گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1402/10/6 11:23
شناسه : 405149

 

 

 

   نشست خبری  رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با موضوع نشست تخصصی سفر، زیارت و سلامت  روز سه شنبه پنجم دی‌ماه در سالن امام علی(ع) دانشگاه علوم پزشکی با حضور اصغری مسیول مرکز بهداشت و مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی  برگزار شد. در این نشست رییس دانشگاه علوم پزشکی قم  از برگزاری نشست تخصصی سفر، زیارت و سلامت ششم دی ماه در قم خبرداد و افزود: قم از ظرفیت های بلقوه ای درتوریسم سلامت برخودار است

   به گزارش شاخه سبزمهدی مصری  بیان کرد: ۱۶۰۰ تخت دولتی در قم وجود دارد و با کمبود ۱۷۰۰ تخت مواجه هستیم.  پیگیر اخذ مجوز سه بیمارستان ۵۰۰ تخت خوابی هستیم که اگر مجوز دولتی آن اخذ شود مجوز نیروی انسانی هم داده می شود که امیدورایم با همکاری رئیس سازمان برنامه وبودجه و نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی این اقدامات برای اجرای گردشگری سلامت استان با شتاب انجام شود.    

وی درمورد پروژه شهرک درمانی آموزشی و سلامت نسیم خاتم قم که در زمینی به مساحت یکصد هکتار پس از شهرک پردیسان درحال ساخت است نیز گفت: دراین پروژه ۱۵۰۰ تخت بیمارستانی به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی قم افزوده می‌شود که مختص توریست درمانی است. سه مرکز درمان ناباروری در قم وجود دارد که مزیتی برای گردشگری سلامت استان است و تقویت می شوند بحث فرانشیز و بیمه برای درمان ناباروری از سوی استان اصلاح شده وبحث همراه‌سرا در کلینیک‌های ناباروری به منظور ارتقای حوزه گردشگری سلامت را ارتقا می یابد. پروژه نسیم خاتم و مرکز چشم پزشکی نور همراه‌سرا دارند و دانشگاه علوم پزشکی هم ساخت همراه‌سرا را دردستور کار دارد.

 

آمار مرگ مادران درقم به سه نفر رسیده است

مصری  گفت: دراین مدت برخی از تخصص ها در بیمارستان‌های قم با تعرفه دولتی فعال شده، آمار مرگ مادر از ۵۵ مرگ دراوج بیماری کرونا به سه مرگ مادر درسال رسیده و طراحی جامع مگااورژانس بیمارستان شهید بهشتی انجام شده که به زودی اجرایی می شود، چهار رادیولوژیست خانم در بیمارستان‌ها جذب شدند و به زودی یک فوق تخصص ریه از تهران درقم مشغول به فعالیت می شود.

وی با بیان اینکه گردشگری سلامت ارتقای کیفیت خدمات را به دنبال دارد، اظهارکرد: به منظور عملی شدن گردشگری سلامت بانک اطلاعات پزشکان استان قم در پلتفرمی طراحی و به زودی تهیه می شود زیرا خدمات دهندگان باید برای مردم مشخص شوند.

وی با بیان اینکه برای بررسی رضایتمندی نظرسنجی مردمی در بیمارستان‌های دولتی باید اجرا شود، گفت: ۹۸ درصد پرسنل علوم پزشکی به ما نقد دارند درصورتی که تمایل داریم مردم راجع به عملکرد ما نقد داشته و نظر بدهند. دو بیمارستان شهید بهشتی و نکویی قم به عنوان بیمارستان‌های اصلی قم رصد می شوند تا کرامت بیمار و همراهان وی حفط شود.

   وی درمورد غیرفعال شدن بیمارستان ایزدی هم گفت: این بیمارستان لرزه نگاری شد از نظر استحکام مناسب نبود اجازه مقاوم سازی ندادند لذا فعالیت آن به بیمارستان نکویی انتقال پیدا کرده زیرا باید کلینیک زایمان در بیمارستان جنرال باشد که اگر نیاز به اقدامات جراحی بود بالافاصله انجام شود. واین نکته هم باید دقت کنیم دیگر بیمارستان های تخصصی سود دهنده نیستند  باید به سمت بیمارستان های جنرال حرکت کنیم  و مجموعه  بیمارستان مادر مشکل پایان کار داشت که برطرف شده و باید استانداردها انجام شود تا بتواند شروع به کار نماید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: مردم می توانند با شماره گیری ۳۷۱۴۰ با ۳۰ هزار تومان از ظرفیت مشاوره اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم استفاده کنند.

 

 قم رتبه دوم کم‌تحرکی در کشور

  در ادامه  مجید اصغری رئیس مرکز بهداشت قم گفت: غربالگری دیابت و فشارخون از ۲۰ آبان‌ماه در قم آغاز و تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد و از افراد بالای ۱۸ سال می خواهیم با مراجعه به مراکز بهداشت و پایگاه هایی که به این منظور در سراسر استان فعال شده است دراین طرح رایگان شرکت کنند.

