شاخه سبز گزارش مي دهد؛
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/01/20 13:50
شناسه : 407715

شاخه سبز- هیفاء پردل- شهر قم دومین شهر مذهبی کشور است ‏این شهر به واسطه وجود پر برکت حرم کریمه اهل بیت (ع) و مسجد ‏مقدس جمکران و از سویی سایر امامزادگان مهم جزو شهرهای زیارتی ‏است که در طول سال میزبان زائرانی از داخل و خارج از کشور است .‏
شهرداری کلانشهر قم برای توسعه پایدار شهر طی سال های اخیر ‏اقدامات مهمی را اجرا کرده است که مهم ترین آن سیاست پیاده راه ‏سازی در محورهای منتهی به حرم مطهر است هرچند این سیاست به ‏زیبایی و تغییر سیما و منظر هسته مرکزی اطراف حرم و هم چنین باز ‏شدن گره ترافیکی در این محورها ختم شده است اما باعث شده است ‏راه دسترسی به حرم برای مجاوران و زائران به ویژه افراد سالمند و ‏معلول سخت و با چالش هایی روبرو شود.‏
از سال ۹۶ سیاست پیاده راه سازی برای اطراف حرم در قم آغاز ‏شدعملیات پیاده راهسازی خیابان ارم، حدفاصل سه راه بازار و ابتدای ‏خیابان انقلاب با ۳۵ میلیارد ریال اعتبار اجرا شد و هدف از اجرای این ‏طرح حذف ترافیک خودرو، افزایش ایمنی و سهولت در آمد و شد ‏زائران و شهروندان، حفظ آراستگی و زیبایی منظر شهری است هرچند ‏این پیاده راهها جلوه بسیار زیبایی به راههای منتهی به حرم مطهر ‏داده است اما راه دسترسی به حرم را برای سالمندان و معلولان و افردی ‏که قادر نیستند این مسیر را طی کنند را ایجاد کرده است که برای این ‏امر شهرداری خودروهای ویژه معلولان و یا همان خودورهای برقی را در ‏نظر گرفته است.‏
شهرداری در مسیر حرم تا چهارمردان؛ صفاییه و هم چنین خیابان ارم ‏تا سه راه بازار را یک سری خودروهای برقی تامین کرده تا سالمندان و ‏معلولان مجاور و زائر راحت به حرم دسترسی داشته باشند و با خیال ‏آسوده به زیارت معنوی خود بپردازند اما نکته مهم اینجا است که به ‏دلیل این که در برخی از پیک ها که زائران افزایش می یابند این ‏خودروها جوابگو نیست و یا این که به قدری تقاضا زیاد است که این ‏تعداد محدود خودرو نمی تواند پاسخگوی نیاز مجاوران و زائران باشد.‏
قم با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز با خیل عظیم ‏مسافر داخلی و خارجی طی روزهای آینده روبرو می شود و برای اینکه ‏معلولان و سالمندان از زیارت کریمه اهل بیت (سلام الله علیها) محروم ‏نباشند لازم است دیگر دست اندرکاران امر زیارت مانند تولیت حرم و ‏امور زائران استانداری قم و از سویی میراث فرهنگی با هم فکری در ‏تامین چنین خودروهایی و آسان کردن مسیر دسترسی به حرم برنامه ‏ریزی و متحد الفکر تصمیم بگیرند.‏
گلایه از دوری راه و عدم دسترسی به خودروهای ویژه حمل سالمندان.‏
با توجه به گزارش های میدانی که خبرنگار روزنامه شاخه سبز از برخی ‏زائران و مجاوران گرفته مشخص است که زائرانی که از استان های دیگر ‏و حتی کشورهای اسلامی مانند عراق و پاکستان و لبنان به قم سفر می ‏کنند و حتی خود شهروندان قمی از دوری راه و عدم ساماندهی ‏خودروهای برقی ویژه سالمندان گلایه دارند.‏
