گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1403/01/29 12:59
شناسه : 407807
زهره مهرنوروزی-در روز ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ دولت غاصب و جعلی ‏اسرائیل با حمله به کنسولگری کشورمان در دمشق سوریه قطعنامه ‏صادره از سوی شورای امنیت سازمان ملل را زیر پا گذاشت. اسراییل ‏، با این ادعا واهی که ایران مسئول شروع جنگ غزه بوده و حامی ‏حماس است ، به سفارت کشورمان در خاک سوریه حمله کرد.  ‏
کشور ایران در مقام تقابل با توسل "به حق دفاع مشروع ‏The right ‎to legitimate defense‏ "مندرج در منشور به دفاع از خود ‏پرداخت ودر بامداد روزشنبه  با اطلاع قبل توسط روابط عمومی سپاه ‏پاسداران اهدافی را در اسرائیل مورد حمله  موشکی قرارداده است. ‏
حمله نظامی اسرائیل به کنسولگری ایران صرفنظر از نقض حاکمیت ‏ملی سوریه و اقدامی تجاوزکارانه علیه ایران بود، از این رو می توان ‏گفت وفق ماده 51 منشور ملل متحد عنصر اولیه حق دفاع از خود که ‏همانا تجاوز و نقض حاکمیت است به وقوع پیوسته و حق دفاع ‏مشروع را برای کشورمان ایجاد کرده است. ‏
توسل به دفاع مشروع مطابق ماده 51 منشور در صورت حمله ‏مسلحانه مجاز است. تعریف حمله مسلحانه را می توان با استناد به ‏قطعنامه 3314 مجمع عمومی سازمان ملل که با عنوان تعریف تجاوز ‏در دسامبر 1974 به تصویب رسید، معین کرد. بر اساس این قطعنامه، ‏تهاجم یا حمله نیروهای مسلح یک دولت به نیروهای رسمی زمینی ‏دریایی و یا هوایی دولت دیگر مصداق تجاوز برشمرده شده است، بر ‏این اساس اقدام اسرائیل بشرح فوق مصداق حمله متجاوزانه بوده و ‏موجبات تحقق دفاع مشروع را برای کشورمان فراهم کرده است . ‏گرچه دولت امریکا در توجیه و تفسیر اقدام متجاوزانه اسرائیل پا را از ‏قانون فراتر گذاشته و با توسعه دادن مفهوم حق دفاع مشروع حتما کما ‏فی السابق بسیاری از اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل را در این راستا ‏توجیه نبوده و می نماید. با این وصف پاسخ سپاه پاسداران ایران در ‏قالب عملیات تلافی جویانه (‏reprisal‏) نبوده و بلکه در قالب دفاع ‏مشروع است. چون عملیات تلافی جویانه برای انتقام از عملیات نظامی ‏بوقوع پیوسته است ولی واکنش ایران به دلایل فوق فراتر از عملیات ‏تلافی جویانهreprisal‏ یک نوع دفاع از خطر عینی و قریب الوقوع ‏imminent threat‏ بوده است.زیرا هر لحظه امکان داشته و دارد در ‏صورت عدم دفاع مشروع مفید ومناسب اسرائیل اقدام نظامی دیگری ‏انجام دهد.به هر حال ماده ۵۱ منشور ملل متحد مطلق است و می ‏گوید: یک :هیچ یک از مواد منشور من جمله بند ۴ ماده ۲ مانع حق ‏ذاتی دفاع مشروع نیست.فی الواقع ماده ۵۱ مخصص ماده ۲ منشور ‏نبوده بلکه با ذکر کلمه ((هیچ یک از مواد این منشور)) حق ذاتی دفاع ‏مشروع را یک قاعده مستقل کرده است. ‏
‏ طبق ماده 15منشور ملل متحد "حق دفاع مشروع" به عنوان حق ‏مسلم دولت ها پذیرفته شده است. حق دفاع از خود از چنان بداهتی ‏برخوردار است که مورد اتفاق آحاد بشر و جوامع بین المللی است، لذا ‏منشور در این خصوص دست به نوآوری نزده و در واقع قواعد عرفی ‏حاکم را مدوّن کرده است. در ماده مذکور و هیچ ماده دیگری از ‏منشور تعریفی از دفاع مشروع و حمله مسلحانه به دست داده نشده ‏است. دامنه این حق، شرایط اعمال آن، مفهوم اقدامات لازم و مرجع ‏تشخیص دهنده نیز آشکار نیست و صرفا چنین حقی از جانب دول ملل ‏متحد برای کشوری که در معرض تجاوز قرار گرفته شده به رسمیت ‏شناخته شده است. اکنون اسراییل بدنیال حمله تلافی جویانه است در ‏حالی که هر حمله از سوی اسراییل در پاسخ به دفاع مشروع آغازگر ‏جنگ محسوب شده و مستلزم پرداخت غرامت شروع جنگ محسوب ‏می شود. جدای از آن نوعی ایجاد نا امنی برهم زدن صلح جهانی است ‏که لازم است سازمان ملل برای جریمه  کردن آغاز گر جنگ وارد ‏میدان شود. ضمن اینکه کشور ما در برابر تجاوزهای اسراییل ساکت ‏نخواهد نشست.‏

پاسخی بگذارید