رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر مطرح کرد:‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1402/12/7 12:33
شناسه : 407396
شاخه سبز - حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با اشاره به اینکه در ‏عرصه انتخابات ما با یک معادله سه مجهولی مواجه هستیم، گفت: ‏مجهول اول ما درخصوص معنا و مفهوم  التزام و وفاداری به نظام ‏است که هر انتخابات جمعی به درستی به دلیل فقدان التزام نظری یا ‏عملی از گردونه انتخابات خارج می‌شوند و جمعی هم به درستی به ‏دلیل برخورداری از وفاداری به مسیر خود ادامه می‌دهند. گروه سومی ‏هستند که وفاداری آنها مبهم است و این ابهام سبب شده که دو مجهول ‏دیگر با عنوان «احتیاط» و «برائت» در کنار مجهول وفاداری، ‏‏«انتخابات»؛ یعنی زیباترین وجه مردم‌سالاری دینی در حکمرانی ‏اسلامی را دچار مشکل ‌کنند. ‏
به گزارش شاخه سبز ، نهمین نشست از یازدهمین دوره کرسی‌های ‏آزاداندیشی با عنوان «الگوی حکمرانی اسلامی در گام دوم انقلاب ‏اسلامی» به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و ‏با همکاری اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر به صورت ‏حضوری و مجازی در دانشگاه طلوع مهر قم برگزار شد.‏
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا در این نشست گفت: در این جلسه ‏دربارۀ ادامه کارهایی که جمهوری اسلامی و نظام اسلامی در ارتباط با ‏مردم‌سالاری دینی انجام داد و کارهای بی‌نظیری بود که نه در گذشته ‏تاریخ اسلام به این صورت سابقه داشت و نه در دنیای امروز  ‏نمونه‌ای داشت با هم صحبت می‌کنیم.‏
استاد فلسفه سیاسی حوزه و دانشگاه افزود: یکی دیگر از چیزهایی که ‏جمهوری اسلامی حکمرانی اسلامی را پذیرفت و به سبک حکمرانی‌ای ‏که در دنیای امروز تجربه شده مقوله پذیرش «عنصر قدرت» است. ‏بحث سیاست، مقوله قدرت است. البته قدرت در حکمرانی اسلامی هر ‏نوع سلطه واقتداری نیست، قدرت خاصی است که در حقیقت رکنی از  ‏آن روی مردم‌سالاری دینی و آرای مردم و رکن اساسی دیگر آن هم ‏روی اسلام استوار هست.‏
وی با اشاره به اینکه نکته بعدی  که در حکمرانی جدید در جمهوری ‏اسلامی بسیار مهم هست، «عنصر شناخت عمومی» است، گفت:  در ‏طول تاریخ در همه حکومت‌هایی که در ایران و حتی در جهان اسلام ‏مطرح بودند، معمولاً عنصر آگاهی و شناخت مردم خیلی مطرح نبود. ‏اینکه مردم سواد و اطلاعات و آگاهی‌های عمومی داشته باشند، پدیده ‏جدیدی است و مخصوصاً وقتی که با تکنولوژی‌های جدید گره خورده ‏است. امروزه یک مقوله نویی است که در دولت‌های مدرن مطرح است ‏و دولت الکترونیک یکی از مصادیق آن هست.‏
استاد حوزه و دانشگاه افزود: یک نکته دیگری که باز هم بسیار در ‏حکمرانی مهم هست، «فرایندی کردن تصمیم‌گیری‌های کلان مملکتی» ‏است. در گذشته‌ فی‌المجلس تصمیم می‌گرفتند و همان‌جا هم آن را اجرا ‏می‌کردند. مخصوصاً در تاریخ ایران که کشور همیشه پادشاهی بوده ‏است، پادشاه هم خودش قانون بود، خودش دستور می‌داد، خودش هم ‏هرطور دلش می‌خواست اجرا می‌کرد.‏
وی در ادامه گفت: امروز خود رهبری که در رأس نظام هست، اگر ‏بخواهد تصمیم اساسی‌ای بگیرد، در قانون اساسی آمده است که بعد از ‏مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام بعضی از تصمیم‌های اساسی ‏را می‌تواند بگیرد. یعنی رأساً بدون مشورت نمی‌تواند؛ با اینکه بالاترین ‏رأس هرم قدرت است و مشروعیت نظام  به ولایت فقیه است؛ با این ‏همه در تصمیم‌گیری‌ها چنین فرایندی را ایجاد کردند. بقیه بخش‌ها هم ‏همینطوری است. دولت تا مجلس برای او قانون تصویب نکند، ‏نمی‌تواند اجرا کند. مجلس تا مردم به او رأی ندهند نمی‌تواند تشکیل ‏شود. مردم تا قانون انتخابات اعمال و ابلاغ نشود، نمی‌توانند رأی ‏بدهند. همه این تصمیم‌گیری‌ها به هم گره خورده و کشور یک حالت ‏ارگانیسم پیدا کرده؛ مثل یک موجود زنده‌ای که هر عضوی بخواهد ‏کاری بکند، همه اعضا باید دست به دست هم بدهند تا فعال شود. این ‏از ویژگی‌های ساختاری حکمرانی اسلامی جدید هست.‏
