به گزارش روزنامه شاخه سبز ‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/01/18 12:14
شناسه : 407677
روزنامه شاخه سبز- هیفاء پردل- شهر قم دومین شهر مذهبی کشور است ‏این شهر به واسطه وجود پر برکت حرم کریمه اهل بیت (ع) و مسجد مقدس ‏جمکران و از سویی سایر امامزادگان مهم جزو شهرهای زیارتی است که در طول ‏سال میزبان زائرانی از داخل و خارج از کشور است .‏
شهرداری کلانشهر قم برای توسعه پایدار شهر طی سال های اخیر اقدامات ‏مهمی را اجرا کرده است که مهم ترین آن سیاست پیاده راه سازی در محورهای ‏منتهی به حرم مطهر است هرچند این سیاست به زیبایی و تغییر سیما و منظر ‏هسته مرکزی اطراف حرم و هم چنین باز شدن گره ترافیکی در این محورها ختم ‏شده است اما باعث شده است راه دسترسی به حرم برای مجاوران و زائران به ‏ویژه افراد سالمند و معلول سخت و با چالش هایی روبرو شود.‏
از سال ۹۶ سیاست پیاده راه سازی برای اطراف حرم در قم آغاز شدعملیات ‏پیاده راه‌سازی خیابان ارم، حدفاصل سه راه بازار و ابتدای خیابان انقلاب با ۳۵ ‏میلیارد ریال اعتبار اجرا شد و هدف از اجرای این طرح حذف ترافیک خودرو، ‏افزایش ایمنی و سهولت در آمد و شد زائران و شهروندان، حفظ آراستگی و ‏زیبایی منظر شهری است هرچند این پیاده راهها جلوه بسیار زیبایی به راههای ‏منتهی به حرم مطهر داده است اما راه دسترسی به حرم را برای سالمندان و ‏معلولان و افردی که قادر نیستند این مسیر را طی کنند را ایجاد کرده است که ‏برای این امر شهرداری خودروهای ویژه معلولان و یا همان خودورهای برقی را در ‏نظر گرفته است.‏
شهرداری در مسیر حرم تا چهارمردان؛ صفاییه و هم چنین خیابان ارم تا سه راه ‏بازار را یک سری خودروهای برقی تامین کرده تا سالمندان و معلولان مجاور و زائر ‏راحت به حرم دسترسی داشته باشند و با خیال آسوده به زیارت معنوی خود ‏بپردازند اما نکته مهم اینجا است که به دلیل این که در برخی از پیک ها که زائران ‏افزایش می یابند این خودروها جوابگو نیست و یا این که به قدری تقاضا زیاد ‏است که این تعداد محدود خودرو نمی تواند پاسخگوی نیاز مجاوران و زائران ‏باشد.‏
قم با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز با خیل عظیم مسافر داخلی و ‏خارجی طی روزهای آینده روبرو می شود و برای اینکه معلولان و سالمندان از ‏زیارت کریمه اهل بیت (سلام الله علیها) محروم نباشند لازم است دیگر دست ‏اندرکاران امر زیارت مانند تولیت حرم و امور زائران استانداری قم و از سویی ‏میراث فرهنگی با هم فکری در تامین چنین خودروهایی و آسان کردن مسیر ‏دسترسی به حرم برنامه ریزی و متحد الفکر تصمیم بگیرند.‏
گلایه از دوری راه و عدم دسترسی به خودروهای ویژه حمل سالمندان.‏
با توجه به گزارش های میدانی که خبرنگار روزنامه شاخه سبز از برخی زائران و ‏مجاوران گرفته مشخص است که زائرانی که از استان های دیگر و حتی ‏کشورهای اسلامی مانند عراق و پاکستان و لبنان به قم سفر می کنند و حتی ‏خود شهروندان قمی از دوری راه و عدم ساماندهی خودروهای برقی ویژه ‏سالمندان گلایه دارند.‏
