گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1403/03/16 12:21
شناسه : 408307
زهره مهرنوروزی- نمی دانم تا کنون پیش آمده است که با ابزار ‏کاری اجداد گذشته خودمواجه شده باشید. تنورهای گلی، وسایل نان ‏پزی مثل نان بند، مثل تنورکش ، مثل کج بیل... این ها همه ابتکار ‏و خلاقیت گذشتگان ما بود، اما امروز حتی دریکی از روستاهای ‏دور این ابزار را نمی بیند.  دنیای امروز ما به سرعت برق و باد ‏رو به مدرن شدن پیش می رود. و از رسم و رسوم گذشتگان فاصله ‏می گیرد. لازم است که شیوه زندگی گذشتگان ما در قالب میراث ‏فرهنگی حفظ شود.  در واقع هویت هر منطقه ای در دل میراث ‏فرهنگی آن نهفته است و با شناسایی این میراث می توان دریافت كه ‏گذشتگان چگونه زندگی می كردند و اصولا پیرو چه ارزش و ‏هنجارهایی در جامعه بوده اند.‏

علی وروانی کارشناس گردشگری در این باره گفت: میراث فرهنگی ‏آداب و رسوم گذشتگان یك منطقه و كشور را به ما بازگو می كند و ‏انسان با شناسایی آن به مجموعه ای از آیین ها و رفتارهای فرهنگی ‏و اجتماعی یك جامعه پی می برد. این آثار سرمایه یك كشور ‏محسوب می شوند كه در گذر زمان دست به دست شده و اكنون در ‏اختیار ما قرار گرفته است. میراث فرهنگی اگر ارزشمند نبود به ‏طور قطع و یقین طی سال ها و قرون متمادی از بین می رفت بنابر ‏این، این آثار برای همه نسل ها ارزشمند بوده و انسان ها آن را ‏برای آیندگان نگه داری كردند تا به ما رسید.‏
وی گفت: آثار مملوس (مثل بناهای باستانی و تاریخی) و غیر ‏مملوس (مثل آئین ها و مراسم ها) در واقع سرمایه های ارزشمند یك ‏ملت و كشور محسوب می شوند كه در هر دوره ای متناسب با ‏شرایط جامعه منبع درآمد و اشتغال مردم نیز بوده است. میراث ‏فرهنگی منبع آگاهی انسان از شیوه زندگی و كار گذشتگان و نیاكان ‏خود است و از همین رو بی توجهی و نابودی این آثار به معنای از ‏بین بردن ابزار و وسیله آگاهی از زندگی گذشتگان است.‏
این کارشناس گردشگری بیان کرد:صرف نظر از كاركردهای میراث ‏فرهنگی به عنوان منشا آگاهی و شناخت از شیوه زندگی گذشتگان، ‏این آثار در هر دوره ای منبع درآمد و اشتغال بسیاری از مردم بوده ‏كه از این طریق امرار معاش می كردند.میراث فرهنگی همچنین ‏منبع شناسایی تاریخ و تحولات یك ملت است كه اكنون به عنوان یك ‏نماد قابل لمس و مشاهده و یا به صورت غیرمملوس در اختیار ‏ماست.‏
وی تصریح کرد: در گذشته علم و تجربه نگهداری این آثار كمتر ‏بوده و باوجود این، گذشتگان با درك ارزشمند بودن این آثار، آن را ‏با تلاش فراوان حفاظت كردند تا به نسل های آینده برسد. اكنون ‏تجهیزات و دستگاه های نگهداری و حفاظت از این آثار به هیچ وجه ‏با گذشته قابل مقایسه نیست و به همین دلیل نیز حفاظت از آنها آسان ‏شده هر چند ممكن است با افزایش آگاهی افراد از اهمیت این آثار، ‏میزان دستبرد و سرقت این میراث نیز افزون شود. میراث فرهنگی ‏ناملموس به جنبه های غیر فیزیكی یك فرهنگ گفته می شود و اغلب ‏آداب و رسوم جامعه در یك دورهٔ زمانی را دربر می گیرد. به ‏عبارت دیگر میراث معنوی شامل بخشی از فرهنگ ماست كه به ‏شكل شفاهی و سینه به سینه به ما به ارث رسیده است.‏
‏ وروانی گفت: میراث فرهنگی در گذر زمان چنانچه مورد رسیدگی ‏و حفاظت قرار نگیرد با نابودی رو به رو می شود. در این میان اما ‏بیشترترین خطری كه آثار باستانی را تهدید می كند از ناحیه بازدید ‏كنندگان و گردشگران است.دست زدن و حتی نوری كه برای دیدن ‏آنها مورد نیاز است ممكن است پس از مدتی این آثار را از بین ‏ببرد. بنابر این باید با اتخاذ تدابیر مختلف درحفظ میراث فرهنگی ‏كوشید.‏
وی افزود:یكی از مكان هایی كه میراث فرهنگی یك ملت نگه داری ‏می شود موزه ها است. این موزه ها معمولا روزانه شاهد بازدید ‏شماری زیادی از بازدیدكنندگان داخلی و حتی خارجی است. هر چند ‏برای حفاظت ازاین آثار پیش بینی های لازم از سوی دست ‏اندركاران انجام می گیرد اما بطور طبیعی خیلی از آثار در فضای ‏باز (از جمله بناهای تاریخی) قرار گرفته و نمی توان مثل قطعه های ‏كوچك از آن نگه داری و حفاظت كرد. در موزه ها مجموعه ای از ‏آثار باستانی و صنعتی و اشیاء با ارزش به نمایش گذاشته می شود تا ‏بازدیدكنندگان با آثار و شیوه زندگی و فرهنگ گذشتگان آشنا شوند.‏
وروانی بیان کرد: در واقع هدف موزه ها، تحقیق در آثار و شواهد ‏به جای مانده انسان و محیط زیست او، گردآوری آثار، حفظ و بهره ‏وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار، به ویژه به نمایش گذاردن ‏آنها به منظور بررسی و بهره معنوی است. هم موزه ها و هم میراث ‏فرهنگی هر دو در شناخت گذشتگان و نیاكانمان نقش دارند. حفظ این ‏میراث و موزه ها یعنی اهمیت قائل شدن به تاریخ و تمدن یك ملت و ‏كشور است.‏
این کارشناس میراث فرهنگی گفت: شرایط نگهداری و حفظ برخی ‏از آثارباستانی و خانه های تاریخی هنوز در نقطه ایده آل نیست و ‏همواره گزارش هایی نسبت به بی توجهی و تخریب این مكان های ‏ارزشمند به گوش می رسد. اكنون بیش از یك میلیون خانه و بنای ‏تاریخی در كشور وجود دارد كه تنها 32 هزار مورد آن شناسایی ‏شده و بقیه بناها در شرایط غیراستاندارد نگهداری می شوند. با توجه ‏به گستردگی این بناها بخش خصوصی با حمایت و كمك بخش دولتی ‏می تواند در حفظ و نگهداری این بناها سهیم باشد. ‏
وی تاکید کرد: غفلت در خصوص حفظ و نگهداری این میراث در ‏حقیقت نابودی سرمایه های كشور است زیرا بسیاری از كشورها از ‏این رهگذر و ورود گردشگران به كشورشان به درآمدها و فرصت ‏های شغلی زیادی دست می یابند. تابستان، تعطیلات نوروزی و سایر ‏تعطیلات بناهای تاریخی، موزه ها به طور معمول بیشترین ‏بازدیدكننده را به خود می بیند از این رو آگاهی و آشنایی گردشگران ‏و بازدیدكنندگان از نحوه حفاظت از این اشیای ارزشمند یك ضرورت ‏محسوب می شود.‏
وی افزود: جدای از ثبت میراث فرهنگی در سازمان های بین المللی ‏مثل یونسكو، حفظ و حراست از این آثار كه همانندی ندارد، یك ‏ضرورت محسوب می شود زیرا در این حوزه صرفنظر از كسب ‏معاش عده زیادی از افراد، این آثار امكان افزایش آگاهی و دانش ‏نسل حاضر از تاریخ گذشتگان را فراهم می كند.‏
اما خبر خوش برای میراث بانان این است که درس «میراث ‏فرهنگی» به دروس مدرسه و دانشگاه اضافه شود. اگر چه دیر ‏هنگام است اما این خبر بسیار امیدوار کننده است. ‏
معاون میراث فرهنگی کشور در نامه‌ای به دبیر شورای عالی انقلاب ‏فرهنگی، افزودن دروس «میراث فرهنگی» و «آشنایی با میراث ‏فرهنگی» را به ساختار دروس آموزش و پرورش و وزارت علوم، ‏پیشنهاد کرد.‏
علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در نامه‌ای ‏به حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب ‏فرهنگی پیشنهاد کرد؛ درس «میراث فرهنگی» به ساختار دروس ‏آموزش و پرورش و برنامه‌ریزی برای اختصاص ساعاتی از ‏آموزش در موزه‌ها و مکان‌های تاریخی-فرهنگی افزوده شود.‏
وی همچنین بررسی و برنامه‌ریزی برای افزودن واحد درسی ‏‏«آشنایی با میراث فرهنگی» را در فهرست دروس عمومی مقاطع ‏کارشناسی دانشگاه‌ها خواستار شده و واحد درسی «شناخت میراث ‏فرهنگی (با گرایش مربوط به رشته)» را برای دروس پایه رشته‌های ‏علوم انسانی و هنر در مقاطع کارشناسی پیشنهاد کرده است.‏