وی افزود: یکی دیگر از مسائل بسیار مهمی که در حکمرانی اسلامی ‏مطرح است، «مقوله شهروندی» است. مقوله شهروندی به تعبیری که  ‏مقام معظم رهبری دارند که شهروندی محصول انقلاب اسلامی است. ‏قبل از انقلاب اسلامی چیزی به اسم شهروند نبود. شهروند یعنی اینکه ‏مردم این کشور شأن و شئون و منزلت اجتماعی و حق و حقوقی ‏دارند. صاحبان کشور هستند و به تعبیر امام راحل ولی ‌نعمت‌های ‏کشور هستند. ‏
رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر با اشاره به اینکه ‏در عرصه انتخابات ما با یک معادله سه مجهولی مواجه هستیم، گفت: ‏مجهول اول ما درخصوص معنا و مفهوم  التزام و وفاداری به نظام ‏است که هر انتخابات جمعی به درستی به دلیل فقدان التزام نظری یا ‏عملی از گردونه انتخابات خارج می‌شوند و جمعی هم به درستی به ‏دلیل برخورداری از وفاداری به مسیر خود ادامه می‌دهند. گروه سومی ‏هستند که وفاداری آنها مبهم است و این ابهام سبب شده که دو مجهول ‏دیگر با عنوان «احتیاط» و «برائت» در کنار مجهول وفاداری، ‏‏«انتخابات»؛ یعنی زیباترین وجه مردم‌سالاری دینی در حکمرانی ‏اسلامی را دچار مشکل ‌کنند. ‏
وی افزود: چهار دهه بعد از انقلاب، سه مجهول این معادله نه تنها حل ‏نشده بلکه در هر انتخابات پیچیده‌تر شده است. نهادهای مربوطه که ‏اختیار تفسیر و تبیین دارند باید هر سه مجهول را حل می‌کردند. ‏شاخص‌ها و شاخصه‌های وفاداری باید شفاف و قابل فهم و تا حد ممکن ‏کمّی شوند به گونه‌ای که شبهه مفهومی باقی نماند. اگر هم در مصداق ‏نامزدهای انتخابات شبهه پیش آمد، باید روشن باشد که محل اجرای ‏برائت است یا احتیاط، تا تحت تأثیر سلایق فکری و سیاسی تفسیر ‏نشود.   ‏
استاد مهاجرنیا افزود : این سه مجهول باعث شده در هر انتخاباتی یک ‏سری نیروها را از قطار انقلاب پیاده می‌کنیم چون نمی‌دانیم با آنها ‏چکار باید بکنیم آنها را حذف می‌کنیم؛ این احتیاط‌کاری باعث شده است ‏تا شخصی که آستین بالا زده تا در انتخابات شرکت و به کشور خدمت ‏کند. چون شناخت نداریم و نسبت به وفاداری او تردید داریم به جای ‏اینکه برائت جاری کنیم یا خودمان را به علم برسانیم و مستند او را ‏تأیید یا رد کنیم، با عنوان «عدم احراز»  او را رد می‌کنیم.‏
‏ وی افزود:  چرا ما به نتیجه و عواقب حدف ها  فکر نمی‌کنیم که ‏اینهایی که به هردلیلی حدف می شوند احتمال دارد اگر  مشارکت ‏می‌کردند در فرایند قدرت ساخته و بهتر بشوند ولی راحت حذفشان ‏کردیم. بعد از آن هم هیچ برنامه‌ای هم برای اینکه بالاخره از اینها ‏دلجویی‌ بکنیم و یک طوری نگذاریم اینها بروند و تبدیل به ضد انقلاب ‏شوند. ‏
وی افزود: و نکته دیگری که حضرت می‌فرمایند والنصیحة فی المشهد ‏والمغیب. حکومت اسلامی وظیفه‌اش این است که همانطوری که انتطار ‏دارد شهروندان خیرخواه حکومت باشند، متقابلاً هم حکومت خیرخواه ‏مردم است. در همه حال چه در حضور و چه در غیبت. وقتی می‌گوید ‏چه در حضور و چه در غیبت یعنی همیشه حکومت اسلامی در همه ‏قوانینش، برنامه‌‌هایش، اجرائیاتش، قضاوت‌هایش، قانون‌گذاری‌هایش، ‏در همه جا مصلحت مردم را باید در نظر بگیرد. ‏
وی سپس گفت: حضرت باز می فرماید «والاجابة حین ادعوکم» و هر ‏وقتی که نیاز باشد، دولت نیاز به حمایت مردم و مشارکت مردم دارد، ‏مردم اجابت بکنند. «و الطاعه حین آمرکم» و اگر جنگی پیش آمد مردم ‏بیایند کمک کنند. اگر هجومی علیه دولت اسلامی شد، مردم دولت را ‏تنها نگذارند. اگر امروز دولت آمد گفت که مشارکت باعث تقویت نظام ‏می‌شود مردم حمایت کنند. الآن مقام معظم رهبری می‌گویند مشارکت ‏حد‌اکثری باعث تقویت نظام می‌شود. این یک دستوری است که حاکمیت ‏دارد تقاضا می‌کند مردم بیایید پای صندوق، مردم هم باید اجابت کنند. ‏البته این حقوق متقابل هستند. ‏
وی در پایان افزود: اصل این است که ما یک یگانگی میان ولایت و ‏ولی‌فقیه قائل باشیم. بالاخره مصداق ولایت در شخص ولی فقیه است؛ ‏اما یک تعبیرهایی که امام و مقام معظم رهبری داشته‌اند، فراوان هم ‏هست. که فرموده‌اند که ممکن است یک کسی نسبت به من ایراداتی ‏قائل باشد. اعتقادات او این است که من مشکلاتی دارم ولی اصل نظام ‏را قبول دارد. این نباید رد صلاحیت شود. البته بالاخره یک تفاوت‌هایی ‏وجود دارد بین یک کسی که ذوب در ولایت است با یک کسی که ‏می‌گوید من ولی فقیه را قبول ندارم،  اما اینطور نیست که ما این ‏شخص را ضد انقلاب بدانیم یا بگوییم جزء مخالفین نظام و اپوزیسیون ‏نظام است.     ‌‏

پاسخی بگذارید