 وی افزود: تاکنون ۳۲۰ هزار نفر(نزدیک به ۴۰ درصد مردم استان قم) دراین طرح شرکت کرده اند و آماری که تاکنون طرح ملی رایگان غربالگری دیابت و فشارخون به دست آمده خوب نیست؛ ۲۰درصد مردم قم پیش فشارخون و ۴۰ درصد پیش دیابت داشتند و ۷۰ هزار نفر از کسانی که مراجعه کردند از بیماری خود اطلاعی نداشتند.   مردم برخی استان‌ها تا ۷۰ درصد برای غربالگری مراجعه داشتند اما نزدیک به ۴۰ درصد مردم قم دراین طرح شرکت کردند و از آنان می خواهیم در ۱۰ روز باقی مانده مراجعه و برای پیشگیری و درمان اقدام کنند. ۱۴/۵ درصد از شهروندان بالای ۱۸ سال قم بیماری دیابت و ۳۰ درصد بیماری فشارخون دارند که این آمار بسیار بدی است و باید با همکاری مردم و ارگان‌هایی مانند شهرداری تحرک را بیشتر و این بیماری ها را کاهش داد.

وی گفت: کم تحرکی عامل مهمی در پیدایش دیابت و فشار خون است و آمار تحرک در استان قم نزدیک به اول در کشور است.   مهمترین اقدام این است که ورزش همگانی در استان فعال شود زیرا طبق مقالات علمی یک ربع ورزش روزانه طول عمر فرد دیابتی را تا پنج سال افزایش می‌دهد.

 

تست رایگان هپاتیت و ایدز

وی اظهارداشت: در دو ماه اخیر در بحث بیماری واگیردار سل ۳۵ هزار نفر و درخصوص بیماری ایدز ۵۰۰ هزار نفر غربالگری شدند.   در مورد دو بیماری ایدز و هپاتیت ورود کردیم و با وزارتخانه جلساتی داشتیم و تست این دو بیماری به صورت رایگان انجام می‌شود و پیشگیری و مراقبت توسط مراکز مشاور رفتاری انجام می‌شود.

  نشست تخصصی سفر، زیارت و سلامت در قم برگزار می‌شود

   علی جهانگیری مشاور رئیس علوم پزشکی قم   رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: «نشست تخصصی سفر، زیارت و سلامت» با هدف توسعه گردشگری سلامت با حضور نمایندگان استان های تهران و البرز و استان های زائرپذیر شامل مشهد، شیراز و قم چهارشنبه ششم دیماه در دانشگاه علوم پزشکی از ساعت ۱۴ تا ۱۷ برگزار می‌شود.

وی  افزود: گردشگری سلامت اقتصاد مهم دنیا محسوب می‌شود به این منظور حوزه سلامت استان باید معرفی و استانداردها ارتقا پیدا کند و دراین نشست درخواست می‌دهیم دبیرخانه دائمی گردشگری سلامت در قم تشکیل شود.   خدمات سلامت در تهران و برخی شهرها بیشتر از قم است اما ورود به قم بالاست و ۲۰ درصد ورودی سه شهر زیارتی قم مشهد و شیراز به دلیل دریافت خدمات سلامت است که ظرفیت بزرگی به شمار می‌آید که باید از آن استفاده و ناهماهنگی‌ها باید برطرف، سیاست ها تدوین و قوانین یکدست شود.  بازار گردشگری سلامت در دنیا چهار ونیم تریلیون دلاری است که ۶۳۹ میلیارد دلار آن مختص گردشگری سلامت است لذا باید بدانیم سهم ایران و قم چه میزان هست و چطور می شود آن را ارتقا داد.    یکی از محورهای مهم نشست فردا دیپلماسی اقتصادی و هدف‌گذاری اقتصادی برای شهر و پرداختن به چالش های ارزی و بیمه ها و نقش دستگاه‌های دیپلماسی دراین راستا و آسیب‌شناسی و رسیدن به راهکارهای اجرایی و شناسایی ظرفیت و اطلاع رسانی طراحی هویت و تولید محتوای تخصصی علمی و آماری برندینگ نقش دستگاه ها در برندینگ هویت بصری و رفع موانع است.

 

تامین زیرساخت‌های سلامت سبب جذب پزشکان به قم می‌شود

وی بیان کرد: اگر زیرساخت‌های سلامت دراستان قم ایجاد و اصلاح شود پزشکان متمایل به کار در قم می‌شوند و سرمایه‌گذاری‌ها افزایش می‌یابد و خدمات بهتری هم به مردم قم داده می‌شود و به تبع آن گیاهان دارویی و دیگر ظرفیت‌های قم ارتقا می‌یابد.   درحال حاضر مشهد و شیراز به ترتیب رتبه اول و دوم جذب گردشگر سلامت را به خود اختصاص داده‌اند و قم با فاصله زیادی در رتبه سوم قرار دارد درحالیکه آمار ورود به قم بیشتر از مشهد است اما از لحاظ اقتصاد گردشگری بسیار پایین‌تر است زیرا زیرساخت‌ها دراستان فراهم نشده است.  در حوزه گردشگری سلامت افراد غیررسمی فعال شدند و نابسامانی اتفاق افتاده که باید ساماندهی انجام شود.  بیماری‌های صعب العلاج از جمله سرطان و ارائه خدمات دندانپزشکی در اولویت اقدامات علوم پزشکی قم است لذا مرکز الهادی به عنوان بیمارستان تخصصی دندانپزشکی با ۳۰۰ یونیت به زودی آغاز به کار می‌کند.  طرح جامع سرطان از سوی علوم پزشکی قم تهیه شده به عنوان مدل برتر کشوری شناخته شده است.   

پاسخی بگذارید