شاخه سبز گزارش می دهد؛ ‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/01/19 12:19
شناسه : 407694


شاخه سبز-هیفاء پردل- ایران کشوری با ظرفیت های پیدا و ناشناخته ‏تاریخی،طبیعی و هم چنین تمدن چندین هزار ساله و از سویی تنوع آب و هوایی ‏و اقوام و زبان ها از هدف های مهم گردشگری و جهانگردی است صنعتی پاک و ‏درآمد زا که می تواند در سایه تحریم و اقتصاد بیماری که داریم میلیاردها ارز را ‏وارد کشور کند.‏
در کنار تنوع جاذبه های تاریخی،طبیعی؛ آب و هوایی و فرهنگ و صنایع دستی با ‏گذشت بیش از 40 سال از عمر انقلاب اسلامی امروز ایران در زمره مهم ترین ‏کشورها در حوزه پزشکی و درمان در منطقه است وجود مراکز مهم درمانی و ‏پزشکان مجرب و انوع جراحی هایی که هم طراز با دنیای پزشکی است روزنه ‏گردشگری سلامت یا توریسم درمانی را برای کشور باز کرده است اما کوتاهی ‏ها و عدم بهره گیری از زیرساخت های مناسب نتوانستیم از این ظرفیت پول ساز ‏بهره بگیریم.‏
در سالی که گذشت و در 10 ماهه اول سال 1402 5 میلیون و400 هزار گردشگر ‏خارجی به ایران اسلامی سفر کردند که طبق آمار در مقایسه با سال 1401 52 ‏درصد رشد داشته است گردشگرانی که با ورود خود نه تنها ارز بلکه می توانند ‏محرکی برای اقتصاد و اشتغالزایی جوانان باشند در کنار این همه ظرفیت های ‏گردشگری 3 شهر مشهد؛ قم و شیراز شهرهایی هستند که از مقاصد مهم ‏زیارت برای گردشگران مذهبی به شمار می روند اما باید پرسید سهم ایران از ‏صنعت گردشگری چیست؟ آیا اقتصاد شهرهای زیارتی و مذهبی ما از میلیاردها ‏ارز ناشی از گردشگری زیارت سهمی داشته است؟
مقام معظم رهبری بیش از طی سال های اخیر با توجه به وضعیت اقتصادی ‏کشور سال ها را نامگذاری می کنند و با بهره گیری از واژگان اقتصاد و تولید انگار ‏می خواهند مسئولان ما را به سمت بهره گیری از ظرفیت های مهم اقتصادی ‏کشور هدایت کنند که گردشگری و به ویژه گردشگری زیارت بخشی از این صنعت ‏پول ساز است .‏
مهم‌تـرین تاکیدات مقام معظم رهبری درباره گردشگری معطوف به استفاده از ‏پتانسیل‌هـای اقتصـادی گردشگری، اولویت‌دادن به گردشگری برای پیشرفت ‏استانی و توسـعه منـاطق کم‌برخوردار، استفاده از گردشگری به عنوان ابزاری ‏برای معرفـی فرهنـگ غنـی کشـور، اهمیت حفظ و نگهداری میـراث فرهنگـی و ‏شناسـاندن جاذبـه‌هـای گردشـگری بـرای مسافران خارجی و داخلی است.‏
امروزه گردشگری مذهبی به سبب ویژگی های خاص خود ، جایگاه مهمی در ‏میان انواع گردشگری یافته و تحقیقات گسترده ای در سالهای گذشته در این ‏زمینه انجام شده است ایران نیز به دلیل موقعیت های مذهبی فراوان ، مقصدی ‏مناسب برای گردشگری مذهبی به ویژه کشورهای همسایه به شمار می رود.‏
عراق در صدر کشورهایی است که به ایران توریست می فرستدیکی از دلایل این ‏اتفاق می تواند کاهش ارزش پول ایران و به صرفه بودن سفر و خرید از ایران ‏باشد. همچنین شهرهای زیارتی ایران همچون مشهد مقدس و قم و نیز مناطق ‏سیاحتی همچون استان های شمالی، به شدت برای مردم عراق جذاب است.‏
‏ گردشگری سلامت هم یکی از جاذبه های ایران برای کشورهای منطقه است. ‏پس از عراق، کشور جمهوری آذربایجان بیشترین سهم از آمار گردشگران خارجی ‏به ایران را داراست. ترکیه و پاکستان نیز در رتبه های بعدی قرار دارند  شورای ‏جهانی گردشگری در آمار جالب میزان هزینه کرد هر کدام از گردشگران ورودی به ‏ایران طی گزارشی برآورد و بررسی کرده است .‏
‏ در سال 2033 طبق برآورد آمار شورای جهانی گردشکری ؛میزان هزینه توریست ‏های خارجی در ایران به 21 میلیارد دلار برسد. این ارقام، بدون در نظر گرفتن ‏تورم و نسبت دلار به ریال است. اساسا آمار و پیش بینی های مذکور چندان ‏برای صنعت گردشگری ایران دلخوش کننده نیست؛ چون از سویی با توجه به ‏ظرفیت های گردشگری که ایران دارد باید درآمد و هزینه هرگردشگری در ایران ‏رقم بالاتری باشد.‏