سید محمد علی حسینی زائر سالمند اهل نجف می گوید: سنی از من گذشته ‏است و با درد پایی که دارم باید برای طی مسیر حرم از خودروهای ویژه و برقی ‏استفاده کنم در حالی که در ایستگاه ویژه منتظر می شویم می بنییم افرادی ‏هستند بدون در در نظر گرفتن سن و شرایط ما سوار می شوند وما مجبوریم با ‏این شرایط این مسیر دور را پیاده طی کنیم.‏
به گفته وی؛ این خودروها باید تنها برای استفاده افراد معلول و سالمند استفاده ‏شود و دست اندرکاران حرم و یا تولیت آستانه باید در این زمینه ساماندهی و ‏برنامه ریزی کنند چرا که سالمندان توان رفتن به حرم با پای پیاده را ندارند.‏
یک بانوی قمی بیان می کند: پیاده راه که درمسیر خیابان ارم و هم چنین ‏چهارمردان ساخته شده است چهره اطراف حرم را زیبا کرده است و این لحاظ ‏قابل تقدیر است منتهی باید با توجه به مناسبت های خاص و پیک زیارت ‏خودروهای حمل سالمندان را بیشتر کنند در مواقعی کلی زمان برای انتظار صرف ‏می کنیم و آخر گفته می شود خودرو شارژ آن تمام و یا باید تعمیر شود باید ‏تولیت با همکاری شهرداری این نوع خودروها را در زمان شلوغی افزایش دهد ‏بعضا یک خودرو تنها در مسیر خیابان ارم به سمت سه راه بازار فعالیت دارد.‏
سیده زهرا حسینی که در باجک یک زندگی می کند می افزاید: من بسیاری از ‏زائران را می بینم که به دلیل دوری مسیر در بین راه از رفتن به حرم باز می ‏مانند تا همراهان خود را به زحمت نیاندازند روزهای پنج شنبه و جمعه برخی ‏کاروان ها هستند که زنان سالمند و یا مردان پا به سن از رفتن به حرم باز می ‏مانند و این درست نیست پیاده راه ها فکر و ایده خوبی بود ولی ای کاش برای ‏معلولان و سالمندان هم فکری می شد ماشین های ویژه سالمندان هم بسیار ‏اندک است.‏
یک بانوی قمی می گوید: باید تدابیری اتخاذ شود که این خودروها تنها برای ‏استفاده افراد معلول و سالمند باشد و برای استفاده هم راننده مدیریت کند که ‏افرادی که در ایستگاه مدت زمانی ایستاده اند ومنتظر خودرو هستند در اولویت ‏باشند اما متاسفانه با آمدن این خودرو ما شاهد دعوا ونزاع هستیم چون واقعا ‏افرادی هستند که حق معلولان و سالمندان زائر را زیر پا لگد و بدون انتظار سوار ‏خودرو می شوند.‏
لیلا نظری می افزاید: اگر هم توان افزایش خودرو را ندارند حداقل ساعت های ‏فعالیت این نوع خودروها را افزایش دهند متاسفانه تا ساعت 8 و برخی موافع تا ‏ساعت 9 دیگر خبری از این خودروها نیست درمناسبت ها باید زمان آنها را ‏افزایش دهند.‏
پیاده راهها و گشودن گره های ترافیکی اطراف حرم
‎ 
لیلی نیک خلق احمدی مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم در ارتباط با فلسفه ‏پیاده راه سازی از سوی شهرداری کلانشهر قم چنین تعبیر می کرده و می گوید: ‏احداث پیاده‌راه ارم اطراف حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها باعث ‏افزایش راحتی و امنیت عبور پیاده‌روان به حرم مطهر می‌شود احداث پیاده‌ راه با ‏طراحی مناسب و استفاده از فضای سبز و هنر معماری، زیبایی‌بخشی و ‏توسعه فضای عمومی شهر را بهبود می‌بخشد‎. 
