روزنامه شاخه سبز گزارش می دهد؛ ‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1402/12/21 11:57
شناسه : 407567




شاخه سبز-هیفاء پردل- با توجه به رشد شهرنشینی و تراکم جمعیت و به ‏مراتب انواع خودروها در کلانشهرهای کشور که آلودگی زیست محیطی به همراه ‏دارد توجه به حمل و نقل پاک و نوین از جمله مترو و یا همان قطار شهری بیش از ‏پیش احساس می شود از سویی در شهرهایی که از مقاصد مهم گردشگری ‏کشور هستند در کنار یزساخت های مهمی مانند مراکز اقامتی و تفریحی حمل ‏و نقل نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری دارد.‏
حمل و نقل شهری یکی از مهم ترین مسایل کلانشهرهای ایران است و علی ‏رغم اهمیتی که این سیستم در کلانشهرهای ایران دارد, برنامه ریزی راهبردی ‏مدونی که راهنمای توسعه این سیستم باشد کم تر به چشم می خورد امروزه ‏توسعه حمل و نقل شهری یکی ازاصلی ترین موضوعات درحل مشکلات ومعضلات ‏ترافیک شهری به شمار می رود. حمل و نقل با توسعه پایدار شهری ارتباط ‏مستقیمی دارد. با بررسی و مطالعه دقیق به خوبی نقش استراتژیک سیستم ‏های حمل و نقل در توسعه پایدار شهری روشن می گردد.یکی از ضروری ترین ‏نیازهای هرجامعه در کنار توسعه اقتصادی و اجتماعی موضوع توسعه صنعت ‏حمل و نقل و بهبود کارایی سیستمهای حمل و نقل می باشد.‏
حمل و نقل نوین از اتوبوس های «بی؛آر؛تی» گرفته تا قطار شهری و هم چنین ‏منوریل و خودروهای برقی از نیازهای اساسی کلانشهرها به شمار می روند ‏علاوه بر کلانشهرهایی که مقصد مهم گردشگری و جهانگردی هستند در کشور ‏سه شهر مشهد؛شیراز و قم از جمله شهرهای مهم گردشگری مذهبی هستند ‏که سالانه میزبان زائرانی از داخل و کشورهای جهان اسلام هستند.‏
به نظر توجه به مقوله قطار شهری و یا حمل و نقل نوین از کارآمد ترین عنصر در ‏بهبود وضعیت گردشگری در این شهرها به شمار می رود حمل‌ونقل ریلی در ‏میان خطوط مختلف حمل‌ونقل، کمترین میزان مصرف انرژی و بیشترین بازدهی را ‏دارد. مزایای اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی قطار شهری برای شهرهای ‏بزرگ بالا است و در صورت برخورداری کامل کلان‌شهرها از شبکه ریلی مزایای ‏زیادی نصیب شهر و شهروندان می‌شود
طبق قانون پنجم و ششم توسعه حمل و نقل عمومی ترددهای روزانه باید به 75 ‏درصد برسد اما در کلانشهرها این امر محقق نیافته است لذا با توجه به آلودگی ‏های هوا چاره ایی جز حمل و نقل پاک وجود ندارد تحقق این امر نیازمند حمایت ‏دولت برای تأمین واگن مترو است  حال در این گزارش قصد داریم آخرین وضعیت ‏راه اندازی مترو در کلانشهرهای کشور از جمله قم را بررسی کنیم.‏
متروی دومین شهر مذهبی کشور پشت ایستگاه وعده ها
قم را همه به نام نگین گردشگری مذهبی کشور می نامیم اما در این کلانشهر ‏حمل و نقل عمومی آن چندان تعریفی نداردمتروی قم پروژه‌ای که حدود ۱۳ سال ‏از مراحل احداث آن می‌گذرد و در چند سال اخیر چندین بار اخبار مربوط به تست ‏گرم و راه‌اندازی آن به گوش رسید وقمی ها را در شوک سوار شدن بر واگن های ‏این قطار و رهایی از بار ترافیکی که با هر مناسبت کوچک و بزرگی کل شهر را ‏قفل می کند قرار داد اما با گذشت ۶ سال از ماجرای تست گرم وغیره هنوز ‏متروی قم بر ریل وعده های مسئولان شهری و ملی در تاخت وتاز است انگار ‏حرکت قطار شهری قم نیاز به عصای موسی دارد
