در گفت وگو با روزنامه شاخه سبز مطرح شد؛
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/01/28 12:55
شناسه : 407788
روزنامه شاخه سبز-هیفاء پردل- اگر دقت کنیم برای نخستین بار رهبری که ‏رسما یک سال را نام هایی در پیام های نوروزی نامگذاری می کنند به سال 78 ‏باز می گردد و بعد از آن این امر به صورت یک سنت ماندگار تکرار و طی چند سال ‏اخیر از واژه اقتصاد بهره گرفتند که حکایت از این امر دارد که رهبری دغدغه مهم ‏ایشان مسائل افتصادی است.‏
‏ حوزه اقتصاد؛ تولید و هم چنین کار و اشتغال تاکید مهم رهبری است چرا که 50 ‏درصد از شعارهای سال از سوی ایشان بر واژه اقتصاد دلالت دارد اقتصادی که ‏درصدی از آن با توجه به تحریم دشمن و برخی هم با توجه به مسائل و قوانین که ‏می توان واژه خود تحریمی را باید برای آن به کار برد با چالش ها و مشکلاتی ‏روبرو است و نتایج آن در سفره مردم نمایان است.‏
امسال نیز مقام رهبری سال 1403 را با نام جهش تولید با مشارکت مردم ‏نامگذاری شده است شاید بهره گیری از دنیای کارآفرینی؛ حمایت از دانش بنیان ‏ها و هم چنین کسب و کارهای خرد نمونه بارز حضورو مشارکت مردم در بخش ‏های مختلف اقتصادی باشد مردمی که در طول بیش از 40 سال از عمر انقلاب ‏همواره با مشارکت خود و حضور آگاهانه باعث ثبات وبقای  نظام و این انقلاب ‏شدند.‏
چند استاد دانشگاه در ارتباط با نحوه تحقق این شعار و چگونگی مشارکت مردم ‏در بخش های اقتصادی و تولید دیدگاههای مختلفی را بیان کرده اند.‏
مردم رکن اساسی بخش های تولیدی ‏
استاد دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در ارتباط با الزامات حضور مردم و نقش ‏آنها در رونق تولید را با یک مثال از نقش مهم آنها در مدیریت بحران کرونا توصیف و ‏بیان کرد: وقتی مردم در حوزه تولید ماسک ورود پیدا کردند نه تنها واردات ماسک ‏متوقف شد بلکه به سمت صادرات رفتیم . اگر همین مدل تولید ماسک در زمان ‏کرونا را تبیین و بست دهیم طبیعتاً مدل مطلوب به دست خواهد آمددانشگاهیان ‏و شرکت‌های دانش بنیان باید در این بخش مهم و فنی ایفای نقش کنند و ‏سعی شود فناوری را به روز آوری و به وضع مطلوب برسانند. نخبگان و ‏دانشگاهیان از مردمی هستند که تخصص مورد نیاز را دارند.‏
محمدرضا دهقانی اشکذری افزود: تجهیزات و فناوری را دومین فاکتور مهم در ‏تولید است انشگاهیان و شرکت‌های دانش بنیان باید در این بخش مهم و فنی ‏ایفای نقش کنند و سعی شود فناوری را به روز آوری و به وضع مطلوب برسانند. ‏نخبگان و دانشگاهیان از مردمی هستند که تخصص مورد نیاز را دارنددر کشور ما ‏‏۲.۰۳ مصرف کننده است و این نسبت باید اصلاح شده و افراد را به سمت ‏تولیدکنندگی هدایت کرد. تحقق آن عینیت یافتن فرهنگ ایرانی اسلامی است. ‏قرار نیست در فرهنگ ایرانی اسلامی مدل کشورهای غربی و تنها توسعه ‏اقتصادی، فنی و تکنولوژی را الگو قرار داده و نقش خانواده و زن نادیده گرفته ‏شود.‏
به گفته وی؛ یک بانوی مسلمان با حفظ بنیاد خانواده با کسب و کارهای خانگی ‏حتی در منزل نقش خود را در تولید و مشارکت ایفا خواهد کرد. با تلاش و ‏کوشش در ارائه مدل های متناسب با کشور خودمان می توان همه اقشار و ‏جنسیت ها را در زنجیره کار دخیل کرد.‏
دهقانی اشکذری عنوان کرد: رای جلوگیری از زیان انباشتگی محصولات بایستی ‏راهکاری برای بازار محصولات پیدا کنیم تا زیان انباشتگی نداشته باشیم. دنبال ‏کردن جدی شعارهای سال قبل مبنی بر الگوی مصرف ایرانی به وسیله مردم و ‏باور عمومی مبنی بر اینکه ارتقا روح و کیفیت کالای ایرانی زمانی است که با ‏استقبال مردم همراه باشد، پیداست حضور مردم و اعتماد به جنس و کالای ‏ایرانی افزایش اشتغال، کم‌شدن بیکاری، جهش تولید و رونق اقتصادی را در بر ‏خواهد داشت.‏
کاهش تصدگری دولت در اقتصاد و رفع موانع حضور مردم
