تاریخ : 1402/06/26 12:08
شناسه : 404065

«اسماعیلیه» یکی از بخش‌های شهرستان اهواز و دارای پتانسیل‌های بالقوه‌ای در زمینه‌های کشاورزی، بوم‌گردی و… است که این ظرفیت‌ها سالهاست مغفول مانده است.

«اسماعیلیه» یکی از سه بخش تابعه شهرستان اهواز است که در سال ۱۳۹۲ و پس از تفکیک بخش مرکزی ایجاد شد؛ این بخش در قسمت غربی اهواز، در مسیرهای اهواز – خرمشهر و جاده امام صادق (ع) (جاده بقایی در حاشیه رودخانه کارون) قرار دارد.

بخش اسماعیلیه با جمعیتی بالغ بر ۲۵ هزار نفر متشکل از ۵۰ روستاست که ۲۳ روستا دارای دهیار و ۲۷ روستای آن فاقد دهیار هستند؛ همچنین چهار روستای این بخش با توجه به شاخص‌هایی که دارند به روستاهای دهیاردار اضافه خواهند شد.

شغل اصلی مردم این منطقه کشاورزی و دامپروری است و به دلیل داشتن نخلستان و شالیزارهای بسیار، ظرفیت بالایی در زمینه‌های گردشگری و بوم‌گردی دارد.

چهار شرکت توسعه نفت، نفت و گاز کارون، نفت و گاز اروندان و کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر در بخش اسماعیلیه فعالیت دارند.

ابراهیم ساکی، بخشدار اسماعیلیه در تور رسانه‌ای و بازدید خبرنگاران از روستاهای بخش اسماعیلیه اظهار کرد: در یک سال اخیر با توجه به مبالغ اختصاص داده شده از حق آلایندگی‌ها و ارزش افزوده، پیشرفت و آبادانی خوبی در روستاهای این بخش صورت گرفت.

 

اجرای ۸۰ پروژه عمرانی

وی با بیان اینکه قریب به ۸۰ پروژه عمرانی به ارزش ۳۱۷ میلیارد ریال در بخش اسماعیلیه اهواز انجام شده است، تصریح کرد: زیرسازی معابر در قالب ۱۵ پروژه به مساحت ۱۱۱ هزار و ۶۰۰ مترمربع، آسفالت معابر با قیر یارانه‌ای بنیاد مسکن در قالب ۱۴ پروژه به مساحت ۱۰۲ هزار مترمربع، هفت پروژه جوی و جدول به طول هفت هزار و ۱۰۰ متر، کفپوش خیابان‌ها در قالب چهار پروژه به مساحت پنج هزار و ۵۰۰ مترمربع، یک پروژه لوله گذاری به طول ۷۵۰ متر، ۷۳ پایه روشنایی در قالب ۶ پروژه، ۱۴ عدد برج نوری در قالب سه پروژه، ۱۸ عدد تابلو ورودی و یک پروژه روشنایی معابر، اقدامات انجام شده در ۶ ماه اخیر در قالب زیباسازی و ایمن سازی روستاهای اسماعیلیه است.

بخشدار اسماعیلیه گفت: در حال حاضر روشنایی ۱۰۰ درصد، برج‌های نوری ۱۴ تا ۱۰۰ درصد، تابلو، کفپوش و جوی و جدول به طور کامل انجام شده و تنها آسفالت معابر و زیرسازی حدود ۸۰ درصد انجام شده است؛ اخیراً نیز چند پروژه برای اجرای آیلند روستای مگطوع، پروژه‌های تکمیلی روستای صفحه دو، بیت واوی و ملیحان در سامانه «ستاد» معرفی شده که هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند اما با توجه به زمانبندی انجام شده قصد داریم تا پایان مهرماه امسال بخش عمرانی روستاهای این بخش را ۱۰۰ درصد تکمیل خواهیم کرد.

ساکی با بیان اینکه بخش اسماعیلیه به دلیل مجاورت با رودخانه کارون در حوزه کشاورزی شرایط خوبی دارد، تصریح کرد: شلتوک یکی از کشت‌هایی است که در این منطقه انجام می‌شود؛ امسال با توجه به شرایط خوب حوزه کارون و نبود ممنوعیت کشت در این بخش، ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار شلتوک کشت شده است.

 

وجود ۴۲۴ هکتار کشت نخیلات

وی با اشاره به ظرفیت بالای نخیلات در اسماعیلیه گفت: ۴۲۴ هکتار از اراضی این بخش کشت خرما و نخل است که از این میزان ۳۴۲ هکتار استعمران، ۶۲ هکتار بریم و ۲۰ هکتار برحی است؛ سالانه میزان ۳۰ هزار تن تولید خرما در این بخش تولید می‌شود که ۲۰ هزار تن آن استعمران و انواع دیگر خرما ۱۰ هزار تن است.