وی می افزاید: با تشویق استفاده از حمل و نقل پیاده، این پروژه به کاهش ‏ترافیک و آلودگی هوا کمک کرده و حفظ محیط زیست را ترویج می‌دهد از سویی ‏احداث پیاده‌راه اطراف حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها فضای ‏مناسبی برای برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و دینی مانند مراسمات دینی، ‏نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها فراهم می‌کند‎. 
به گفته این مسئول؛ باعث بهبود شرایط زندگی شهروندان، تسهیل در دسترسی ‏به حرم مطهر، حفظ محیط زیست و ترویج فعالیت‌های فرهنگی و دینی خواهد ‏شد در یک کلام ایجاد نشاط و سرزندگی اجتماعی، پویایی و امنیت اجتماعی، ‏بهبود ساختار مدیریت ترافیک ، ارتقاء کیفیت زندگی در فضاهای شهری و هم ‏چنین گسترش ارتباطات و تعاملات و تقویت بنیان های اجتماعی ، بهبود کیفیت ‏زیست پذیر خواهد شد‎. 
برای بررسی مشکل تعداد خودروهای برقی و از سویی افزایش تقاضا برای چنین ‏خودورهایی در مسیرهای منتهی به حرم از سوی سالمندان و معلولان و زائرانی ‏که توانایی طی مسیر این پیاده راهها را ندارند با روابط عمومی آستان مقدس ‏حضرت معصومه (سلام الله علیها) تماس گرفتیم ولی پاسخی دریافت نکردیم.‏
برای بررسی مشکلات زائران و لزوم تامین خودروهای برقی بیشتر در زمان پیک ‏مسافر و زائر با تولیت آستانه پیگیری کردیم که پاسخی دریافت نشد .‏
سه مسیر منتهی با حرم زیر پوشش خودورهای برقی شهرداری ‏‎ 
در ادامه پیگیری مشکل راه دسترسی معلولان و سالمندان مجاور و زائر حرم ‏مطهر از مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم پیگیر ماجرا می شویم‎. 
مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم در ارتباط با پوشش خودروهای ‏برقی شهرداری در مسیرهای پیاده راه سه گانه منتهی به حرم مطهر می گوید: ‏‏۳ مسیر پیاده راه منتهی به حرم مطهر که شامل چهارراه شهدا تا حرم مطهر و ‏خیابان چهارمردان و عمار یاسر تا حرم و هم چنین خیابان ارم و سه راه بازار تا ‏حرم مطهر است با تامین خودروهای ویژه برقی حمل معلولان و سالمندان ‏پوشش داده ایم و در این خودروها این مسیرها را برای راحتی افرادی که توان ‏طی این مسیر را ندارند جابه جا می کنند‎. 
علی نیک می افزاید: این خودروها صبح و عصر از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۲۰ برای ‏جابجایی این افراد فعالیت دارند در مناسبت هایی که تقاضا زیاد است ساعت ‏های فعالیت یک ساعت افزایش و ما برای نمازگزاران ظهرو مغرب و عشای حرم ‏هم برنامه ریزی کردیم که راحت به مسیر های حرم دسترسی پیدا کنند. تعداد ‏خودروهای ما قبلا ۸ خودرو بود که الان به ۱۱ خودرو افزایش یافته است‎. 
به گفته وی؛ در نظر داریم خودروهای بیشتری را تامین کنیم اما با توجه به ‏کوتاهی مسیر همین تعداد برای این مسیرها کافی است اما از زائران و ‏مجاورانی که طی کردن مسیرهای منتهی به حرم برای آنها آسان است ‏خواهش داریم حدالامکان از این خودروها استفاده نکنند و راه را برای سالمندان ‏و معلولان برای دسترسی و یک زیارت آسان برای افراد ناتوان باز کنند‎. 
گفتنی است؛ با توجه به تامین چنین خودروها و رانندگانی از سوی شهرداری ‏تقاضا می شود تولیت هم برای راحتی زائران و مجاورانی که می خواهند به حرم ‏دسترسی داشته باشند و زیارت کنند تمهیدات و برنامه ریزی مطلوبی را برای ‏این امر اتخاذ کند

پاسخی بگذارید