در حالیکه بارها وعده تکمیل آزادراه منجیل - رودبار داده شده است، این طلسم پساز ۱۲ سال توسط دولت سیزدهم شکست و دوشنبه (۲۱ اسفندماه) این آزادراه توسط رییس جمهور به مرحله افتتاح خواهد رسید.
آزادراه منجیل - رودبار باقیمانده آزادراه
قزوین - رشت است که به دلیل شرایط خاص خود با برخورداری از تونلها و پلهای زیاد یکی
از پیچیدهترین آزادراههای کشور محسوب میشود؛ زیرا این آزادراه از کنار بافت شهری
و بالای رودخانه عبور میکند و به همین دلیل جز دشوارترین آزادراهها به شمار میرود.
این آزادراه ۸.۲ کیلومتر است و بیش از
۷۰ درصد از مسیر آن را پل، تونل و دیوار سازی تشکیل میدهد و با توجه به کوهستانی و
صعبالعبور بودن منطقه، حجم و نوع کار مهندسی از طرحهای بزرگ و اساسی کشور محسوب میشود.
آزادراه منجیل - رودبار پساز گذشت ۱۲ سال در دولت سیزدهم به ایستگاه افتتاح رسید و
این آزادراه در آستانه ماه مبارک رمضان تحویل مردم و زیر بار ترافیکی خواهد رفت.
آزادراه منجیل - رودبار نمونه شاهکار مهندسی
ایران
هشت دستگاه پل بزرگ بهطول ۱۵۷۶ متر در
آزادراه منجیل-رودبار احداث خواهد شد و پل شماره یک این پروژه با استفاده از روش تابلیه
و تیرهای پیشساخته احداث شده و با توجه به طول ۴۰ متری و وزن حدود ۱۰۰ تنی این تیرها
ساخت، حمل و نصب هر یک از این تیرها مشخصات و دستورکار مخصوص به خود را دارد و از نمونههای
قابل ذکر در ساخت آزادراه محسوب میشود.
ساخت چهار دستگاه تونل به طول ۲۸۷۶ متر
و اجرای دیوار سازی به طول ۲۱۵۰ متر از دیگر اقدامات صورتگرفته در ساخت آزادراه منجیل-رودبار
است.
برای ساخت پل شماره دو با دو دهانه ۸۵ و
۵۰ متری و پل شماره سه با یک دهانه میانی بزرگ به ارتفاع ۱۱۰ متر و سه دهانه ۶۵ متری
از روش طره آزاد با اجرای شاریو استفاده شده است که این اقدام با هدف سبکتر شدن سازه
و کاهش بار ستونها در نوع خود یک مهندسی ارزش در ساخت به شمار میآید. همچنین ساخت
پل شماره شش آزادراه منجیل - رودبار را از نظر ابعاد و روش اجرایی بسیار خاص است؛ این
پل به طول ۳۳۰ متر در شیب طولی و قوس افقی قرار گرفته و به روش طره آزاد اجرا شده و
با توجهبه ابعاد پل و وزش باد بسیار شدید در منجیل کار مهندسی بزرگ و ارزشمندی است.
هزینه ۲۰ هزار میلیارد ریالی برای آزادراه
منجیل - رودبار
خیراله خادمی شرکت تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای
حمل و نقل کشور، گفت: این آزادراه به عنوان سومین وعده دولت در افتتاح مسیرهای آزادراهی
کشور پس از افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان به عنوان طولانیترین و منطقه دو آزادراه تهران-شمال
به عنوان سختترین پروژههای آزادراهی کشور آماده بهره برداری است.
خادمی آزادراه منجیل-رودبار را بخشی از
آزادراه قزوین-رشت دانست و تاکید کرد: بهره برداری از آخرین بخش این آزادراه، موجب
رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان است و با افتتاح آن هموطنان در نوروز
میتوانند به راحتی از این مسیر عبور کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این
آزادراه به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی سرتاسر پل و تونل و دیوار سازی است و به
دلیل عبور بخشی از محور از مناطق مسکونی و لزوم حفظ بافت منطقه با پیچیدگیهایی همراه
بود. اعتبار هزینه شده برای ساخت این آزادراه ۲۰ هزار میلیارد ریال و ارزش روز آن را
۵۵ هزار میلیارد ریال است.
رفع موانع ترافیکی استان گیلان با افتتاح
آزادراه منجیل - رودبار
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز
(۱۹ اسفندماه) در خصوص زمان افتتاح آزادراه منجیل - رودبار، نوشت: افتتاح آزادراه رودبار
- منجیل - رودبار گره ترافیکی چند ساله عبور مسافرین شما کشور، به ویژه استان گیلان
را باز خواهد کرد.
این مقام مسؤول در ادامه تاکید کرد: این
پروژه ملی در آستانه سال جدید و ماه مبارک رمضان با حضور رئیس جمهور تقدیم مردم عزیز
خواهد شد.
طلسم در دولت سیزدهم شکست
با گذشت سالها از بهرهبرداری آزادراه
قزوین - رشت، تاکنون بارها وعده تکمیل آزادراه منجیل - رودبار به گوش رسید ولی در نهایت
شعاری بیش نبود؛ اما این طلسم در دولت سیزدهم با همت رئیس جمهور و وزیر جوان راه و
شهرسازی عملی شد و دوشنبه (۲۱ اسفندماه) این آزادراه برای تسهیل در تردد مسافرین و
مردم در آستانه نوروز (۱۴۰۳) به مرحله افتتاح رسید.
آزادراه منجیل - رودبار یکی از ابرپروژههای
آزادراهی کشور است که گلوگاه ترافیکی آزادراه قزوین - رشت در محدوده شهر رودبار را
مرتفع کرده و سفر ایمن و کوتاهتر در کریدور شمال - جنوب کشور برای بومیان این منطقه
و مسافرین فراهم میکند.