دارابی در این نامه، اهمیت شناخت و معرفی ارزش‌های فرهنگی ‏ملموس و ناملموس در حوزه آموزش‌های رسمی کشور را یادآور ‏شده و آورده است: میراث فرهنگی به عنوان مهمترین رکن تحکیم ‏پیوندهای فرهنگی جامعه و و منبع غنی خرد، دانش و تجارب زیست ‏سرزمینی؛ حوزه‌ای است که در صورت شناخت، معرفی و ‏به‌کارگیری شایسته به ویژه در عرصه‌های آموزشی می‌توانند تکیه‌گاه ‏و زمینه‌ای مؤثر در مسیر تعالی و رشد کشور باشد.‏
قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در پایان نامه یادشده ‏تأکید کرده است: این وزارت آمادگی کامل دارد در «برنامه‌ریزی ‏محتوایی دروس و برنامه ها»، «تألیف منابع آموزشی»، ‏‏«برنامه‌ریزی برای تأمین مدرسان» و «فراهم کردن زمینه حضور ‏دانش‌آموزان و دانشجویان در موزه‌ها و اماکن تاریخی» در قالب ‏برنامه‌ها و دروس آموزشی میراث فرهنگی، کمال همکاری را با ‏وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ‏انجام رساند.‏
امیدواریم با این ابتکار نگرانی ما از آینده میراث فرهنگی کشورمان ‏برطرف شود. ‏

پاسخی بگذارید