یک استاد دانشگاه تهران در ارتباط با الزامات و پیش نیازهای تحقق شعار سال ‏‏1403 گفت: اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا مبتنی بر الگوی لیبرالیسم ‏طراحی شده و اصالت را به سرمایه‌داری داده‌اند و در برخی کشورها نیز الگوی ‏سوسیالیستی یا همان اقتصاد دولتی و مدیریت کامل اقتصاد در اختیار دولت ‏حاکم گردیده است ولی آنچه در مکتب اقتصادی انقلاب اسلامی قابل ملاحظه ‏است فارغ از این دو الگو و توجه به اقتصاد مردمی است یعنی نه انحصارگرایی ‏توسط دولت و نه انحصارگرایی سرمایه‌داری و آن‌چنان که در اصل چهل و چهارم ‏قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده نظام اقتصاد کشور بر سه پایه دولتی، ‏خصوصی و تعاونی تشکیل شده است.‏
سید مهدی قریشی عنوان کرد: حضور مردم در اقتصاد هم به‌عنوان بخش ‏خصوصی و هم به‌عنوان بخش تعاونی است که در مورد تعاونی‌ها شرایطی دیده ‏شده تا عموم مردم با هر مقدار سرمایه بتوانند در اقتصاد کشور حضور داشته ‏باشند. هر چند این الگو تاکنون به‌درستی و کامل پیاده نشده و با وجود ابلاغ ‏سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی رهبر معظم انقلاب و تصویب قانون ‏برای اجرای آن، همچنان بخش زیادی از اقتصاد ما دولتی است.‏
وی در ادامه اظهار داشت: یکی از مشکلات موجود، افزایش نقدینگی است که ‏موجب تورم گردیده و این نقدینگی می‌تواند با مشارکت مردم در انجام ‏فعالیت‌های تولیدی در جهت افزایش سرمایه ثابت و تأمین سرمایه در گردش ‏هدایت شود و اعتبارات بانکی نیز در این راستا به بخش واقعی تولید کشور ‏اختصاص پیدا نماید. بدین صورت سرمایه‌های مردم که در بخش‌های غیرمولد و ‏دلالی مورد استفاده قرار گرفته به سمت تولید هدایت می‌شود و همچنین بخش ‏قابل توجهی از دلارهای کشور که به‌عنوان سرمایه ملی در اختیار مردم است در ‏این شرایط تحریمی می‌تواند در جهت رفع مشکلات تولید و تأمین تجهیزات و مواد ‏اولیه مورد بهره‌برداری قرار گیرد. ‏
قریشی در ادامه بیان کرد: حال با این رویکرد اساسی در اقتصاد که توسط ‏عالی‌ترین مقام کشور تبیین شده انتظار می‌رود شرایط حضور مردم در اقتصاد ‏به‌درستی فراهم آمده و دولت اولاً با کاهش تصدی‌گری خود در اقتصاد و ثانیاً با ‏تسهیل حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی نقش اساسی خود را ایفا نماید تا ‏به یاری خداوند متعال از این جنگ اقتصادی تحمیل شده به ملت ایران همچون ‏گذشته با پیروزی خارج شویم.‏
غفلت دولت ها از ظرفیت بنگاههای خرد ‏
یک استاد دانشگاه که خود در حوزه کارآفرینی فعالیت دارد در ارتباط با شعار ‏سال گفت: در طول این عمر ۴۵ ساله جمهوری اسلامی  ایران هر زمان مردم ‏پای کار  آمدند و برای مردم در کنار دولت جا باز کردیم و برای مردم نقش تعریف ‏کردیم توانستیم  مسائل رو حل کنیم و تحریم و تهدید رو به فرصت تبدیل کنیم‎.‎‏ ‏برخی از مدیران و مسئولان اقتصاد ایران در طول این سال‌ها، معمولاً تصور ‏می‌کنند که راه ایجاد اشتغال برای جوانان، تخصیص درآمد‌های نفتی و اجرای ‏پروژه‌های صنعتی و عمرانی در گوشه و کنار کشور است.‏
علی کرمی پور افزود: توجه به واحد‌های صنعتی کوچک اساس مهم مشارکت ‏مردم در بخش های اقتصادی است در همه‌ی کشور‌ها حتی آلمان و آمریکا و ‏ژاپن، بار اصلی اشتغال را بنگاه‌های کوچک و متوسط به عهده دارند. بزرگ‌ترین و ‏موفق‌ترین بنگاه‌های تولیدی جهان هم در یک گاراژ (مانند اپل یا هوندا)، یک دفتر ‏کار کوچک (مایکروسافت)، یک آزمایشگاه (جنرال الکترونیک و سونی) و حتی یک ‏اتاق از خوابگاه دانشجویی (گوگل) تاسیس شده‌اند‎.‎
به گفته وی؛ نگاه‌های خرد، دایره وسیعی از مشاغل اشتغال‌زا - از سبزی ‏خردکنی و پیک موتوری تا برنامه‌نویسی رایانه و فروش اینترنتی- را در برمی‌گیرند، ‏اما متأسفانه در کشورما به شدت از آن‌ها غفلت شده است. ویژگی اصلی ‏بنگاه‌های خرد این است که ورود به آن‌ها نه سرمایه هنگفتی نیاز دارد و نه ‏نیازمند روابط خاص اداری است، در عین حال با داشتن شمّ کارآفرینی می‌توان ‏در آن‌ها به سرعت رشد کرد‎.‎‏.‏
‏ ‏

پاسخی بگذارید