روزنامه شاخه سبز گزارش می دهد؛ ‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1402/12/22 11:51
شناسه : 407582
شاخه سبز-هیفاء پردل- در بین ماههای سال، ماه مبارک رمضان از ‏گوهرهای بسیار با ارزشی است که بهره گیری صحیح از آن نیاز به ‏شناخت و معرفت کافی دارد ماه مبارک رمضان ماهی که در آن کتاب ‏پر برکت خدا قرآن مجید بر پیامبر اسلام نازل و برای روزه گرفتن و ‏خودسازی انتخاب شده است این ماه بر سایر ماههای سال برتری دارد.‏
امام صادق علیه السلام در حدیثی می فرمایند«درهای آسمانی در ماه ‏مبارک رمضان گشوده و شیاطین در غل و زنجیرند اعمال مورد قبول ‏قرار می گیرد و ماهی برتر و بهتر از این ماه نیست» این ماه پر برکت ‏برای همه مسلمانان جهان از جمله ما ایرانیان جزو ماههای پر برکت ‏سال است و در فرهنگ ما ایرانیان آداب و سنت های ویژه ایی برای ‏این ماه برگزار می شود که برخی به فراموشی رفته است.‏
آداب و رسوم ماه مبارك رمضان یكی از مباحث مهم فرهنگ مردم است ‏كه به واسطه قدمت خود، از قداست ویژه ای برخوردار است. متأسفانه ‏در زندگی شهری و ماشینی، وتغییر سبک زندگی و از سویی آمیخته ‏شدن فرهنگ غربی بسیاری از این سنت‌های زیبا به بوته فراموشی و ‏بسیاری دیگر نیز كم رنگ تر شده اند و از آنجا كه این رسوم زمینه ‏ساز همبستگی در جامعه به ویژه در میان آحاد ملل مسلمان است، ‏اهمیت فراوانی دارد.‏
ایرانیان از نیمه های ماه شعبان در جنب و جوش افتاده و خود را برای ‏استقبال از این ماه ،  ماه مهمانی خدا آماده می کنند از مهم ترین ‏کارهایی که ایرانیان قبل از رسیدن به ماه مبارک رمضان انجام می ‏دهند خانه تکانی است ایرانیان در مناطق مختلف کشور برای استقبال ‏از این ماه خانه خود را پاکیزه و به پیشواز بهار قرآن می روند
‏ چند روز مانده به این ماه مایحتاج مورد نیاز این ماه را تهیه می ‏کردند اما سنتی که بین ایرانیان بسیار تامل برانگیز بود «صله رحم و ‏دستگیری از محرمان» نقطه مشترکی است که در فرهنگ مردم ایران ‏زمین دیده می شود در این گزارش قصد داریم دورنمایی از آداب و ‏سنت های مردم ایران زمین در ماه مبارک رمضان را در قدیم یادآور ‏شویم.‏
پیشواز زیبای ایرانیان از ماه مهمانی خدا
از ذبح گوسفند پرواری در فراهان اراک تا پختن نان تنگ زنان ‏کازرونی
طبق آن چه در کتاب های تاریخی آورده شده است مردم مناطق مختلف ‏کشور از جنوب تا شمال و شرق و غرب چند روز مانده به ماه مبارک ‏رمضان ضمن خانه تکانی و زدودن آلودگی از خانه های خود در این ‏ماه گویی کسب و کار خود را تقریبا متوقف کرده وبیشتر وقت خود را ‏صرف عبادت می کردند لذا قبل از ماه مبارک مایحتاج خود را در این ‏ماه تهیه ودرمجالس ویژه ماه مبارک رمضان حضور می یافتند.‏
‏ مردم فراهان در استان اراک در قدیم الایام هر سال گوسند پرواری را ‏ذبح و گوشت آن را به طرق مختلف نگهداری می کردند گوشت را ‏قورمه و به وسیله طناب وچوب از سقف اتاق ویا انباری آویخته و این ‏نوع کار را «شو شو» می گفتند.‏
‏ زنان کازرونی از مناطق شیراز رشته برای آش را می بریدند و ‏نشاسته برنج نیز این طریق تهیه می کردند انها از مقدار زیادی آرد ‏نانی به نام «تنگ» می پختند و در ناندان یا کرچدان همان ظرف ‏استوانه ای سرپوش دار از شاخه درخت بید یا بادام بافته می شد ‏نگهداری می کردند.‏
