تاریخ : 1403/03/26 12:17
شناسه : 408380

مدیر فنی ورزشی کمیته ملی پارالمپیک با بیان اینکه ۸۰ درصد ترکیب کاروان ایران برای پارالمپیک پاریس قطعی شده، گفت: این ترکیب تا هفته اول تیر نهایی شود اما قطعا در ۱۰ رشته ورزشکار اعزامی داریم.

سعید سلگی مدیر فنی ورزشی کمیته ملی پارالمپیک در مورد آخرین وضعیت کاروان ورزش ایران برای حضور در بازی های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس از حیث تعداد رشته ها و سهمیه های کسب شده در آنها و همچنین زمان نهایی شدن ترکیب اعزامی توضیح داد.

وی با یادآوری اینکه تا به امروز ۳۴ سهمیه در ۸ رشته به صورت قطعی کسب شده است، یادآور شد که در دو رشته دیگر نیز سهمیه هایی به کاروان ایران اختصاص پیدا می کند. بدین ترتیب این کاروان در ۱۰ رشته اعزام قطعی به پارالمپیک پاریس خواهد داشت اما تعداد سهمیه های نهایی به شرایط زیادی بستگی دارد که همخوانی وضعیت ورزشکار با سیاست های کمیته ملی پارالمپیک از مهمترین آنها است.

به گفته این مقام مسئول در کمیته ملی پارالمپیک با لحاظ کردن لزوم رکوردگیری از برخی ورزشکاران دارای سهمیه و نیز زمان مسابقات بین المللی در برخی رشته ها که تاثیرگذار در تصمیم گیری نهایی است، ترکیب نهایی کاروان اعزامی به بازی های پارالمپیک تا هفته اول تیر مشخص می شود.

 

سهمیه های قطعی و اعلام نشده

سعید سلگی با تاکید بر اینکه تا به امروز ۳۴ سهمیه برای بازی های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس به دست آمده است، گفت: این تعداد سهمیه منهای سهمیه هایی است که در پاراجودو و پاراوزنه برداری کسب خواهیم کرد. در این دو رشته به احتمال خیلی زیاد به ترتیب ۳ و ۶ سهمیه به ایران اختصاص پیدا می کند اما از انجا که هنوز این سهمیه ها اعلام رسمی نشده است، حسابی روی آنها نداریم.

 

اعزام ورزشکار در ۱۰ رشته

وی با اشاره به رشته هایی که تا به امروز سهمیه قطعی در آنها به دست آمده است، تصریح کرد: والیبال نشسته و گلبال مردان دو رشته تیمی هستند که در آنها به ترتیب ۱۲ و ۶ ورزشکار اعزامی خواهیم داشت. پارادوومیدانی (۱۸ سهمیه)، پاراشنا (۲ سهمیه)، پاراتیراندازی (۴ سهمیه)، پاراتیروکمان (۷ سهمیه)، پاراتکواندو (۵ سهمیه) و پاراکانو (۳ سهمیه) هم رشته هایی هستند که در آنها کسب سهمیه انجام شده است. با توجه وضعیت ورزشکاران مان در پاراجودو و پاراوزنه برداری، در این دو رشته هم قطعا اعزام خواهیم داشت. بدین ترتیب در مجموع در ۱۰ رشته اعزام قطعی به پاریس داریم. از این حیث تغییری در وضعیت کاروان ایران حاصل نمی شود اما قطعا در تعداد ورزشکاران اعزامی تغییرات و جابه جایی هایی خواهیم داشت.

 

لزوم رکوردگیری برای تعیین تکلیف دو سهمیه پاراشنا

مدیر فنی ورزشی کمیته ملی پارالمپیک در ادامه به تشریح وضعیت هر یک از رشته ها از حیث سهمیه های در اختیار و وضعیت شان برای اعزام پرداخت و گفت: در مورد رشته های تیمی، اعزام والیبال نشسته و گلبال قطعی است و در مورد تعداد نفرات اعزامی هم با توجه به قوانین هر یک از این رشته ها، بحثی نیست. در مورد رشته های انفرادی اما شرایط تعیین کننده است. به طور مثال در پاراشنا دو سهمیه کسب شده است اما برای آنها شرط اعزام گذاشته ایم. اینگونه که رکوردگیری انجام می شود و نتیجه آن نفر یا دو نفر اعزامی را قطعی می کند.

 

وضعیت متفاوت پاراتیراندازان صاحب سهمیه

وی با یادآوری اینکه در پاراتیراندازی چهار سهمیه کسب شده است، ادامه داد: اعزام ساره جوانمردی و نسرین شاهی قطعی است. رقیه شجاعی و مرتضی میرشفیع دو پاراتیرانداز دیگر هستند که کسب سهمیه کرده اند اما باید از آنها رکوردگیری انجام شود تا نسبت به اعزام شان تصمیم قطعی اتخاذ شود.

 

تعیین تکلیف ۷ سهمیه پاراتیروکمان بعد از مسابقات جهانی چک

مدیر فنی ورزشی کمیته ملی پارالمپیک با بیان اینکه در پایان این ماه مسابقات جهانی پاراتیروکمان در جمهوری چک برگزار می شود، خاطرنشان کرد: ارزیابی وضعیت ورزشکاران در این رقابت ها تعیین کننده اعزام شان است. بعد از مسابقات جهانی چک بلافاصله کمیته فنی برگزار می شود تا ارزیابی های لازم صورت بگیرد اما آنچه مسلم است در پاراتیروکمان ۷ سهمیه به دست آمده است.

 

اعزام هر ۵ ورزشکار صاحب سهمیه در پاراتکواندو

سلگی با یادآوری اینکه سه ورزشکار در بخش مردان و دو ورزشکار در بخش بانوان برای پاراتکواندو کسب سهمیه کرده اند، افزود: ترکیب این رشته کامل است و تقریبا اعزام هر پنج پاراتکواندوکار به بازی های پاریس قطعی است.

