در گفت وگو با روزنامه شاخه سبز مطرح شد؛
روزنامه شاخه سبز-هیفاء پردل- اگر دقت کنیم برای نخستین بار رهبری که رسما یک سال را نام هایی در پیام های نوروزی نامگذاری می کنند به سال 78 باز می گردد و بعد از آن این امر به صورت یک سنت ماندگار تکرار و طی چند سال اخیر از واژه اقتصاد بهره گرفتند که حکایت از این امر دارد که رهبری دغدغه مهم ایشان مسائل افتصادی است.
حوزه اقتصاد؛ تولید و هم چنین کار و اشتغال تاکید مهم رهبری است چرا که 50 درصد از شعارهای سال از سوی ایشان بر واژه اقتصاد دلالت دارد اقتصادی که درصدی از آن با توجه به تحریم دشمن و برخی هم با توجه به مسائل و قوانین که می توان واژه خود تحریمی را باید برای آن به کار برد با چالش ها و مشکلاتی روبرو است و نتایج آن در سفره مردم نمایان است.
امسال نیز مقام رهبری سال 1403 را با نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است شاید بهره گیری از دنیای کارآفرینی؛ حمایت از دانش بنیان ها و هم چنین کسب و کارهای خرد نمونه بارز حضورو مشارکت مردم در بخش های مختلف اقتصادی باشد مردمی که در طول بیش از 40 سال از عمر انقلاب همواره با مشارکت خود و حضور آگاهانه باعث ثبات وبقای نظام و این انقلاب شدند.
چند استاد دانشگاه در ارتباط با نحوه تحقق این شعار و چگونگی مشارکت مردم در بخش های اقتصادی و تولید دیدگاههای مختلفی را بیان کرده اند.
مردم رکن اساسی بخش های تولیدی
استاد دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در ارتباط با الزامات حضور مردم و نقش آنها در رونق تولید را با یک مثال از نقش مهم آنها در مدیریت بحران کرونا توصیف و بیان کرد: وقتی مردم در حوزه تولید ماسک ورود پیدا کردند نه تنها واردات ماسک متوقف شد بلکه به سمت صادرات رفتیم . اگر همین مدل تولید ماسک در زمان کرونا را تبیین و بست دهیم طبیعتاً مدل مطلوب به دست خواهد آمددانشگاهیان و شرکتهای دانش بنیان باید در این بخش مهم و فنی ایفای نقش کنند و سعی شود فناوری را به روز آوری و به وضع مطلوب برسانند. نخبگان و دانشگاهیان از مردمی هستند که تخصص مورد نیاز را دارند.
محمدرضا دهقانی اشکذری افزود: تجهیزات و فناوری را دومین فاکتور مهم در تولید است انشگاهیان و شرکتهای دانش بنیان باید در این بخش مهم و فنی ایفای نقش کنند و سعی شود فناوری را به روز آوری و به وضع مطلوب برسانند. نخبگان و دانشگاهیان از مردمی هستند که تخصص مورد نیاز را دارنددر کشور ما ۲.۰۳ مصرف کننده است و این نسبت باید اصلاح شده و افراد را به سمت تولیدکنندگی هدایت کرد. تحقق آن عینیت یافتن فرهنگ ایرانی اسلامی است. قرار نیست در فرهنگ ایرانی اسلامی مدل کشورهای غربی و تنها توسعه اقتصادی، فنی و تکنولوژی را الگو قرار داده و نقش خانواده و زن نادیده گرفته شود.
به گفته وی؛ یک بانوی مسلمان با حفظ بنیاد خانواده با کسب و کارهای خانگی حتی در منزل نقش خود را در تولید و مشارکت ایفا خواهد کرد. با تلاش و کوشش در ارائه مدل های متناسب با کشور خودمان می توان همه اقشار و جنسیت ها را در زنجیره کار دخیل کرد.
دهقانی اشکذری عنوان کرد: رای جلوگیری از زیان انباشتگی محصولات بایستی راهکاری برای بازار محصولات پیدا کنیم تا زیان انباشتگی نداشته باشیم. دنبال کردن جدی شعارهای سال قبل مبنی بر الگوی مصرف ایرانی به وسیله مردم و باور عمومی مبنی بر اینکه ارتقا روح و کیفیت کالای ایرانی زمانی است که با استقبال مردم همراه باشد، پیداست حضور مردم و اعتماد به جنس و کالای ایرانی افزایش اشتغال، کمشدن بیکاری، جهش تولید و رونق اقتصادی را در بر خواهد داشت.