بخشدار اسماعیلیه اضافه کرد: در چند سال اخیر نخل‌ها به دلیل گرد و غبار دچار بیماری آفت خرما می‌شوند که سبب می‌شد اهالی روستاها متضرر شوند اما با اقدام مؤثر جهاد کشاورزی و بیمه کردن تمام نخل‌ها، همچنین ارائه خدمات به نخل داران، می‌توان گفت در ۲ سال اخیر حدود ۲۵ درصد افزایش نخیلات داشته‌ایم.

ساکی بیان کرد: محصولات دیگری از جمله لیموترش، لوبیا، انجیر، کنجد و موز در منطقه کشت می‌شود؛ البته اعلام کارشناسان این بخش ظرفیت کشت محصولات گرمسیری از جمله پاپایا، موز و انبه را دارد اما باید متقاضی آن باشد. به نظر بنده مردم باید بازدهی محصول را ببیند تا به آن گرایش پیدا کنند، به همین منظور لازم است جهاد کشاورزی کشت چند محصول را به عنوان پایلوت انجام دهد تا مردم نتیجه آن را لمس کرده و در راستای کشت این محصولات اقدام کنند.

وی عنوان کرد: بخش اسماعیلیه به دلیل آنکه با بخش مرکزی ادغام بود، کسی آن را نمی‌دید و مغفول مانده بود، به همین خاطر درصدد هستیم تا این بخش و پتانسیل‌های بالقوه‌ای را که در آن وجود دارد، شناسایی و به سرمایه‌گذاران معرفی کنیم.

بخشدار اسماعیلیه با اشاره به برگزاری نمایشگاه «شکرانه خرما» گفت: یکی از اهداف مهم برگزاری این نمایشگاه نشان دادن ظرفیت‌های این بخش بوده است؛ در گذشته نخلداران و کشاورزهای این بخش پشتیبانی نمی‌شدند که سال گذشته درخواست برگزاری این نمایشگاه را داشتند که اقدامات لازم از سوی اداراتی از جمله اتاق اصناف، تعاون روستایی و جهاد کشاورزی نسبت به این مسئله صورت نگرفت؛ بنابراین از طریق دهیاری‌ها و شوراها توانستیم نمایشگاه را برگزار کنیم. امسال نیز کار را با وسعت بیشتر نسبت به سال قبل تحت عنوان نمایشگاه شکرانه برداشت خرما برگزار کردیم که به حرمت اربعین حسینی مراسم‌های جانبی اجرا نشد.

ساکی از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه را حذف دلالان اعلام و عنوان کرد: دلالان محصولات نخل داران را با قیمت‌های بسیار پایین خریداری می‌کنند و با قیمت بسیار بالایی در بازار به فروش می‌رسانند؛ لذا قصد داریم با برگزاری این نمایشگاه‌ها محصولات و ظرفیت‌ها را به مصرف کنندگان معرفی کرده تا کارها به‌صورت مستقیم انجام شود؛ همچنین قرار است تمام مشتقات خرما استفاده و بسته بندی و صنایع تبدیلی آن در بخش انجام شود تا اشتغال پایدار در روستا را به دنبال داشته باشد، البته در حال حاضر بسته بندی خرما در روستای بیوض به طور کامل سنتی انجام می‌شود.

وی با اشاره به وجود شرکت‌های بزرگ در مجاورت بخش اسماعیلیه افزود: شرکت‌های نفتی این بخش در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و جذب نیروی بومی اقدامی انجام نداده و پای کار نیستند اما توسعه نیشکر در این مورد بهتر عمل کرده و جذب خیلی خوبی از افراد بومی منطقه داشته است به طور مثال ۸۰ تا ۹۰ درصد جوانان روستای مرزبان در این شرکت مشغول به کار هستند، البته انتظار ما بیشتر از این است.

بخشدار اسماعیلیه در خصوص فرسایش آبی منطقه اظهار کرد: از ابتدای روستای مگطوع تا انتهای روستای کاظمی یک که بالغ بر ۱۴ روستا و حدود ۷۰ درصد جمعیت بخش را در بر می‌گیرد با مسئله فرسایش آب مواجه هستند.

ساکی با بیان اینکه تا سال گذشته با مشکل برق مواجه بوده‌ایم، تصریح کرد: بخش اسماعیلیه با افت شدید ولتاژ برق روبه‌رو بوده به طوری که سال گذشته از ساعت ۱۱ صبح به بعد امکان روشن کردن کولر وجود نداشت، به تبع این مشکل پمپ‌های تأسیسات آبرسانی از کار می‌افتادند؛ با توجه به وجود فیدر احتیاطی در پست برق نفت و گاز اروندان در جاده اهواز – خرمشهر، فلاحی فرماندار وقت با آنها مکاتباتی انجام داده اما نپذیرفتند برای اختصاص برق به بخش همکاری داشته باشند.

وی اضافه کرد: با پیگیری‌های انجام شده موفق شدیم از اروندان یک فیدر احتیاطی دریافت و به مدار بخش اسماعیلیه وارد کنیم که در پی آن مشکل ولتاژ برق منطقه برطرف شد، به تبع آن نیز معضلات پمپ‌های تأسیسات آبی حل شد.