 

دو ورزشکار بلاتکلیف در پاراکانو

این مقام مسئول در کمیته ملی پارالمپیک در مورد پاراکانو نیز با اشاره به سه سهمیه به دست آمده در این رشته گفت: سعید حسین پور قطعا به پاریس اعزام می شود اما در مورد اسلام جاهدی و شهلا بهروزی راد هنوز جمع بندی نهایی حاصل نشده است. از این دو ورزشکار هم طی هفته آینده رکوردگیری می شود تا در مورد وضعیت شان تصمیم گیری شود.

 

سهمیه های جدید پارادوومیدانی با عملکرد های برتر

وی همچنین در مورد پارادوومیدانی به برگزاری رقابت های قهرمانی کشور به عنوان آخرین رویدادی که نتایج آن می تواند منجر به کسب سهمیه برای ورزشکاران این رشته شود، اشاره کرد و یادآور شد: پارادوومیدانی ایران تا به امروز از حضور در دو رویداد صاحب ۱۸ سهمیه شده است. در پایان مسابقات قهرمانی کشور که زیر نظر کمیته بین المللی پارالمپیک برگزار می شود نیز به عملکردهای برتر سهمیه های جدیدی اختصاص پیدا می کند. در نهایت اما تطابق شرایط ورزشکاران با سیاست های کمیته ملی پارالمپیک تعیین کننده تعداد ورزشکاران اعزامی در این رشته است.

 

نهایی شدن ترکیب کاروان ایران تا هفته اول تیر

مدیر فنی ورزشی کمیته ملی پارالمپیک در مورد زمان نهایی شدن ترکیب کاروان ایران از حیث تعداد رشته و ورزشکاران اعزامی گفت: از ابتدا گفته بودیم که اوخر خرداد ترکیب کاروان نهایی می شود. رکوردگیری های لازم تا آن زمان انجام می شود و نتایج آنها وضعیت ورزشکاران را مشخص می کند. تا به امروز هم ۸۰ درصد ترکیب کاروان ایران نهایی شده است اما مسابقات جهانی پاراتیروکمان به تعویق افتاد. همین موضوع نهایی شدن ترکیب کاروان را به تاخیر می اندازد. نهایت تا هفته اول تیر این ترکیب نهایی می شود اما بازهم تاکید می کنم که اعزام در ۱۰ رشته قطعی است.

مدیر فنی ورزشی کمیته ملی پارالمپیک با تاکید بر اینکه ترکیب کاروان اعزامی به پارالمپیک پاریس تا هفته اول تیر نهایی می شود از پیش بینی مدالی این کاروان بعد از این زمان خبر داد

 

قوانین داخلی و جهانی که مانع اعزام می شوند

وی به یک نکته دیگر هم اشاره داشت و افزود: بعضا سیاست ها و نتیجه آنالیز و رکوردگیری ها تعیین کننده وضعیت ورزشکار برای اعزام می شود اما گاهی هم قوانین یک رشته می تواند تعیین کننده باشد. به طور مثال فائزه احمدی در پاراتیراندازی کسب سهمیه کرد اما با توجه به اینکه در هر ماده این رشته دو نفر از این کشور می توانند اعزام شوند و دو نفر قبل از او کسب سهمیه کرده بودند، شرایط اعزام برای وی میسر نشد.

 

حواشی ایجاد شده در پاراجودو از برخورد غیرحرفه ای است

سلگی در ادامه در مورد پاراجودو و برخی حواشی ایجاد شده در این رشته گفت: نارضایتی ورزشکاران از کادر فنی مشکلاتی را در این رشته موجب شده است. البته این گونه برخورد اصلا درست و حرفه ای نیست. اگر موضوع اعتراض ورزشکاران، مسائل فنی باشد قطعا کمیته ورود می کند اما در این موارد که نارضایتی غیرفنی است، قطعا موضع ما با فدراسیون است. بهتر است ورزشکاران در این موارد حرفه ای تر برخورد داشته باشند.

 

نعمتی اعزام نمی شود چون آماده نیست

وی با اشاره به شرایط زهرا نعمتی و تاکید بر عدم اعزام این ورزشکار به بازی های پارالمپیک گفت: نعمتی بعد از بازی های پاراآسیایی از شرایط اردو و تمرین دور بود و به دلایلی نتوانست در مسابقات انتخابی پارالمپیک هم حضور داشته باشند. در ارزیابی ها این نتیجه به دست آمد که او در شرایط اعزام نیست به همین دلیل تصمیم به عدم اعزام گرفته شد. به هر حال زهرا نعمتی ورزشکار شاخصی در بازی های پارالمپیک است. طبق آنالیزی که از وضعیت حریفانش داشتیم، همه آنها در اوج آمادگی بودند در حالیکه نعمتی از شرایط آمادگی همیشه دور بود.

 

پیش بینی دقیق مدال بعد از نهایی شدن ترکیب کاروان

مدیر فنی ورزشی کمیته ملی پارالمپیک همچنین درمورد پیش بینی این کمیته از وضعیت مدال آوری کاروان ایران در بازی های پاریس گفت: از ابتدا بر اساس شرایط ورزشکاران مان و حریفان شان پیش بینی هایی داشته ایم. هر چه جلوتر می رویم، این پیش بینی ها با توجه به تغییرات ایجاد شده در وضعیت ورزشکار، رقیبان آنها و ... تغییراتی می کند. فکر می کنم بعد از نهایی شدن ترکیب کاروان بتوانیم پیش بینی دقیقی از مدال اوری داشته باشیم.

پاسخی بگذارید