ماجرای کوه‌خواری در همدان
تاریخ : 1402/07/15 11:55
شناسه : 404224

تخریب طبیعت همدان تمامی ندارد، روندی که با کوه خواری، جاده کشی و گازکشی در کوهستان و عدم سازماندهی مناطق گردشگری و طبیعی ادامه پیدا کرده و پایانی نیز ندارد.

موضوع کوه خواری در بدنه کوهستان الوند، بحثی است که سال‌هاست که مطرح می‌شود؛ موضوع که در پرونده مربوطه خبرگزاری مهر همدان با عنوان «‌سنگینی سیمان بر سینه پایتخت تمدن / نبض کوهستان الوند کند شد» بار دیگر کلید خورد.

همدان در مسیر جهانی شدن است اما اگر سری به مسیرهای گردشگری و اماکن تاریخی و گردشگری آن بزنید، جای خالی عدم مدیریت مناسب را شاهد خواهید بود. از تخریب بافت طبیعی در مسیر گنجنامه گرفته تا گازکشی و جاده کشی‌های الوند و ماجرای تخریب‌های محیط زیستی عشایری و بی نظمی و به هم ریختگی غرفه‌های فروش در اطراف گنجنامه.

چند وقت پیش هم که بحث ورود یک نفر به بدنه تاریخی کتیبه و سنگ نوشته گنجنامه و وندالیسم فرهنگی مطرح شد و باز هم بدنه گردشگری و میراث فرهنگی همدان مهجورتر از همیشه، تنها ماند!

هفته گردشگری اما می‌توانست بخشی از همدان، در مسیر جهانی شدن را به نمایش گذاشته و افرادی را به دنیا مطرح کند که نه تنها در زمینه ارتقای سطح گردشگری و حفظ میراث فرهنگی ملموس و ناملموس همدان مؤثر بوده‌اند، بلکه با هر فردِ متخطی از این مسیر نیز برخورد دارند! اما در این هفته هم حتی به صورت نمادین خبری از این روند نبود و باز عده‌ای که مورد تقدیر قرار گرفتند که «نباید» و عده‌ای فراموش شدند که «نشاید»!

 

دلواپس بودیم و هستیم

مسئول گروه جهادی مطالبه گری صیانت از کوهستان در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ما از مطالبات ناامید شدیم اما از تلاش خود دست نمی کشیم، اظهار کرد: هر وقت که مسئولین استان از گنجنامه و تاسیساتی که به نام گردشگری در آنجا احداث شده، بازدید می‌کنند؛ دلواپس می‌شویم زیرا تجربه نشان داده هرگاه تصاویر بازدید گرفته شده و بازنشر شده، متولیان اماکن گردشگری منطقه آن را دال بر صحت تمامی اقدامات خود قلمداد و از آن بهره‌ها بردند.

علی بیات ادامه داد: آنگونه که سوابق موید همین امر است که هر گاه تصاویری از ورود مقامات سیاسی و غیرسیاسی به تأسیسات مذکور منتشر شده، بعد از آن نوعی رفتار زیاده خواهانه را شاهد بوده‌ایم؛ از امتیاز گاز کشی تا مجوز ساخت هتل و پارکینگ. این در حالی است که وظیفه مسئول ابتدا پیگیری حرکت در چهارچوب قانون از جانب تمامی متولیان گردشگری خاصه شرکت‌های خصوصی است و سپس حمایت و حضور، آنگونه که طی دو دهه اخیر همواره سوالات ما در مورد تعیین حدود و قصور شرکت خصوصی گردشگری در گنجنامه بی جواب مانده است.

 

روز گردشگری، به نام فعالین گردشگری به کامِ…!