سید محمد علی حسینی زائر سالمند اهل نجف می گوید: سنی از ‏من گذشته است و با درد پایی که دارم باید برای طی مسیر حرم از ‏خودروهای ویژه و برقی استفاده کنم در حالی که در ایستگاه ویژه ‏منتظر می شویم می بنییم افرادی هستند بدون در در نظر گرفتن سن ‏و شرایط ما سوار می شوند وما مجبوریم با این شرایط این مسیر دور را ‏پیاده طی کنیم.‏
به گفته وی؛ این خودروها باید تنها برای استفاده افراد معلول و ‏سالمند استفاده شود و دست اندرکاران حرم و یا تولیت آستانه باید در ‏این زمینه ساماندهی و برنامه ریزی کنند چرا که سالمندان توان رفتن ‏به حرم با پای پیاده را ندارند.‏
یک بانوی قمی بیان می کند: پیاده راه که درمسیر خیابان ارم و هم ‏چنین چهارمردان ساخته شده است چهره اطراف حرم را زیبا کرده ‏است و این لحاظ قابل تقدیر است منتهی باید با توجه به مناسبت های ‏خاص و پیک زیارت خودروهای حمل سالمندان را بیشتر کنند در ‏مواقعی کلی زمان برای انتظار صرف می کنیم و آخر گفته می شود ‏خودرو شارژ آن تمام و یا باید تعمیر شود باید تولیت با همکاری ‏شهرداری این نوع خودروها را در زمان شلوغی افزایش دهد بعضا یک ‏خودرو تنها در مسیر خیابان ارم به سمت سه راه بازار فعالیت دارد.‏
سیده زهرا حسینی که در باجک یک زندگی می کند می افزاید: من ‏بسیاری از زائران را می بینم که به دلیل دوری مسیر در بین راه از رفتن ‏به حرم باز می مانند تا همراهان خود را به زحمت نیاندازند روزهای پنج ‏شنبه و جمعه برخی کاروان ها هستند که زنان سالمند و یا مردان پا به ‏سن از رفتن به حرم باز می مانند و این درست نیست پیاده راه ها فکر و ‏ایده خوبی بود ولی ای کاش برای معلولان و سالمندان هم فکری می ‏شد ماشین های ویژه سالمندان هم بسیار اندک است.‏
یک بانوی قمی می گوید: باید تدابیری اتخاذ شود که این خودروها ‏تنها برای استفاده افراد معلول و سالمند باشد و برای استفاده هم ‏راننده مدیریت کند که افرادی که در ایستگاه مدت زمانی ایستاده اند ‏ومنتظر خودرو هستند در اولویت باشند اما متاسفانه با آمدن این ‏خودرو ما شاهد دعوا ونزاع هستیم چون واقعا افرادی هستند که حق ‏معلولان و سالمندان زائر را زیر پا لگد و بدون انتظار سوار خودرو می ‏شوند.‏
لیلا نظری می افزاید: اگر هم توان افزایش خودرو را ندارند حداقل ‏ساعت های فعالیت این نوع خودروها را افزایش دهند متاسفانه تا ‏ساعت 8 و برخی موافع تا ساعت 9 دیگر خبری از این خودروها نیست ‏درمناسبت ها باید زمان آنها را افزایش دهند.‏
پیاده راهها و گشودن گره های ترافیکی اطراف حرم
لیلی نیک خلق احمدی مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم در ارتباط ‏با فلسفه پیاده راه سازی از سوی شهرداری کلانشهر قم چنین تعبیر ‏می کرده و می گوید: احداث پیادهراه ارم اطراف حرم مطهر حضرت ‏معصومه سلام الله علیها باعث افزایش راحتی و امنیت عبور پیادهروان ‏به حرم مطهر میشود احداث پیاده راه با طراحی مناسب و استفاده از ‏فضای سبز و هنر معماری، زیباییبخشی و توسعه فضای عمومی شهر ‏را بهبود میبخشد.‏
