مدیرعامل انجمن اوتیسم :
تاریخ : 1402/03/23 12:46
شناسه : 403143

شاخه سبز - مدیرعامل انجمن اوتیسم از شناسایی ۴۰ هزار مبتلا به اوتیسم در کشور خبر داد و گفت: خانواده‌ها ماهیانه باید ۱۰ میلیون تومان برای طیف متوسط و شدید اوتیسم هزینه کنند.

سعیده صالح غفاری مدیرعامل انجمن اوتیسم روز سه شنبه روز در جلسه یکصد و پنجاه و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با تقدیر از اعضای شورا به دلیل توجه و رسیدگی به نیازهای جامعه اوتیسم ایران، گفت: بلوغ شنیدن و رسیدگی به این موضوع را در این دوره شورا شاهد هستیم.

وی افزود: از بین هر یکصد نفر کودک متولد شده یک کودک مبتلا به اوتیسم در کشور وجود دارد که جامعه را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

غفاری افزود: در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار خانواده شناسایی شده داریم اما به نظر می‌رسد حداقل ۱۰۰ هزار خانواده اوتیسم داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه خانواده‌هایی که دارای کودکان زیر ۶ سال هستند باید به مراکز مراجعه کنند، افزود: اوتیسم درمان ندارد و باید متخصصانی از بخش‌های مختلف حضور داشته باشند تا به افراد مبتلا به اوتیسم کمک کنند.

مدیر عامل انجمن اوتیسم ایران با اشاره به شناسایی ۲۳ سازمان برای رسیدگی به مشکلات اوتیسم افزود: اگر رسیدگی به کودکان مبتلا به اوتیسم انجام شود قابلیت بهبود دارد و افراد مبتلا می‌توانند در آینده در جامعه حضور داشته باشند که نیازمند همکاری این ۲۳ سازمان است.

وی افزود: از میان دستگاه‌ها، وزارت آموزش و پرورش، بهزیستی و وزارت بهداشت سه سازمان اصلی هستند.

غفاری ادامه داد: از سوی دیگر برخی اقدامات دیگر نیز قابلیت تحقق دارد از جمله اینکه فروشگاه‌های شهروند و مراکز درمانی شرکت شهر سالم می‌توانند مراکز دوستدار اوتیسم باشند.

وی افزود: در کشور هیچ کلینیک تخصصی مناسبی برای رسیدگی به کودکان مبتلا به اوتیسم وجود ندارد و امروز با مصوبه شورای قبلی در آخرین روزی که از شورا خارج می‌شدند توفیق حمایت به شورای ششم رسید؛ بطوری که گودبرداری مجتمع مرتبط با این موضوع در عید غدیر انجام خواهد شد که خیرین داخل و خارج از ایران در این امر مشارکت دارند و حمایت شورا نیز می‌تواند اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خانه اوتیسم ۱۱۰۰ کودک تحت پوشش دارد، از شهرداری تهران برای ارائه طرح ترافیک به خانواده‌های دارای فرزند مبتلا به اوتیسم تقدیر کرد.

وی افزود: این کودکان نمی‌توانند با اتوبوس و مترو در سطح شهر تردد کنند و هزینه‌های بیماران مبتلا به اوتیسم بالاست به شکلی که خانواده‌ها ماهیانه باید ۱۰ میلیون تومان برای طیف متوسط و شدید اوتیسم هزینه کنند.‌

پس از ارائه گزارش مدیرعامل انجمن اوتیسم در صحن شورای شهر، اعضای این شورا نظرات خود را در این خصوص مطرح کردند.‌

نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران بر لزوم مناسب‌سازی فضاهای شهری برای حضور افراد مبتلا به اوتیسم تأکید کرد و گفت: ایجاد مراکز نگهداری و شبانه‌روزی، اشتغالزایی، آموزشی، درمانی، ورزشی و توانبخشی باید با همکاری سازمان های متولی و خیرین ایجاد شود.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران در واگذاری زمین همواره پیشرو بوده است، افزود: شهرداری به مناسب سازی فضای شهری برای افراد مبتلا به اوتیسم اقدام کند.

معدنی پور با بیان اینکه توجه به نیازهای والدین این کودکان به ویژه در حوزه اشتغال باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: خانواده ها ناچار به مراقبت از این کودکان در منازل هستند و نمی توانند مشغول به کار شوند و باید با توجه به هزینه های بالای این بیماری کارگاه های کارآفرینی برای والدین این کودکان ایجاد شود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نسبت به راه اندازی مدارس خاص کودکان مبتلا به اوتیسم اقدام کند، گفت: توجه به اشتغال جوانان مبتلا به اوتیسم که تحصیلات عالیه دارند، ضروری است.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، پیشنهاد تشکیل کمیته ای برای پیگیری موضوعات بیماران اوتیسم در شورای شهر تهران را ارائه و تأکید کرد: در این طرح شهرداری تهران ملزم به ایجاد کمیته‌ای با حضور دستگاه‌های ذیربط برای بررسی و پیگیری مشکلات جامعه اوتیسم می شود.

وی افزود: کمیسیون سلامت این طرح را با همکاری کمیسیون فرهنگی تهیه می‌کند تا کمیته ای برای کمک به جامعه اوتیسم به شکل ساختارمند و نظام‌مند در شهرداری تهران تشکیل شود.

وی گفت: با تصویب این طرح، حتی با تغییر نمایندگان شورای شهر این کمیته پابرجا خواهد بود و به صورت یک ساختار در مدیریت شهری باقی خواهد ماند.

وی تاکید کرد: ایجاد این کمیته طرحی ماندگار برای کمک به جامعه اوتیسم کشور خواهد بود.

سوده نجفی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: در هماهنگی با اداره کل سلامت شهرداری تهران مقرر شده خانه های امید برای کودکان مبتلا به اوتیسم راه اندازی شود.

وی افزود: چهار خانه در چهار پهنه برای این کودکان ایجاد خواهد شد تا خانواده ها بتوانند ساعاتی فرزندان خود را به این خانه ها بسپارند.

حمید صاحب مدیر کل اداره سلامت شهرداری تهران نیز پس از سخنان اعضای شورای اسلامی شهر تهران، با توجه به لزوم صیانت از خانواده ها و همچنین وضعیت سخت نگهداری کودکان طیف متوسط و شدید اوتیسم، گفت: قول می دهیم که تا پایان امسال چهار خانه را در چهار پهنه شمالی، جنوبی، غربی و شرقی برای کودکان مبتلا به اوتیسم راه اندازی کنیم.

وی از انجمن اوتیسم خواست پس از راه اندازی خانه ها، نیروهای تخصصی این خانه ها را تأمین کند.

پاسخی بگذارید