مسئول گروه جهادی مطالبه گری صیانت از کوهستان با بیان اینکه اگر چنین شود تخلفات و ساخت و سازهای بدون مجوز آشکار خواهد شد، خاطرنشان کرد: در مراسم پاسداشت روز جهانی گردشگری و هفته گردشگری در همدان، مدیر ارشد یکی از شرکتهای خصوصی که مجموعه تحت مدیریتش در تخریب کوهستان الوند و ساخت و ساز در ارتفاعات بالای ۲۷۰۰ متر و ایجاد آلودگی صوتی و محیطی، تغییر ساختار گنجنامه و عدم رعایت حدود و حریم کتیبه‌های گنجنامه به عنوان شناسنامه همدان نقش به سزایی داشته، مورد تقدیر قرار می‌گیرد!

بیات ادامه داد: در این برنامه نیز اشاره داشتند که ما از صددرصد پتانسیل گردشگری همدان، ۱۰ درصد استفاده کردیم و از ۹۰ درصد آن غفلت شده است که می‌خواهیم در این زمینه کار کنیم و پول نیاز نداریم؛ فقط حمایت می‌خواهیم!

وی ضمن ابراز تأسف بیان کرد: باید به این طنز با طنز جواب داد که مگر چه ثروت و گنجی بالاتر از گنج نامه می‌خواهید.

این فعال حوزه محیط زیست همدان با بیان اینکه اگر حمایتها نبود، این سرنوشت شوم الوند رقم نمی‌خورد که این افراد، ادعای رنجنامه نویسی کنند، افزود: این رنج نامه از برای گنج نامه درد ماست نه شما… شمایی که به رغم تمام اقدامات مثبت در ایجاد اشتغال و پتانسیل گردشگری با برخی زیاده خواهی ها از جمله تخریب‌های گسترده و رهاسازی فاضلاب و احداث پارکینگ‌های مختلف با تراش کوهستان زیبای الوند، آن اقدامات را بی اثر کردید.

بیات ادامه داد: این موضوع در پیش گرفته شد، غافل از آنکه الوند زادگاه هگمتانه‌ای جهانی است که اگر کتیبه‌هایش در میان آهن پاره‌ها و دکه‌های پیرامون غرق شده، گناه از شما نیست و از ماست که بر ماست.

 

تخلفات در کوهستان الوند نیاز به رسیدگی دارد

مسئول گروه جهادی مطالبه گری صیانت از کوهستان تاکید کرد: شرکت موصوف سال‌ها است از حد و حدود خود خارج شده و تخلفاتی در گنجنامه و میدان میشان و الوند دارد که باید رسیدگی شود، در صورتی که این روند باطل مستمر خواهد بود.

بیات با اشاره به اینکه چنانچه یک شرکت بیاید و در قالب یک مراسم از بالاترین مقام‌های اجرایی استان تقدیر کند، کار پسندیده‌ای است؛ اذعان کرد: این روند به شرط و شروطی پسندیده است! این امر پسندیده می‌تواند بعد از این صورت بگیرد که تخلفات احتمالی شرکت رسیدگی و محرز شده که تخلفاتی صورت نگرفته و آنگاه آن تقدیر ارزشمند خواهد بود!

مسئول گروه جهادی مطالبه گری صیانت از کوهستان اظهار کرد: امید داریم که اگر در حفظ کوهستان کوتاهی صورت گرفته اما حال، در راستای صیانت از کتیبه‌های گنجنامه، اگر می‌خواهد اقدامی شود، این اقدام توسط خود متولیان اعم از میراث فرهنگی باشد و امتیازی به شرکتهای خصوصی داده نشود.

تخریب کوهستان الوند، داستان تازه ای نیست اما هر بار که سخن از بررسی پرونده‌های مطروحه و مفتوحه به میان می‌آید، باید بدانیم که نسبت به نسل‌های آینده کشور و همدان مسئولیم. اگر امروز کوهستان الوند با پایه‌های آهنی و جاده کشی و دیوارکشی روبرو است، این تخریب‌ها در طول زمان صدمات بیشتری به بدنه آن وارد خواهند کرد و سکوت و بی تفاوتی نسبت به این روند، می‌تواند مسیر را جبران ناپذیر کند.

پاسخی بگذارید