کلوخ اندازون آداب مفرح مردم ایران
مردم ما در قدیم با توجه به این که وسایل تفریحی و ارتباط جمعی مانند ‏اکنون نبود مردمی امیدوار و اجتماعی بودند در گذشته یک روز مانده ‏به ماه مابرک رمضان مراسم کللوخ اندازون را برگزار می کردند به ‏این ترتیب که مردم هر شهرو روستا به گردشگاههای اطراف شهرو ‏روستای خود می رفتند و انواع خوراکی ها و غذاها را به همراه می ‏بردند ضمن یک دورهمی روح و جسم خود را برای عبادت و روزه ‏داری آماده می کردند. ‏
علاوه بر تفریح و شادمانی كه باعث تقویت روحیه افراد می‌شد، ‏غذاهایی هم كه در این روز تناول می‌شد، از انرژی برخوردار بود. از ‏جمله این كه در یزد، شولی كه نوعی آش است و انواع مختلف دارد، ‏پخته می‌شد. مثل شولی عدس، شولی باقلا، شولی شلغم و از دیگر ‏خوراكی‌های یزدی‌ها در این روز آش رشته و حلوای برنج، شله زرد و ‏پالوده یزدی است.‏
در قزوین كلوخ اندازان را گل خندانی و در بردسیر كرمان روز سنگ ‏اندازان می‌گویند و مانند دیگر نقاط ایران به گردش و تفریح می‌روند و ‏روز را با تعریف قصه و سرگذشت و انجام بازی سپری می‌كنند.‏
سحری های به یاد ماندنی دوراز وسادل ارتباط جمعی ‏
در قدیم ایرانیان برای بیدار شدن در سحرهای ماه مبارک رمضان ‏روش های مختلفی را به کار می برند و زمان سحر را  با توجه به این ‏که وسایل ارتبط جمعی کنونی وجود نداشت با دقت تشخیص می دادند  ‏از جمله این که؛ برای ببدار شدن در سحرهای ماه مبارک رمضان و ‏تشخیص وقت دقیق سحر و اعمال ویژه این زمان کارهای مختلفی را ‏انجام می دادند که برخی رو به فراموشی و برخی هنوز هم متداول ‏است شناختن ستارگان و محل و جای آنها در آسمان؛ بانگ خروس؛ ‏روشن کردن چراغ هایی در تقاط مرتفع شهر؛صدای نقاره و طبل و ‏شیپور تا صدای مناجات از گلدسته های مساجد هم چنین جارکشیدن ‏های زیبا در کوچه ها و صدای بوق حمامها از جمله این کارها بود .‏
اما در قدیم با توجه به این که ارتباطات جمعی کنونی نبود مردم با ‏یکدیگر ارتباط جمعی داشتند و همسایه ها برای بیدار کردن همسایگان ‏به دیوار یکدیگر می کوبیدند تعامل مردم با یکدیگر در ماه مبارک ‏رمضان دو چندان می شد امروز مردم به وسیله زنگ تلفن همراه ‏ورادیو و تلوزیون متوجه زمان سحری می شوند. ‏
دیدن ماه ضیافت الله بهانه ای برای آشتی دادن
شاید به تعبیر امروز ما مردم در قدیم چون رادیو و تلوزیون و این نوع ‏وسایل ارتباط جمعی را نداشتند از حال دنیا بی خبر بودند اما این طور ‏نیست مردم در قدیم قبل از مه مبارک رمضان پس از دیدن حلال ماه ‏ریش سفیدان فامیل و یا محله به تکاپو افتاده و بهانه ای برای آشتی ‏دادن مردم می یافتند.‏
معتقد بودند اگر مومنی سه روز با فردی قهر باشد نماز و روزه اش ‏قبول نیست به همین دلیل مراسم آشتی کنان را قبل از شروع ماه ‏مبارک رمضان انجام می دادند تا کدورت ها ختم به خیر شود ولی این ‏رسم زیبا امروز در بین ما ایرانیان به یک خاطره تبدیل شده است.‏
‏ شوخوانی مردم خراسان ‏
در بین مردم استان خراسان جنوبی رسمی است که هنوز در برخی از ‏روستاهای آن ماندگار است و هنگام سحر سه مرتبه طبلی را به صدا ‏در می آورند بار اول برای بیدار شدن و بار دوم برای سحری خوردن ‏و بار سوم آن برای نماز به صدا درمی آید.‏
