تاریخ : 1402/04/31 12:21
شناسه : 403606

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت: آتش سوزی ها در عرصه‌های محیط زیست کشور ظرف چهار ماه گذشته امسال ۴۳ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته است.

سرهنگ جمشید محبت خانی اظهار داشت: وسعت آتش سوزی ها در فروردین ماه امسال حدود ۷۵ درصد، اردیبهشت ۱۰ درصد و خرداد ۶۸ درصد نسبت به زمان های مشابه کاهش داشته است اما در تیرماه ۳۴ درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: چهار ماه ابتدایی سال گذشته ۳۵۱ هکتار از زمین های زیر پوشش محیط زیست طعمه آتش شد که این رقم در سال جاری به ۱۸۰ هکتار کاهش یافت البته از نظر کمی و تعداد آتش سوزی ها نسبت به سال گذشته تغییری نداشته ایم تنها وسعت حریق کاهشی بوده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: بیشترین آمار آتش سوزی ها در سال جاری مربوط به استان کرمانشاه با وسعت ۶۲ هکتار است و همدان جزو استان هایی که کمترین میزان را دارد.

سرهنگ محبت خانی تاکید کرد: آتش سوزی به علل طبیعی همچون رعد و برق یا غیر طبیعی و دخالت های عوامل انسانی رخ می دهد، همچنین کمتر از ۱۲ درصد از آتش سوزی ها عمدی است که با شناسایی و دستگیری فرد متخلف، برای او پرونده قضایی در محاکم تشکیل می شود.

سرهنگ محبت خانی تاکید کرد: آتش سوزی به علل طبیعی همچون رعد و برق یا غیر طبیعی و دخالت های عوامل انسانی رخ می دهد، همچنین کمتر از ۱۲ درصد از آتش سوزی ها عمدی است که با شناسایی و دستگیری فرد متخلف، برای او پرونده قضایی در محاکم تشکیل می شود.

وی گفت: با توجه به نقش عوامل انسانی در بروز آتش سوزی و سهوی بودن ۸۵ درصد در عرصه های محیط زیست، می توان با اطلاع رسانی و آگاه سازی میزان آتش سوزی را به حداقل ممکن رساند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: برخی از طبیعت گردان یا خانواده ها با حضور در طبیعت اقدام به برافروختن آتش برای گرم کردن غذا و دم کردن چای می کنند در حالی که می توانند هنگام حضور در طبیعت از غذاهایی که نیاز به گرم کردن ندارند استفاده کنند.

سرهنگ محبت خانی افزود: همچنین برخی از افراد بدون اینکه آتش را به طور کامل خاموش کرده باشند طبیعت را ترک می کنند در حالی که با وزش یک نسیم احتمال برافروختن دوباره آتش و سرایت آن به طبیعت زیاد است.

وی ادامه داد: زباله ها به خصوص زباله های شیشه ای نباید در طبیعت رها شود چرا که با تابش مستقیم نور خورشید می تواند زمینه ای برای بروز آتش در طبیعت شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور اظهار داشت: محیط زیست ۲۰ مورد از تجهیزات مورد نیاز از جمله دستگاه دمنده، آتش کوب، بیل، لباس مخصوص و امثالهم را در اختیار محیط بانان برای مهار سریع آتش سوزی قرار داده است.

سرهنگ محبت خانی ادامه داد: امکان حضور وسیله نقلیه در نقاط سخت گذر برای مهار آتش نیست بنابراین در این محل ها باید به توان نیروی انسانی تکیه کرده یا از بالگرد برای خاموش کردن شعله های آتش بهره گرفت.

وی گفت: همکاری بین بخشی با مدیریت بحران استان ها، عوامل انتظامی، منابع طبیعی و سایر دستگاه ها برای پیشگیری و مهار حریق صورت گرفته تا بتوان از عرصه های ملی به خوبی مراقبت کرد همچنین مردم محلی، سمن ها، همیاران طبیعت و محیط زیست این مجموعه را به خوبی در حراست از محیط زیست یاری می دهند.

استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده به وسعت ۶۲ هزار هکتار و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است و تاکنون ۳۰۷ گونه جانوری در این استان شناسایی شده است.

پاسخی بگذارید