تاریخ : 1402/04/4 13:18
شناسه : 403297

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان گلستان گفت: اگر قرار است در حوزه پیشگیری، درمان و مبارزه با مواد مخدر در سطح این استان به موفقیت دست یابیم، رسیدن به این مهم نیازمند کار گروهی منسجم است.

به گزارش شاخه سبز ، مهدی طالبی  اظهار کرد: آموزش مهارت‌های زندگی، خانواده و فرزندپروری با ۵۵ درصد رشد در سال گذشته ۲۹۱ هزار و ۲۵۴ نفر بوده و در آموزش مهارت‌های مراقبتی از خود، ویژه ابتدایی دوم با ۱۰ درصد رشد، ۳۴ هزار و ۳۶۹ نفر را تحت پوشش قرار دادیم.

وی افزود: در دوره پیشگیرانه «مدرسه مراقبت اجتماع‌محور»، ویژه مدارس متوسطه اول و دوم، یک درصد رشد با مجموع ۴۵ هزار و ۵۳۶ نفر آموزش داشتیم.

طالبی یادآور شد: در حوزه تربیت نیروی انسانی متخصص سال گذشته ۲ هزار و ۱۳۸ نفر را آموزش دادیم که رشد ۳۹۰ درصدی داشتیم.

وی افزود: در حال حاضر مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد در رابطه با آموزش و مقابله با شیوع مواد مخدر ۱۸۵ درصد نسبت به گذشته رشد داشته است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: در حوزه آموزش با محوریت مهارت‌های زندگی، خانواده، و خانواده سالم در معرض خطر، ۵۵ درصد رشد داشته است.

وی گفت: بر اساس آمار ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۶۵ درصد همسر آزاری، ۳۵ درصد کودک آزاری، ۳۰ درصد شرارت‌ها، ۲۰ درصد جرایم منکراتی، ۲۰ درصد قتل‌ها، ۴۰ درصد سرقت‌ها و ۶۰ درصد جمعیت کیفری مستقیماً با مواد مخدر در ارتباط بوده‌اند.

طالبی اظهار کرد: گل و شیشه دو ماده مخدر بسیار قوی و توهم زا است که متأسفانه در جامعه شیوع پیدا کرده و به دلیل دسترسی آسان، بی بو بودن و مصرف راحت تر بسیاری از خانواده‌ها بعد از ۵ سال متوجه مصرف مواد فرزندان و یا دیگر افراد خانواده می‌شوند.

وی در ادامه بیان کرد: برای حفاظت از دانش آموزان نیز تا شعاع ۵۰۰ متری مدارس همه قلیان سراها را جمع آوری کرده‌ایم و برنامه‌های آموزشی متعددی را در مدارس ارائه داده و می‌دهیم.

طالبی گفت: در حال حاضر مافیای مواد مخدر بنیان خانواده‌ها و بخصوص نوجوانان را هدف گرفته است و رسانه‌ها در اطلاع رسانی نسبت به مضرات مواد مخدر نقش سنگینی بر عهده دارند.

وی افزود: با اشاره به کشف ۱۰ تن انواع مواد مخدر در استان اظهار کرد: این کشفیات در دو حوزه شیشه و هروئین بیشترین میزان کشف بوده است.

وی افزود: در حال حاضر ۲۰۰ مرکز، خدمات درمانی به معتادان ارائه می‌دهند که سال گذشته ۵۵ هزار نفر تحت درمان قرار گرفتند.

طالبی افزود: مرکز ماده ۱۶ توسکستان که فقط ظرفیت پذیرش ۱۰۰ معتاد را داشت با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری گرگان در مساحتی به مساحت یکهزار و ۵۰۰ مترمربع و ظرفیت نگهداری ۴۰۰ نفر در حال احداث است.

طالبی ادامه داد: در همین راستا در شهرستان گنبد نیز با همکاری شهرداری و خیران مرکز ماده ۱۶ با ظرفیت ۴۴۰ نفر در حال احداث است که امید داریم این دو مرکز مهم در دهه فجر امسال و هفته دولت سال آینده افتتاح شوند

پاسخی بگذارید