آمار وزارت میراث از ورود گردشگران در سال 1402‏
طی آماری که عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‏دستی کشور ارائه داده است؛ آمار ورود گردشگران خارجی به ایران در دو ماه ‏نخست 1402 را 850 هزار نفر اعلام کرد. به گفته او این رقم نسبت به دو ماه ‏ابتدایی سال 1401، 55 درصد افزایش داشته استبق این گزارش درآمد ‏گردشگری ایران در سال 1400 و 1402 معادل سال 2022 میلادی حدود 300 ‏همت از محل هزینه کرد گردشگران داشته که نیاز به جهش فراوان با توجه به ‏جایگاه ایران در صنعت گردشگری به ویژه زیارت دیده می شود.‏
ایران اسلامی شاخص ترین کشور در زمینه زیارت ‏
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، ‏گردشگری و صنایع دستی که فعالیت چنیدن ساله در سمت مدیر کلی ‏میراث فرهنگی شهر جهانی یزد دارد در ارتباط با جایگاه ایران در زمینه ‏زیارت می گوید: سفرهای ایرانی تلفیقی هستند، یعنی افراد ممکن است به ‏قصد زیارت به شهری بروند اما در کنار آن به تفریح نیز بپردازندایران در حوزه ‏گردشگری مذهبی تشیع، شاخص‌ترین کشور دنیا محسوب می‌شود چراکه ‏اماکن مذهبی زیادی در کنار اماکن مذهبی ادیان دیگر قرار دارند، در این راستا ‏برگزاری رویدادهای مذهبی کنار زیارتگاه‌ها و اماکن متبرکه می‌توانند جذب ‏گردشگر بهتری مانند رویداد اربعین داشته باشند.‏
سید مصطفی فاطمی می افزاید: ما به‌عنوان یک کشور شیعه در دنیا شناخته ‏شده هستیم، اما نتوانستم بر رویدادهای گردشگری مذهبی و معرفی و آگاه ‏بخشی درست آن‌ها به ادیان مختلف جذب گردشگر داشته باشیم ؛عمده ‏شهرهای زیارتی و سیاحتی رونق اقتصادی بر حول زیارت و گردشگری پیش ‏می‌رود، در زمینه گردشگری مذهبی نواقص و کمبودهایی در تعداد هواپیما، ‏قطار، خودروهای همگانی، جاده، ساخت هتل، فرودگاه و ترمینال‌های مسافرتی ‏وجود دارد و از آنجایی که جمعیت کشور رو به رشد است، این ضعف‌ها در ‏سال‌های اخیر خود را بیشتر نشان می‌دهند.‏
گردشگری مذهبی محرک اقتصاد و صنعت ‏
یک کارشناس گردشگری مذهبی معتقد است؛ ز نظر زیرساخت‌های گردشگری ‏دینی در کشور ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد چرا که از گذشته تا کنون ایران ‏مهد ادیان و اقلیت‌های مختلف بوده و شاهدیم که در زمینه آینده‌پژوهی ‏گردشگری، محصولات گردشگری به سمت تحول‌آفرینی می‌روند و به نوعی ‏رویکرد آن‌ها تحول‌آفرین است ردشگری دینی در بیشتر کشورها موتور محرک کل ‏صنعت محسوب می‌شود و در این راستا با تولید محصولات گردشگری دینی ‏می‌توانیم چرخه اقتصادی صنعت گردشگری در جامعه به حرکت در بیاوریم.‏
حجت الاسلام سید مصطفی میرفندرسکی می افزاید: کشوری که چرخه ‏صنعت گردشگری آن به وضعیت پایدار نرسیده، نمی‌تواند به صورت ناگهانی سنخ ‏گردشگری تولید کند چراکه باید ببینیم دنیا در صنعت گردشگری چه مسیری را ‏رفته، آن را یاد بگیریم، بومی‌سازی و پیاده کنیم و بعد از آن گفتمان‌سازی انجام ‏دهییم.‏
سهم ناچیز ایران از گردشگری ‏
یک کارشنس گردشگری می گوید: باید نگاهمان را به شهرهای مذهبی فراملی ‏کنیم و با ایجاد تورهای مناسب‌ بستر حضور مسلمانان را در آن فراهم کنیم. ‏داده‌های آماری در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که ۹۶۰ میلیون گردشگر در سال ‏‏۲۰۲۲ به خارج از کشور خود سفر کرده‌اند.‏
محسن سالاری می افزاید: سازمان جهانی گردشگری نیز گزارشی از درآمد ‏حاصل از گردشگری منتشر کرده که نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۳ گردشگری یک ‏تریلیون دلار درآمد داشته است. سهم ایران یک‌صدم درصد از این میزان است ‏برخی از مولفه‌ها با فرهنگ و سنن ایران در تضاد است، اما برخی از مولفه‌های ‏آن همانند گردشگری مذهبی هم‌تراز مولفه‌های گردشگری در ایران است.‏