کاهش تصدگری دولت در اقتصاد و رفع موانع حضور مردم
یک استاد دانشگاه تهران در ارتباط با الزامات و پیش نیازهای تحقق شعار سال 1403 گفت: اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا مبتنی بر الگوی لیبرالیسم طراحی شده و اصالت را به سرمایهداری دادهاند و در برخی کشورها نیز الگوی سوسیالیستی یا همان اقتصاد دولتی و مدیریت کامل اقتصاد در اختیار دولت حاکم گردیده است ولی آنچه در مکتب اقتصادی انقلاب اسلامی قابل ملاحظه است فارغ از این دو الگو و توجه به اقتصاد مردمی است یعنی نه انحصارگرایی توسط دولت و نه انحصارگرایی سرمایهداری و آنچنان که در اصل چهل و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده نظام اقتصاد کشور بر سه پایه دولتی، خصوصی و تعاونی تشکیل شده است.
سید مهدی قریشی عنوان کرد: حضور مردم در اقتصاد هم بهعنوان بخش خصوصی و هم بهعنوان بخش تعاونی است که در مورد تعاونیها شرایطی دیده شده تا عموم مردم با هر مقدار سرمایه بتوانند در اقتصاد کشور حضور داشته باشند. هر چند این الگو تاکنون بهدرستی و کامل پیاده نشده و با وجود ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی رهبر معظم انقلاب و تصویب قانون برای اجرای آن، همچنان بخش زیادی از اقتصاد ما دولتی است.
وی در ادامه اظهار داشت: یکی از مشکلات موجود، افزایش نقدینگی است که موجب تورم گردیده و این نقدینگی میتواند با مشارکت مردم در انجام فعالیتهای تولیدی در جهت افزایش سرمایه ثابت و تأمین سرمایه در گردش هدایت شود و اعتبارات بانکی نیز در این راستا به بخش واقعی تولید کشور اختصاص پیدا نماید. بدین صورت سرمایههای مردم که در بخشهای غیرمولد و دلالی مورد استفاده قرار گرفته به سمت تولید هدایت میشود و همچنین بخش قابل توجهی از دلارهای کشور که بهعنوان سرمایه ملی در اختیار مردم است در این شرایط تحریمی میتواند در جهت رفع مشکلات تولید و تأمین تجهیزات و مواد اولیه مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
قریشی در ادامه بیان کرد: حال با این رویکرد اساسی در اقتصاد که توسط عالیترین مقام کشور تبیین شده انتظار میرود شرایط حضور مردم در اقتصاد بهدرستی فراهم آمده و دولت اولاً با کاهش تصدیگری خود در اقتصاد و ثانیاً با تسهیل حضور مردم در فعالیتهای اقتصادی نقش اساسی خود را ایفا نماید تا به یاری خداوند متعال از این جنگ اقتصادی تحمیل شده به ملت ایران همچون گذشته با پیروزی خارج شویم.
غفلت دولت ها از ظرفیت بنگاههای خرد
یک استاد دانشگاه که خود در حوزه کارآفرینی فعالیت دارد در ارتباط با شعار سال گفت: در طول این عمر ۴۵ ساله جمهوری اسلامی ایران هر زمان مردم پای کار آمدند و برای مردم در کنار دولت جا باز کردیم و برای مردم نقش تعریف کردیم توانستیم مسائل رو حل کنیم و تحریم و تهدید رو به فرصت تبدیل کنیم. برخی از مدیران و مسئولان اقتصاد ایران در طول این سالها، معمولاً تصور میکنند که راه ایجاد اشتغال برای جوانان، تخصیص درآمدهای نفتی و اجرای پروژههای صنعتی و عمرانی در گوشه و کنار کشور است.
علی کرمی پور افزود: توجه به واحدهای صنعتی کوچک اساس مهم مشارکت مردم در بخش های اقتصادی است در همهی کشورها حتی آلمان و آمریکا و ژاپن، بار اصلی اشتغال را بنگاههای کوچک و متوسط به عهده دارند. بزرگترین و موفقترین بنگاههای تولیدی جهان هم در یک گاراژ (مانند اپل یا هوندا)، یک دفتر کار کوچک (مایکروسافت)، یک آزمایشگاه (جنرال الکترونیک و سونی) و حتی یک اتاق از خوابگاه دانشجویی (گوگل) تاسیس شدهاند.
به گفته وی؛ نگاههای خرد، دایره وسیعی از مشاغل اشتغالزا - از سبزی خردکنی و پیک موتوری تا برنامهنویسی رایانه و فروش اینترنتی- را در برمیگیرند، اما متأسفانه در کشورما به شدت از آنها غفلت شده است. ویژگی اصلی بنگاههای خرد این است که ورود به آنها نه سرمایه هنگفتی نیاز دارد و نه نیازمند روابط خاص اداری است، در عین حال با داشتن شمّ کارآفرینی میتوان در آنها به سرعت رشد کرد..