تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 137833

مهدی غلامی _ افراد زیادی اعتقاد برآن دارند که جنگ‌ جهانی سوم وسایر جنگها در خاورمیانه دیگر بر سر نفت و ...نمیباشد بلکه علت آن میتواند وجود آب باشدچراکه کشورهای زیادی با کاهش بارندگی و خشک بودن مناطق به ویژه در خاورمیانه روبه رو هستند.

برای مثال کشور امارات یکی ازکشورهای گرم خاورمیانه است که تاحدود۲۰سال دیگر بابحران بسیارجدی آب مواجه خواهدشدودرحال حاضرمیزان بارش سالانه درآن کمتراز۱۰۰میلیمترومصرف آب درآن دوبرابرمتوسط جهانی است اما درکل امارات با واحدهای آب شیرین کن مصرف موردنیازخودراتامین میکند.

دراین میان استان مرکزی هم که امسال جزو ۵استان بحرانی کشور در حوزه آب توسط وزارت نیرو قرارگرفته است متاسفانه هیچ راهکار اساسی در این راستا در بحث آشامیدن،صنعت وکشاورزی درنظرگرفته نشده است .

نکته حائز اهمیت دیگر اینست که متاسفانه وضعیت بودجه های عمرانی استان هم شایسته نیست به گونه ای که اگر ادارات ودستگاه ها حقوق کارکنان خود رابدهند،شاهکارکرده اند.

سیدعلی آقازاده استاندارمرکزی دراین زمینه نیز بارها به مسئولین و فرمانداران هشدارهای لازم راارائه داده است اما همگان میدانند که فرق بین حرف و عمل بسیار است.

در کشور خودمان نیزاستانهای دیگر همین طور نظاره گرنمیباشندوبرای مثال در شهرستان خور وبیابانک دراستان اصفهان برای جلوگیری ازهدررفت آب آشامیدنی ،درمنازل مسکونی شبکه آب آشامیدنی و شبکه آب مصرفی برای مصارف به غیرازآشامیدن ،جداازهم به راه انداخته اند واین امری است که در بسیاری از کشورها به اجرا درآمده است.

نکته دیگر نیز ما حتی به دلیل دوری از دریا نمیتوانیم خود درامرشیرین کردن آب حضورمستقیم داشته باشیم.

درنهایت ممکن است استان مرکزی نشانه وقوع حادثه ناگواری در این راستا درخاورمیانه باشد ولی درکل امیدواریم که این امر هیچگاه صورت نگیرد.


پاسخی بگذارید