مدیر عامل قطار شهری قم با اشاره به وضعیت قطار شهری قم می گوید: قطار ‏شهری قم در ۲ خط طراحی شده که مناقصه آن در سال ۹۰ به مبلغ ۸۶۰ ‏میلیارد تومان به قرار گاه خاتم الانبیا واگذار شد طبق مصوبه شورای فنی این ‏پروژه در یک فازبندی مشخصی باید تکمیل می شدبا پیگیری‌های صورت گرفته ‏مقرر شد ۵۵ واگن از طریق وزارت کشور برای قم تأمین شود که در حال حاضر ‏طراحی و اقدامات پایه‌ای ساخت این واگن‌ها انجام شده است و موضوع تأمین ‏واگن برای خطوط مترو را به صورت مقطعی در سال آینده برای قم خواهیم ‏داشت.‏
انگشت باف با اشاره به اینکه میزان اوراق مشارکت اختصاص یافته برای متروی ‏قم از ۵۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته به ۲,۵۰۰ میلیارد تومان در سال جاری ‏رسیده است، اضافه کرد: با هدف تکمیل فاز نخست مترو از حمله تکمیل ‏ایستگاه‌های عبوری، دپو و خروجی‌های اضطراری ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان ‏بودجه نیاز است.‏
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم در ادامه عنوان می کند: سیاست ‏قطار شهری کشور راه‌اندازی پروژه‌ها به صورت فاز به فاز است، چراکه هزینه ‏اجرایی این طرح بسیار بالا است و ایستگاه‌های عبوری به تدریج و متناسب با ‏نیاز شهر اضافه می‌شود میزان اوراق مشارکت اختصاص یافته برای متروی قم از ‏‏۵۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته به ۲,۵۰۰ میلیارد تومان در سال جاری رسیده ‏و با هدف تکمیل فاز نخست مترو از حمله تکمیل ایستگاه‌های عبوری، دپو و ‏خروجی‌های اضطراری ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است.‏
دورنمایی از متروی کلانشهر مشهد.‏
پس از آن که متروی پایتخت راه اندازی شد شبکه مترو در شهرهای مشهد، ‏شیراز و اصفهان وتبریز به راه افتاد به این ترتیب در حال حاضر ۵ شهر بزرگ ایران ‏دارای خطوط حمل و نقل مترو هستند و طبق پیش بینی ها قرار است در آینده ‏ای نزدیک ۴ شهر دیگر هم به این لیست اضافه شوند و شمار شهرهای دارای ‏مترو در ایران به ۹ عدد برسد.‏
کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد می گوید: خط ‏سوم مشهد اولویت نخست کاری مجموعه شهرداری است، در این راستا ‏عملیات ریل‌گذاری شش‌کیلومتری مرحله نخست خط سوم قطار شهری از میدان ‏شهدا تا پایانه مسافربری امام‌رضا (ع) آغاز شده و این عملیات به‌صورت ‏سه‌شیفته در حال انجام است.‏
به گفته وی؛ در این راستا، به‌دنبال گرفتن مجوز از دولت هستیم تا طی ‏سال‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵، چهار ایستگاه باقی‌مانده مرحله نخست خط سوم را به ‏بهره‌برداری برسانیم و پس از این مرحله، به سراغ راه‌اندازی مرحله دوم این خط، ‏حدفاصل میدان شهدا تا میدان امام‌علی (ع) خواهیم رفت.‏
متروی تبریزی روزانه 50 هزار مسافر را جابه جا می کند.‏
طبق بررسی های صورت گرفته شهروندان برای جابه جایی از مترو استفاده می ‏کنند خطوط قطار شهری مهم‌ترین دغدغه شهروندان ساکن در مناطق مختلف ‏شهر به حساب می‌آید خط یک قطار شهری تبریز با ۱۸ ایستگاه و جابه‌جایی ‏روزانه ۴۰ تا ۵۰ هزار مسافر در حال حاضر با چندین قطار فعال است، از سوی ‏دیگر فعالیت خط دو شامل ۲۰ ایستگاه به عنوان طولانی‌ترین مسیر شبکه ریلی ‏کلان‌شهر تبریز از محدوده زمین‌های قراملک تبریز (کارخانه کود آلی) تا میدان ‏بسیج آغاز شده و در آینده نزدیک، فعالیت خط ۳ با هدف دسترسی به مناطق ‏پرجمعیت شهری نیازمند اهمیت و تأکید روزافزون است.‏