اما دراین آیین زیبا به طبل زدن صدای مناجان و دعایی بود که از ‏سوی یکی از مردان روستا با آهنگی دلنشین خوانده می شد و مردم را ‏بیدار و به روزه گرفتن تشویق می کرد با مطالعه و بررسی سنت های ‏مردم در مناطق مختلف شاید نسل جدید آرزو کند تا ای کاش این مراسم ‏هنوز در بین ما ایرانیان ماندگار می ماند تا بدون ارتباطات مجازی در ‏دنیای حقیقت با هم ارتباط و الفت داشتیم.‏
وقتی همسایگان هم از سحری و افطاری سهم داشتند.‏
در قدیم مانند امروز همسایگان بی خبر از همسایگان و اطرافیان نبودند ‏در تمام مدت یک ماه مهمانی خدا چه در زمان سحر و چه وقت افطار ‏همسایه ها بر خود واجب می دانستند اگر غذایی پخته شده و بوی آن ‏در کوچه پیچیده غذا را با همسایگان خود قسمت می کردند در بین ‏زابلی ها و مردم خونگرم سیستان این رسم بسیار زیبا هنوز رایج ‏است.‏
مردم سیستان و بلوچستان آیینی به نام «آراک» را برگزار می کنند در ‏این ماه پربرکت هنگام سحر و افطار حتما کاسه ای از آش ویا شله ‏زرد و فرنی داشتند تا برای همسایگان خود ببرند این آیین زییا در بین ‏مردم استان لرستان هنوز برگزار و به نام «کاسم سا» معروف است. ‏
کیسه هایی که برای برکت دوخته می شود.‏
مردم استان آذربایجان شرقی در ماه رمضان سنت کیسه دوزی را دارند ‏که قدمت زیادی دارد. در آخرین جمعه ماه رمضان، ۲۷ رمضان یا ‏آخرین پنجشنبه ماه، زنان و دختران در مسجد گرد هم میآیند و هر ‏خانواده برای خود، کیسه‌ای میدوزد. سپس مقداری پول در آن ریخته ‏و دعا می‌خوانند و آن را تا سال دیگر در صندوقچه‌ای نگه می‌دارند. به ‏این کیسه‌ها کیسه برکت می‌گویند. اما این آیین در میان سمنانی‌ها هم ‏وجود دارد و با رفتن به مسجد و دوختن کیسه و پول گذاشتن درون ‏آن، بر این باورند که برکت به زندگی آنها تا سال دیگر خواهد رسید.‏
زنان و دختران شاهرودی بیش از ۲۰۰ سال است که این آیین را اجرا ‏می‌کنند. آنها هر سال هر سال در همین روز بین نماز ظهر و عصر، ‏کیسه‌ای پارچه‌ای می‌دوزند که به آن کیسه مراد می‌گویند و نزد ‏خودشان نگه می‌دارند زنان همدانی با ریختن مبلغی در کیسه در روز ‏‏27 ماه رمضان از خدا برکت در سال آینده را طلب می‌کنند‎.‎‏.‏
مراسم قرقیعان خوزستانی در شب 15 رمضان ‏
گرگیعان یا قرقیعان مراسمیست سنتی که همه ساله در نیمه ماه مبارک ‏رمضان در کشورهای حوزه خلیج فارس توسط کودکان این منطقه اجرا ‏می‌شود. این مراسم در بین کشور‌های مختلف نام‌های متفاوتی دارد ولی ‏هویت و شیوه اجرای همه آن‌ها به هم نزدیک است. در کشورمان و در ‏میان خوزستانی‌هایی که این مراسم را اجرا می‌کنند، جشن قرقیعان با ‏نام گرگیعان نیز شناخته می‌شود. این رسم در شهرهای دیگر خوزستان ‏از جمله دزفول با نام "ثوابه یا جوابه" اجرا می شود‎.‎
در این جشن کودکان نقش اصلی را ایفا می‌کنند و با دل‌های پاکشان ‏حال و هوایی دوست‌داشتنی به آن می‌بخشند. گفته می‌شود در روزگاران ‏قدیم این مراسم به صورت بسیار ساده‌تر برگزار می‌شد. مادران در ‏نیمه ماه رمضان شیرینی و آجیل فراهم می‌کردند و لباس‌های سنتی ‏می‌دوختند و کودکان با پوشیدن این لباس‌ها با در دست داشتن فانوس ‏به کوچه‌ها می‌رفتند و با خواندن سرود‌هایی از اهالی محل درخواست ‏شیرینی و هدیه می‌کردند‎.‎