به گفته وی؛ شهرهای مشهد؛ قم و شیراز جزو مهم ترین شهرهای مذهبی ‏کشور هستند که سالانه میزبان گردشگران خارجی و خاورمیانه هستند ‏برای توسعه گردشگری باید گردشگری مذهبی و زیارتی را در کنار گردشگری ‏سلامت در دستور کار برنامه هفتم در اولویت قرار دهیم. ایران از شهرهای ‏مذهبی و زیارتی زیادی برخوردار است که این شهرها باید تقویت شوند، یعنی ‏باید نگاهمان به این شهرها را فراملی کنیم و با ایجاد تورهای مناسب‌ بستر ‏حضور مسلمانان را در این شهرهای مذهبی فراهم کنیم.‏
حال با این اعداد و آمار باید بررسی کنیم مشهد، قم و شیراز از همین گردشگری ‏ناچیز زیارت چه سهمی دارند؟ ‏
زیارت پیشران اقتصاد شهر مذهبی مشهد
با توجه به برکت وجود بارگاه نورانی امام هشتم حضرت امام رضا علیه السلام در ‏شهر مشهد اقتصاد این شهر بر محور زیارت می چرخد ورود سالانه بیش ‏از 30میلیون زائر داخلی و خارجی، یکی از مهم ترین ظرفیت های اقتصادی شهر ‏مشهد است. حضور این تعداد زائر سبب شده که اقتصاد مشهد به یک اقتصاد ‏خدماتی تبدیل شود، برآورد شده که در پایان سال1404 مشهد آماده جذب بیش ‏از 40میلیون زائر باشد و حتی بعضی مسئولان هدف های بالاتری هم برای این ‏موضوع در نظر گرفته اند.  از طرفی با توجه به افزایش مراوده با کشورهای عرب زبان ‏پیش بینی شده که ظرفیت خوبی در حوزه جذب گردشگر خارجی دوباره به چرخه ‏اقتصاد گردشگری مشهد بازمی گردد.‏
مسئولان شیرازی برای بهره گیری از اقتصاد زیارت کمر همت بسته اند.‏
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس،می گوید: اولویت‌های ‏این اداره‌کل را در مباحث تقویت گردشگری زیارت و همچنین گردشگری فرهنگی ‏است هدف ما این است که بین مشهد، قم و شیراز به عنوان پایگاه سومین حرم ‏اهل بیت (ع) یک ارتباط معنادار ایجاد کنیم و کارهای بازاریابی انجام دهیم که ‏امیدواریم ثمرات ویژه‌ای را شاهد باشیم.‏
ثابت اقلیدی می افزاید: هر نوع گردشگری با هر میزان استعادت مالی، مخاطبی ‏دارد. باید بتوانیم گردشگرانی که مخصوصا شیعه هستند را از کانال‌های مختلف ‏به استان فارس هدایت کنیم و میزبان آن‌ها باشیماقتصاد گردشگری زمانی ‏ارزش عمیق خود را دارد که اقامت حادث شود بدین معنی که این امکان را فراهم ‏کنیم که با وجود جاذبه‌های استان، اماکن گردشگری، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها ‏به نیاز گردشگر پاسخ دهیم تا منجر به اقامت شود و با این اقامت فرصتی جهت ‏اقتصاد به وجود می‌آورد.‏
گردشگرانی که در دومین شهر مذهبی کشور ماندگار نیستند
رییس کمیسیون برنامه‌ وبودجه شورای اسلامی شهر قم معتقد است؛ شهر قم ‏بیش از هر فرصتی برای رونق اقتصادی در صنعت گردشگری و حوزه زیارت به ‏برکت وجود کریمه اهل بیت سلام الله علیها می‌تواند موفق باشد و نیاز دارد ‏بسترهای لازم برای توسعه این صنعت را در شهر فراهم کنیم صنعت گردشگری ‏جزء فرصت‌هایی است که باید با مشارکت مردم انجام‌شده و مردم به‌صورت ‏مستقیم ازآن منتفع شوند
شهر قم در مناسبت های ویژه مانند نیمه شعبان با ورود گردشگران داخلی و ‏خارجی روبرو است این شهر با توجه به وجود حرم کریمه اهل بیت علیه السام و ‏مسجد جمکران از شهرهای مقصد مذهبی است اما با توجه به ورود بیش از 20 ‏میلیون گردشگر از کشورهای اسلامی هنوز که هنوزه نتوانسته از اقتصاد این ‏گردشگری بهره بگیرد اضلاع گردشگری قم امور زائرین استانداری؛ گردشگری ‏شهرداری و میراث فرهنگی باید با برنامه ریزی و شناخت چالش ها و فرصت ها ‏از این صنعت بهترین بهره را برای این شهر حاصل کنند اما متاسفانه تنها به این ‏حرف بسنده کرده اند که « گردشگری » الویت اول شهر قم است اما برای این ‏گردشگری که اقتصاد شهر قم را می تواند توسعه دهد هیچ زیرساختی را آماده ‏نکرده اند در کنار گردشگری مذهبی گردشگران برای درمان از مراکز درمانی هم ‏بهره می گیرند که ارز حاصل از این صنعت پول ساز در جیب سودجویان خودنمایی ‏می کند.‏

پاسخی بگذارید