احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر داد:
تاریخ : 1402/03/30 13:59
شناسه : 403243

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در جریان بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) گفت: میزان رسوب کالا در بنادر کشور در ماه‌های نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش شاخه سبز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، احسان خاندوزی روز شنبه در حاشیه بازدید از انبارها و پایانه‌های تخلیه و بارگیری کالای اساسی در مجتمع بندری امام خمینی(ره)  با اشاره به لزوم اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم برای پیشگیری از انباشت کالاهای اساسی در اماکن بندری بر هم افزایی تمامی دستگاه های ذیربط در فرآیند ترخیص و ارسال کالا به بازارهای مصرف تأکید کرد.

احسان خاندوزی در جریان سفر خود به منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) با تأکید بر تسریع ترخیص کالا از بنادر بیان کرد: رسوب بخشی از کالاها به دلیل اظهار نشدن در مناطق گمرکی و محوطه‌های بندری به دلیل دریافت نکردن شناسه‌های ارزی برای تخصیص ارز است.

وی در ادامه  افزود: بخش دیگری از کالاهای رسوبی در بنادر کشور به دلیل دریافت نکردن استعلام از دستگاه‌هایی همچون استاندارد، قرنطینه، سازمان غذا و دارو و سایر دستگاه‌های مربوطه است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در مواردی نیز با وجود اینکه کالا تعیین تکلیف شده به دلیل احکام قضایی امکان خروج آنها از بندر نیست.

وی افزود: با توجه به اینکه بنا بود گزارشی به هیأت دولت در خصوص وضعیت تجارت در نقاط گمرکی و مرزی کشور تهیه شود امروز از بندر امام خمینی(ره) بازدید شد و بعد از ظهر امروز نیز از منطقه ویژه شهید رجایی در استان هرمزگان بازدید خواهیم کرد.

خاندوزی اظهارکرد: حدود ۱۶۰ میلیون تن کالای صادراتی و وارداتی  در سال وارد مرزها و گمرکات کشور می‌شود که با کمترین میزان رسوب و متروکه شدن  وارد چرخه تجارت می گردد.

 

مصوبات دولت برای کاهش کالاهای رسوبی در بنادر کشور

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سه هزارم حجم تجارتی که در ایران انجام می‌گیرد در بنادر رسوب می‌شود و رویه متعارفی در فرآیندهای کالاهای تجاری و گمرکی کشور است.

وی افزود: در سال جاری هیأت دولت به طور مشخص برای کالاهای اساسی کشور و تجهیزات حوزه سلامت و دارو مصوباتی را در برای کاهش ماندگاری کالا در بنادر تصویب کرده که مصوبه کاهش نرخ حقوق ورودی از ۴ درصد به ۱ درصد و کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده اکثر این کالاها از ۹ درصد به ۱ درصد از جمله این‌ مصوبات بوده است.

خاندوزی بیان کرد: وزارت اقتصاد و سازمان گمرک ایران زمینه اخذ ضمانت‌نامه به جای سایر مدارک و ترخیص درصدی کالا تا ۹۰ درصد و برای برخی کالاهای اساسی تا ۱۰۰ درصد نیز تصویب کرده است.

وی خاطرنشان کرد: امید است با همکاری دستگاه‌های مختلف حوزه قوه مقننه و قضایی میزان ۱۵ درصدی رسوب کالا در سال جاری کاهش بیشتری یابد و یک رکورد جدید در این بخش در دولت ثبت شود.

یادآور می‌شود بیش از ۷۰ درصد حجم کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از طریق بندر امام خمینی(ره) وارد می‌شوند.

پاسخی بگذارید