 

مشکل در کیفیت آب شرب

بخشدار اسماعیلیه در خصوص وضعیت آب منطقه گفت: شرکت آب و فاضلاب خوزستان در خصوص کمیت آب اقدامات خوبی انجام داده و مشکل عمده منطقه حل شده و در حال حاضر تنها چهار روستا با مشکل مواجه هستند، اما در خصوص کیفیت آب ایراد بسیار وارد و لازم است نسبت به رفع آن اقدامات لازم صورت گیرد.

ساکی بیان کرد: در بخش اسماعیلیه نیز سه مرکز بهداشت وجود دارد؛ دو مرکز در ام طمیر و ملاشیه بین اسماعیلیه و بخش مرکزی مشترک است، تنها مرکز مختص به بخش اسماعیلیه در روستای صفحه دو قرار دارد.

وی افزود: با توجه به ظرفیت منطقه در خصوص اقامتگاه‌های گردشگری و بوم گردی جلسات متعددی تشکیل داده‌ایم اما تاکنون اهالی روستا متقاضی این مسئله نبوده‌اند، بنیاد برکت و میراث فرهنگی پرداخت تسهیلات را برای این زمینه‌ها تقبل کرده‌اند اما با توجه به اینکه زمین‌های بخش شخصی هستند باید مردم منطقه پای کار بیایند تا ما نسبت به پیگیری مجوزها و تسهیلات اقدام کنیم.

بخشدار اسماعیلیه با اشاره به وجود مشکلات عمده در حوزه آموزش اظهار کرد: بر اساس شاخص جمعیت بیشتر روستاهای منطقه دارای مدارس ابتدایی هستند و در این خصوص مشکلی وجود ندارد اما در خصوص وجود مدارس در مقاطع متوسطه یک و متوسطه دو با مشکل مواجه هستیم، دختران منطقه برای تحصیل در مقاطع متوسطه به روستای ام طمیر و پسران به بخش مرکزی می‌روند که برای آنها با کمک مدارس سرویس‌هایی را برای ایاب و ذهاب در نظر گرفته‌ایم.

عضو شورای بخش اسماعیلیه در خصوص وضعیت مدارس منطقه گفت: در «روستای خبینه» و «صفحه دو» دبیرستان متوسطه اول برای پسران وجود دارد اما متوسطه دوم پسرانه نداریم؛ در بخش دختران نیز هیچکدام از مقاطع متوسطه را نداریم، در حال حاضر ۱۴۰ دختر برای ادامه تحصیل به حاشیه شهر می‌روند که از این تعداد ۹۰ نفر در ام طمیر تحصیل می‌کنند.

 

سید احمد موسوی ادامه داد: آموزش و پرورش شهرستان در خصوص تردد دانش آموزان چیزی را تقبل نکرده ولی شرکت نیشکر برای پسران و معلمان در روستاهای هدف خود سرویس اختصاص داده است.

 

مهاجرت معکوس در اسماعیلیه

وی با بیان اینکه در گذشته اهالی روستا به دلیل نداشتن برق، گاز و یا تحصیل دانش آموزان به شهر می‌رفتند، تصریح کرد: از آنجایی که در حال حاضر مسئله برق و گاز حل و خدمات خوبی برای روستاها انجام شده و شرکت‌های منطقه نیز بومی بودن را ملاک استخدام نیرو قرار داده‌اند سبب شده تا مردم منطقه از شهر به روستاها برگردند که در پی آن تراکم جمعیت را خواهیم داشت و اکنون شاخص رشد جمعیتی منطقه به عدد سه رسیده است.

عضو شورای بخش اسماعیلیه گفت: از آنجایی که بازنگری طرح «هادی» هر ۱۰ سال یک بار انجام می‌شود و توسعه روستاها به کُندی صورت می‌گیرد، مردم ناچار به ساخت و ساز غیرمجاز و خارج از طرح در زمین‌های خود هستند.

موسوی با اشاره به ضعیف بودن اینترنت در روستاهای اسماعیلیه بیان کرد: دکل مناسبی در بخش وجود ندارد که بتواند وضعیت اینترنت روستاها را پوشش دهد؛ اردیبهشت ماه امسال مسئولان مخابرات خوزستان از این منطقه بازدید داشته و قول‌های مساعدی را برای استقرار دکل در روستاها داده‌اند اما تا به امروز هیچ اتفاقی رخ نداده است.

وی تاکید کرد: با توجه به فرارسیدن سال تحصیلی و لزوم استفاده دانش آموزان از اینترنت و سایت‌ها در راستای تحصیل، از مسئولان تقاضا داریم به این مسئله توجه داشته باشند و سریع‌تر اقدامات لازم صورت گیرد تا دانش آموزان این بخش با مشکل مواجه نشوند.

پاسخی بگذارید