وی می افزاید: با تشویق استفاده از حمل و نقل پیاده، این پروژه به ‏کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک کرده و حفظ محیط زیست را ترویج ‏میدهد از سویی احداث پیادهراه اطراف حرم مطهر حضرت معصومه ‏سلام الله علیها فضای مناسبی برای برگزاری فعالیتهای فرهنگی و ‏دینی مانند مراسمات دینی، نمایشگاهها و جشنوارهها فراهم میکند.‏
به گفته این مسئول؛ باعث بهبود شرایط زندگی شهروندان، تسهیل ‏در دسترسی به حرم مطهر، حفظ محیط زیست و ترویج فعالیتهای ‏فرهنگی و دینی خواهد شد در یک کلام ایجاد نشاط و سرزندگی ‏اجتماعی، پویایی و امنیت اجتماعی، بهبود ساختار مدیریت ترافیک ، ‏ارتقاء کیفیت زندگی در فضاهای شهری و هم چنین گسترش ارتباطات ‏و تعاملات و تقویت بنیان های اجتماعی ، بهبود کیفیت زیست پذیر ‏خواهد شد.‏
برای بررسی مشکل تعداد خودروهای برقی و از سویی افزایش تقاضا ‏برای چنین خودورهایی در مسیرهای منتهی به حرم از سوی سالمندان ‏و معلولان و زائرانی که توانایی طی مسیر این پیاده راهها را ندارند با ‏روابط عمومی آستان مقدس حضرت معصومه (سلام الله علیها) تماس ‏گرفتیم ولی پاسخی دریافت نکردیم.‏
برای بررسی مشکلات زائران و لزوم تامین خودروهای برقی بیشتر در ‏زمان پیک مسافر و زائر با تولیت آستانه پیگیری کردیم که پاسخی ‏دریافت نشد .‏
سه مسیر منتهی با حرم زیر پوشش خودورهای برقی شهرداری ‏
در ادامه پیگیری مشکل راه دسترسی معلولان و سالمندان مجاور و ‏زائر حرم مطهر از مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم پیگیر ‏ماجرا می شویم.‏
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم در ارتباط با پوشش ‏خودروهای برقی شهرداری در مسیرهای پیاده راه سه گانه منتهی به ‏حرم مطهر می گوید: ۳ مسیر پیاده راه منتهی به حرم مطهر که شامل ‏چهارراه شهدا تا حرم مطهر و خیابان چهارمردان و عمار یاسر تا حرم و ‏هم چنین خیابان ارم و سه راه بازار تا حرم مطهر است با تامین ‏خودروهای ویژه برقی حمل معلولان و سالمندان پوشش داده ایم و در ‏این خودروها این مسیرها را برای راحتی افرادی که توان طی این مسیر ‏را ندارند جابه جا می کنند.‏
علی نیک می افزاید: این خودروها صبح و عصر از ساعت ۹ تا ۱۳ و ‏‏۱۶ تا ۲۰ برای جابجایی این افراد فعالیت دارند در مناسبت هایی که ‏تقاضا زیاد است ساعت های فعالیت یک ساعت افزایش و ما برای ‏نمازگزاران ظهرو مغرب و عشای حرم هم برنامه ریزی کردیم که راحت به ‏مسیر های حرم دسترسی پیدا کنند. تعداد خودروهای ما قبلا ۸ ‏خودرو بود که الان به ۱۱ خودرو افزایش یافته است.‏
به گفته وی؛ در نظر داریم خودروهای بیشتری را تامین کنیم اما با ‏توجه به کوتاهی مسیر همین تعداد برای این مسیرها کافی است اما از ‏زائران و مجاورانی که طی کردن مسیرهای منتهی به حرم برای آنها ‏آسان است خواهش داریم حدالامکان از این خودروها استفاده نکنند و ‏راه را برای سالمندان و معلولان برای دسترسی و یک زیارت آسان برای ‏افراد ناتوان باز کنند.‏
گفتنی است؛ با توجه به تامین چنین خودروها و رانندگانی از سوی ‏شهرداری تقاضا می شود تولیت هم برای راحتی زائران و مجاورانی ‏که می خواهند به حرم دسترسی داشته باشند و زیارت کنند تمهیدات و ‏برنامه ریزی مطلوبی را برای این امر اتخاذ کند

پاسخی بگذارید