روایت پیشرفت کشاورزی مازندران در فجر چهل و پنجم؛
تاریخ : 1402/11/17 12:31
شناسه : 405699

محصولات و کالاهای مازندران با دانش بنیان شدن از مرزهای کشور فراتر رفت و روی سفره‌های جهانیان قرار گرفت.

سالانه بیش از هفت و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و باغی در استان مازندران تولید می‌شود و بسیاری از این محصولات با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانش‌بنیان که از فکر و ایده متخصصان ایرانی و مازندرانی نشأت می‌گیرد بر سر سفره جهانیان قرار گرفته است.

حال و روز کشاورزی و کشاورزان در مازندران در دوران قبل از انقلاب بر کسی پوشیده نیست، موقع برداشت محصول آن را خان‌ها و اربابان درو می‌کردند و سود حاصل به جیب آنان می‌رفت و از سوی دیگر وضعیت کشت و تولید در مازندران و دیگر مناطق ایران به صورت سنتی بود و کشاورزان برای تأمین هزینه‌های تولید چاره‌ای نداشتند تا اراضی و مزارع خود را به مالکان و و اربابان بفروشند و یا از آنان مساعده بگیرند، در واقع رنج و زحمت برای آنان بود و سود و گنج برای خان‌ها و اربابان.

به برکت پیروزی انقلاب اسلامی در سایه تلاش‌ها و مجاهدت متخصصان و اندیشمندان میزان تولید و ضریب سطح کشت و عملکرد محصولات کشاورزی در مازندران رشد چند برابری یافت و بسیاری از تولیدات نیز با بهره‌گیری از ظرفیت دانش بنیان به بازارهای خارجی راه یافت.

اینک به برکت انقلاب و در سایه تلاش‌های کشاورزان و دانشمندان نام مازندران در تولید و تأمین امنیت غذایی در کشور و جهان طنین انداز است و همزمان با دهه فجر، رقم جدید برنج محصول در استان مازندران رونمایی شد.

بابک مؤمنی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه کشاورزی اظهار کرد: به برکت تولیدات دانش بینان سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات استان به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

 

تولد برنج دانش بنیان و پرمحصول امیر

وی با اظهار اینکه ضریب کشت و مکانیزاسیون بعد از سال‌های انقلاب اسلامی رشد چشمگیری داشته است، افزود: توجه خاصی طی سال‌های بعد از انقلاب به تولید و کشاورزی شده است و در در ۲ سال اخیر بیش از ۳ هزار و ۶۷۵ میلیارد ریال تسهیلات به مکانیزاسیون کشاورزی پرداخت شد.

وی به نقش دانش بنیان در تولید محصولات کشاورزی اشاره و از تولید رقم جدید برنج پرمحصول با نام «امیر» در مازندران خبر داد و گفت: عملکرد رقم‌های اصلاح شده برنج ۷ تا ۸ تن در هکتار است در حالی که این میزان در رقم برنج امیر ۱۰ تا ۱۱ تن، همچنین میزان نشاسته موجود در برنج امیر ۲۰ ثبت شده که مناسب ذائقه ایرانی‌ها است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران، فعالیت در بخش گیاهان دارویی را یکی از مهمترین ظرفیت‌های استان بیان کرد و گفت: تلاش در نفوذ دانش به سطح مزرعه تاکید می‌شود.

وی افزود: باید یافته‌های علمی را به مزرعه و کشاورز نزدیک کرد تا به امنیت غذایی حداکثری دست یافت که این امر متعاقباً تعاملات بیشتر را می‌طلبد.

دانش بنیان شدن کالاها و محصولات پدیده‌ای نو و جدیدی است که در سایه انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی و تلاش دانشمندان به بار نشسته است و چنین مساله در دوره رژیم منحوس پهلوی وجود نداشته است.

 

۶۵۰ محصول دانش بنیان در مازندران تولید می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران با اشاره به تولید ۶۵۰ محصول دانش بنیان در استان گفت: مجوز راه‌اندازی دهکده فناوری و دانش بنیان کشور در مازندران صادر شد.

حسن خیریان پور با اشاره به رشد شرکت‌ها و کالاهای دانش بنیان در استان گفت: استفاده از فناوری‌های نوین و دانش بنیان کردن تولید و خدمات موجب ارتقای کیفیت تولید و افزایش کمیت و کاهش هزینه‌ها و رقابت پذیر کردن محصولات صادراتی خواهد شد و ارتقای بهره وری و افزایش نرخ رشد اقتصادی در برخواهد داشت.

وی افزود: جهت گیری اکثر کشورهای توسعه یافته مبتنی بر هایتِک (فناوری بالا) در محصولات جدید و نوآوری محصولی است، این در حالی است که طبق گزارش وزارت صمت، بیش از ۵۰ درصد ارزش افزوده صنعتی در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه مربوط به صنایع موسوم به فناوری غیر هایتِک و فناوری متوسط و پایین است.

تلاش‌های کشاورزان و محققان با تأمین زیرساخت‌ها و امکانات سبب شده تا کالاهای دانش بنیان و تولیدی استان به بیش از ۶۲ کشور جهان صادر شود. ناظر گمرکات مازندران از صادرات ۵۳۵ قلم کالا طی دو سال اخیر از گمرکات استان به مقصد ۶۲ کشور جهان خبر داد.

امیر جمشیدی در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه صادرات انواع کالا از مرداد ماه ۱۴۰۰ تا پایان دی ماه ۱۴۰۲ به وزن سه میلیون و ۲۷۰ هزار تن به ارزش بیش از ۷۲۱ میلیون و ۴۸۳ هزار دلار از طریق ۵ گمرک صادراتی استان مازندران (نوشهر، امیرآباد، فریدونکنار، ساری و آمل) بوده است، افزود: این میزان از نظر وزنی ۴۱ درصد و ازنظر ارزشی ۴۲ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه قبل نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: تعداد کالاهای صادر شده از گمرکات مازندران بالغ بر ۵۳۵ قلم بوده که عمده ترین اقلام صادراتی به ترتیب شامل سیمان، محصولات لبنی، مواد معدنی مواد پلاستیکی، فلزات و مصنوعات فلزی، انواع پوره، کیوی، گل و گیاه و… است.

وی ادامه داد: در طول این مدت انواع کالای صادراتی از گمرکات استان مازندران به مقصد ۶۲ کشور جهان ارسال شد که عمده ترین این کشورها شامل عراق، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، ازبکستان، امارات، ترکیه، ارمنستان، افغانستان، ایتالیا است.

سالانه بیش از ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در مازندران تولید می‌شود و این استان به برکت تلاش‌های تولیدکنندگان و محققان در ۱۴ محصول رتبه برتر کشور را دارا است.

پاسخی بگذارید