شهردار شهر تبریز معتقد است؛ دو سوم بودجه عمرانی صرف سامان دادن به ‏پروژه خط ۲ می‌شود، اضافه کرد: حفاری تونل غربی (فاز اول از قراملک تا ‏دانشسرا) تا پایان آذر سال جاری به اتمام خواهد رسید، هم‌زمان عملیات ‏ایستگاه‌سازی در حال اجرا است و دستگاه حفار شرقی (حد فاصل استانداری ‏تا باغمیشه) نیز تا خرداد سال آینده به اتمام خواهد رسید.‏
مترو نیاز اساسی اهوازی ها است.‏
‎..‎‏.کلانشهر اهواز با توجه به تراکم جمعیتی و محدودیت وجود تاکسی و ون وجود ‏قطار شهری از نیازهای اساسی این کلانشهر می باشد خط نخست این پروژه به ‏طول ۳۲ کیلومتر شرق و غرب اهواز را با گذر از زیر رودخانه کارون به هم متصل ‏می‌کند دارای ۳۲ کیلومتر است که در مجموع ۲۸ درصد پیشرفت دارد، تکمیل فاز ‏اول و دوم این خط به طول ۱۱ کیلومتر برای تکمیل در دستور کار قرار گرفته است.‏
مسائل و مشکلات ایجاد شده بر سر راه احداث قطار شهری اهواز، ادامه دار ‏بوده و در طول سال‌های گذشته به دلیل مشکلات حقوقی و اختلاف با پیمانکار ‏این پروژه بلاتکلیف مانده بود که با روی کار آمدن دولت جدید و اراده‌ای که برای ‏تکمیل پروژه قطار شهری اهواز وجود داشت، با ورود دستگاه قضا حکم خلع ید ‏پیمانکار صادر و در حال حاضر مراحل تغییر و تحول کارگاه‌ها طی می‌شود
طبق گفته های مدیران شهری این کلانشهر مهم کشور ؛ بیشترین تقاضای سفر ‏به مرکز وهسته شهری کلانشهر اهواز تمرکز دارد و به دلیل اینکه سایر موارد ‏حمل‌ونقل عمومی از جمله اتوبوس، ون و تاکسی در اهواز با محدودیت روبه‌رو ‏است، تکمیل قطار شهری اهواز نسبت به سایر کلان شهرها ضرورت و اهمیت ‏بالاتری داردبا توجه به طولانی شدن پروژه قطار شهری در اهواز اختصاص اعتبار ‏برای آن امری حیاتی است‎.‎‏.‏
متروی تهران مهم ترین ناوگان حمل و نقل پایتخت
اما در کلانشهری مانند قم با آن جمعیت بسیار بالا و موقعیت استراتزیکی که به ‏عنوان پایتخت کشور یدک می کشد مطالعات انجام شده نشان می‌دهد احداث ‏خط متروی پرند تا حد قابل توجهی آلودگی هوا و ترافیک را کاهش خواهد داد و ‏پیش‌بینی ما پذیرش تا ۱۵ هزار نفر مسافر در روز است.‏
با مساعدت شخص رئیس‌جمهور و اضافه شدن واگن‌ها تا سال آینده، این ‏سرفاصله کمتر خواهد شدشبکه متروی تهران امروز ۳۰۳ کیلومتر مسیر و ۱۵۵ ‏ایستگاه فعال دارد در حالی که ۴۶ کیلومتر مسیر و ۱۵ ایستگاه جدید طی دو ‏سال گذشته به متروی تهران اضافه شده است.‏
کمبود 18 رم قطار در نصف جهان اصفهان
خط یک متروی اصفهان به‌طول ۲۱.۲ کیلومتر و با ۲۰ ایستگاه در حال بهره‌برداری ‏است، اما کمبود ۱۸ رام قطار که هرکدام پنج واگن دارد موجب شده است ‏سرفاصله آن ۱۳ دقیقه باشد، زیرا این خط طبق طرح باید ۳۲ رام داشته باشد و ‏سرفاصله آن ۲.۵ دقیقه باشد، اما در حال حاضر ۱۴ رام قطار دارد .‏
خطوط مترو باید در شورای ترافیک کشور تأیید شود، اما در حال حاضر سه خط ‏مصوب در اصفهان وجود دارد که خط یک به بهره‌برداری رسیده و خط دوم در حال ‏فعالیت و نقشه‌ها و طراحی فاز دو خط سوم نیز آماده است.‏
گفتنی است؛ به نظر باید دولت سیزدهم بیشترین تمرکز و توجه خود را بر ‏توسعه ناوگان شهری از جمله قطار یا متروی شهری درکلانشهرهای کشور ‏متمرکز کند و برای آن اعتبارات و برنامه ریزی مطلوبی داشته باشد.‏

پاسخی بگذارید