکت نمادین بسیار مهمی برای باز نگاهی در اقدامات انجام شده است تا گام استواری در جهت اجرایی شدن منویات مقام معظم رهبری که خود چهره‌ای فرهنگی و فرهنگ شناس است، برداریم.

پاسخی بگذارید