تاریخ : 1402/10/12 12:08
شناسه : 405233

سخنگوی اقتصادی دولت گفت:طبق گزارش خزانه داری تا پایان آذر ماه حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص یافته که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۵ درصد افزایش یافته است.

احسان خاندوزی امروز در نشست خبری اظهار کرد: هدف گذاری ستاد اقتصادی دولت در سال جاری متمرکز بر انضباط بخشی از جمله ایجاد ثبات در اقتصاد کلان و ایجاد انضباط در بخش مالیه دولت مثل کاهش کسری بودجه و کم کردن قدرت موتورهای ایجاد تورم در ایران است که طی چند سال گذشته تبدیل به اولویت جدی اقتصاد ایران شده است.

وی افزود: همچنین تسهیل فضای کسب و کار و سرمایه گذاری و برگرداندن پیش بینی پذیری به اقتصاد بخش دیگری از اهداف تیم اقتصادی دولت است.

 

کنترل تورم با ثبات نرخ ارز

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه کاهش نرخ تورم به عنوان یک برنامه اصلی در صدر پی گیری‌ها از بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها بوده است، گفت: کنترل تورم از طریق ایجاد ثبات در بازار ارز و کاهش نقدینگی طی ۱۰ ماهه امسال به صورت جدی در دولت پیگیری می‌شد که ثمرات آن را شاهد هستیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در آذر ماه شاهد بودیم که نرخ تورم ۷ دهم درصد افزایش یافت که ناشی از مشکلات سمت هزینه‌ای چند قلم کالای خاص از جمله خوراکی‌ها بود؛ به عنوان نمونه در هزینه‌های تولید گوشت قرمز اختلال ایجاد شده بود که در نهایت موجب شد تورم خوراکی‌ها به ۴.۱ درصد برسد.

 

واردات ماهانه ۶ هزار تن گوشت گرم

خاندوزی تصریح کرد: برای رفع این مشکل وزارت جهاد کشاورزی سعی کرده با انجام واردات، کسری بازار را مرتفع کند. بر همین اساس نیز ماهانه ۶ هزار تن گوشت گرم و ۸ هزار تن گوشت منجمد برای تأمین بازار گوشت قرمز وارد کشور می‌شود. با این واردات اختلال موضعی بازار گوشت هم حل می‌شود تا دیگر شاهد اثرگذاری منفی این شاخص بر تورم نباشیم.

وی به تخصیص روند پروژه‌های عمرانی اشاره کرد و گفت: طبق گزارش خزانه داری تا پایان آذر ماه حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص یافته که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۵ درصد افزایش یافته است.

خاندوزی افزود: در حد فاصل آبان و آذر ماه بخش زیادی از عقب افتادگی نیمه نخست سال جبران شد به گونه‌ای که ۷۸ همت در همین دو ماه اعتبارات عمرانی کشور پرداخت شده است.

 

اعلام قیمت خرید تضمینی تا پایان هفته آتی

وی در مورد زمان اعلام قیمت خرید تضمینی گندم با بیان اینکه در موعد قانونی باید قیمت اعلام شود، گفت: بر اساس قانون از سال گذشته این قیمت از سوی شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی اعلام می‌شود.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: رایزنی‌های نهایی برای اینکه قیمت به جمع بندی نهایی برسد در حال انجام بوده و تا پایان هفته آینده نرخ خرید تضمینی گندم اعلام می‌شود.

 

نرخ بیکاری به ۷.۶ درصد رسید

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد نرخ بیکاری گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در پاییز ۱۴۰۲ به ۷.۶ درصد رسیده که این عدد کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در دو دهه اخیر اقتصاد ایران است.

وی افزود: نرخ مشارکت اقتصادی ۰.۵ افزایش یافته است که به معنای بالارفتن انگیزه مشارکت جمعیت فعال کشور در بازار کار است.

وزیر اقتصاد گفت: بیکاری جمعیت فارغ‌التحصیل کشور که در پاییز سال گذشته، ۱۲.۵ درصد بود به ۱۱.۵ درصد کاهش یافته است.

وی در مورد تخلف شرکت چای دبش اظهار کرد: اصلاح روندهایی که منجر به تخلف و فساد می‌شود در دستور کار قرار گرفت، بنابراین حرکت به سمت پیش گیری از فساد است.

 

برنامه دولت برای جلوگیری از فساد اقتصادی

خاندوزی افزود: یکی از نقاط مهم در پرونده چای دبش، نداشتن یا ضعف نظارت‌های سیستمی فی مابین مرحله ثبت سفارش و مرحله تخصیص ارز است که برای برخی از شرکت‌ها صورت می‌گرفت.

وی با بیان اینکه از پارسال که این پرونده توسط دولت شناسایی شد برای رفع آن چاره اندیشی صورت گرفت، گفت: از ابتدای امسال بانک مرکزی مجموع ارز مورد نیاز برای واردات را به وزارتخانه‌های متبوع اعلام می‌کند؛ به عنوان مثال از ابتدای امسال به وزارت صمت، جهاد و بهداشت از پیش اعلام شده بود که فقط تا سقف مورد نظر بانک مرکزی امکان واردات دارند و بر عملکرد دستگاه‌ها نظارت صورت می‌گیرد تا در زیرمجموعه‌های مدیریت واردات، اختلال ایجاد نشود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: به شکل سیستمی در مرحله ثبت سفارش تا تخصیص ارز نظارت وجود دارد بنابراین اگر بیش از سقف قانونی واردات انجام شود یا بر خلاف رویه‌های گذشته باشد با نظارت سیستمی، مشخص می‌شود.

وی افزود: برای مقابله با متخلفین هم در قالب برکناری مدیران و هم ارجاع پرونده اقدامات انجام شد و امیدواریم با حکم نهایی قوه قضائیه، سرانجامِ پرونده مذکور مشخص شود.

 

پاسخی بگذارید