رمضان در شهر کریمه اهل بیت (ع)‏
پیش‌خوانی
محمد قاضی پژوهشگر فرهنگ عامه قم آورده است: «با شروع ماه ‏رمضان افرادی که صدای رسایی داشتند بالای مناره‌ها می‌رفتند و ‏مناجات می‌خواندند که اصطلاحاً به آن «پیش‌خوانی» می‌گفتند. این کار ‏عمدتاً یک ساعت قبل از اذان صبح انجام می‌گرفت، مداحی اهل بیت(ع) ‏و خواندن اشعار مذهبی جزء پیش‌خوانی بود و این کار تا زمانی که به ‏دعای سحر و اذان صبح برسند طول می‌کشید.‏
به گفته این پژوهشگر ؛کال جوش، انواع کباب گوسفند و کشک ‏بادمجان ازغذاهای سنتی قم است که در ماه رمضان و در کنار فرنی، ‏آش و حلوا بیشتر مصرف می‌شود. آبگوشت هم  برای وعده سحری ‏طرفداران زیادی دارد‎.‎مراسم کلوخ اندازون و سحری خوانی در قم ‏رواج داشت از دیگر مراسم قمی ها رسم خرما گردانی بود که بعد از ‏نماز مغرب وعشا در برخی مساجد برای اطعام روزه داران اجرا می ‏شد با سینی هایی از خرما و نان بین روزه داران تعارف میکردند.‏
قاضی افزود: قمی‌ها در شب ۲۷ رمضان، یعنی شب قصاص ابن ملجم ‏مرادی، قاتل امام علی(ع) آبگوشت و کله‌پاچه می‌پزند و آن را بین ‏همسایگان و بستگان  توزیع می‌کنند‎.‎
یزدیها و روضه قنبر
خواندن روضه قنبر از دیگر رسوم مردم یزد در ماه مبارک رمضان ‏است که معمولاً از شب نوزدهم تا شب بیست و هفتم برگزار می شود، ‏این روضه بیشتر مخصوص زنان است که با نذری دادن و طلب حاجت ‏در این چند روز در خانه ها برگزار می شود و یادآوری ضربت خوردن ‏مولای متقیان حضرت علی(ع) است‎.‎
قنبر از غلامان حضرت علی(ع) بود و فردی در این مراسم با حالاتی ‏شبیه درویشان با لباس سفیدی بر تن و کلاه سفید کشکولی بر سر، که ‏نماد دوستی حضرت علی(ع) است مراسم روضه را اجرا می کند؛ در ‏این روضه خوانی ۲ شخصیت دیگر نیز حضور دارند که یکی نقش ‏حضرت زینب (س) را با لباس بلند و مشکی و شخصیت دیگر نقش ‏ام‌کلثوم(س) را بازی می کند و بین حاضران در گروه، صحبت هایی در ‏قالب شعر رد و بدل و اشعار حزن آلود خوانده می شود؛ هم اکنون این ‏مراسم کم و بیش در یزد برگزار می شود و برای طلب حاجت و رفع ‏گرفتاری ها توسط زنان برگزار می شود‎.‎
دوست دوست آئیینی که تنها مختص دارالعباده است
دوست علی یا دوست دوست یکی از معروفترین آیین های یزد و ‏یادگاری از نیاکان این دیار است، در این رسم، گروهی به نام قاشق زن ‏یا « کمچلی زن» که اغلب جوانان و نوجوانان بودند به در هفت خانه ‏می رفتند و اشعار: «دوست دوست دوست علی امام اول علی، میدی یا ‏برم؟» می خواندند و صاحبخانه مقداری مواد خوراکی به آنها می داد ‏که گروه آن را بین خود تقسیم می کردند و اگر فردی مریض بود به او ‏می دادند‎.‎
مردم از این بچه ها استقبال می کردند و با روی گشاده و سعه صدر از ‏خوراکی هایی که قبلا برای همین شب تهیه کرده بودند، به آنها می ‏دادند، عده ای از مردم اعتقاد دارند این کار باعث برآوردن حاجات و ‏همدردی با یتیمان کوفه و همدلی با مولا علی (ع) است‏‎.‎


‎----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------‎‎---------------‎

پاسخی بگذارید