تاریخ : 1402/05/24 11:15
شناسه : 403758

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: بعد از تحقیقات صورت گرفته و با همت دستگاه قضایی استان، ۱۴ عامل آتش سوزی های اخیر مریوان دستگیر شدند که یک نفر عامل عمدی بود.

بهزاد شریفی پور روز سه شنبه در نشست خبری در سنندج اظهار کرد: از این تعداد ۱۲ نفر در ذغال‌گیری فعالیت داشتند و یک نفر کار حمل ذغال را انجام می‌داد.

وی افزود: این افراد چهار روز بعد از وقوع آتش‌سوزی‌های اخیر بازداشت شدند و ۳۴ کوره ذغال‌گیری منهدم، ۱۰۱ کیسه ذغال و ۲ دستگاه حامل آن توقیف شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: ورود سه فروند بالگرد برای اطفای آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی مریوان، در کشور بی نظیر بود.

شریفی پور با بیان اینکه آتش سوزی در "ئاسنه وه" از سمت عراق شکل گرفته و به خاک ایران نفوذ کرده بود، ادامه داد: همه تجهیزات از جمله ۴۰ دستگاه دمنده و و ۱۵ دستگاه خودروی کمک‌دار در مریوان به همراه ۷۰ پرسنل کارآمد منابع طبیعی استان از همه شهرستانها بکار گرفته شد.

شریفی پور ادامه داد: در بررسی میدانی آتش سوزی‌ها مشخص شد که انسان در ۹۰ درصد آتش سوزی عرصه‌های طبیعی نقش دارد و ۳۰ درصد بصورت عمدی است.

وی بیان کرد: در طول سه روز آتش سوزی جنگل های مریوان ۷۰ پرواز با ۲۸۰ هزار لیتر آبگیری انجام گرفت و با ورود بالگرد سوم در روز سوم، مدت زمان آبگیری از ۱۷ دقیقه به ۶ دقیقه کاهش یافت.

۱۲ مرداد بود که بخش وسیعی از جنگل های مریوان در بخش خاو و میرآباد و سه نقطه مرزی(ده‌ره‌وه ران، ئاسنه وه) و جاده مریوان- سقز (گوماره‌له‌نگ) دچار حریق و پس از سه روز مهار شد.

پاسخی بگذارید