دی ۱۴۰۲ ملاک زمانی پرداخت است؛
تاریخ : 1403/03/9 11:33
شناسه : 408263

پرداخت حقوق به ورزشکاران صاحب سهمیه المپیک که از پایان آذر سال گذشته آغاز شد، به مرحله‌ای رسیده که بعضا از حقوق پایه ۱۵ میلیون تومانی عبور کرده‌اند و حتی به ۲۰۰ میلیون تومان هم رسیده‌اند.

اعضای هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک در بیست و هشتمین نشست خود که نیمه آبان ۱۴۰۲ برگزار شد، پرداخت حقوق به ورزشکاران شانس مدال در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس را تصویب کردند.

طبق این مصوبه ۵ شاخص جایگاه مدالی فرد در گذشته، کسب مدال در رویدادهای مورد تأیید کمیته، شرکت در سنجش آکادمی ملی المپیک، عملکرد رویدادهای گذشته و رعایت تدبیرو شئونات، رفتار و نظم میزان رقم پرداختی به ورزشکاران را مشخص می‌کند. بر این اساس رقم حقوق پایه ورزشکاران بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان تعیین شد. این رقم تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای شانس مدال طلا و کف ۶۰ میلیون تومان برای شانس مدال برنز قابل تغییر است.

اجرای این مصوبه از پایان آذر سال گذشته آغاز شد اما تا یکی دو ماه بعد از آن میزان پرداختی به هیچ یک از ورزشکاران از «حقوق پایه» بالاتر نرفته بود.

البته بعد از گذشت چند ماه، میزان رقم حقوق ورزشکاران صاحب سهمیه در رشته‌های مختلف تغییر کرده است، طوریکه پرداختی به برخی المپین ها به ۶۰ یا ۸۰ میلیون هم رسیده است. ضمن اینکه در فهرست حقوق ماهیانه ۳۴ ورزشکاری که تا به امروز المپیکی به حساب می آیند، حقوق ۲۰۰ میلیون تومانی هم ثبت شده است.

این رقم‌ها البته برای هر ماه ثابت نیست چراکه بر اساس آنالیز و ارزیابی ماهیانه ورزشکاران المپیکی در هر دوره و در صورت افت عملکرد آنها، قطعاً رقم پرداختی دستخوش تغییراتی خواهد شد.

محمد تابع رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی  در مورد آخرین وضعیت پرداختی به ورزشکاران المپیکی توضیح داد و گفت: پرداخت حقوق به ورزشکاران المپیکی از پایان آذر ۱۴۰۲ آغاز شد. آن زمان تعداد کمی از ورزشکاران مان موفق به کسب سهمیه شده بودند. بعد از آن به تدریج سهمیه‌های جدیدی در رشته‌های مختلف به دست آمد. به هر ورزشکار از زمان کسب سهمیه حقوق تعلق گرفت اما بدون توجه به زمان کسب سهمیه، برای همه ورزشکاران المپیکی یک زمان واحد را برای پرداخت حقوق مشخص کردیم.

وی تصریح کرد: با توجه به برگزاری مجمع کمیته ملی المپیک در آذر و مصوبه پرداخت حقوق به ورزشکاران در مجمع، دی را ملاک زمانی برای اجرای این مصوبه قرار دادیم. بدین ترتیب نه تنها ورزشکاران در هر زمان که کسب سهمیه کنند وارد فهرست حقوق بگیران کمیته می‌شوند بلکه مابه التفاوت حقوق آنها از دی سال گذشته نیز محاسبه شده و به در اختیار شأن قرار می‌گیرد.

تابع در توضیح بیشتر این موضوع گفت: ندا شهسواری و نیما عالمیان آخرین ورزشکارانی بودند که تا به امروز صاحب سهمیه المپیک شدند. آنها از این ماه حقوق می‌گیرند و مابه التفاوت حقوق شأن از دی سال گذشته نیز محاسبه شده و در اختیارشان قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی تصریح کرد: این رقم مابه التفاوت بر اساس حقوق مصوب برای آنها محاسبه می‌شود. حقوق پایه که ۱۵ میلیون تومان است اما لحاظ کردن برخی شاخص‌ها، باعث تغییر این رقم و افزایش آن می‌شود. طوریکه امروز حقوق ۶۰ میلیونی، ۸۰ میلیونی و … هم داریم.

«یکی از مصوبات برای پرداخت حقوق به ورزشکاران المپیکی رقم ۲۰۰ میلیون تومانی بود. در میان المپین ها ورزشکاری به این رقم حقوق رسیده است؟»، پاسخ محمد تابع به این پرسش مثبت بود. وی در این زمینه گفت: بله؛ در فهرست پرداخت حقوق به ورزشکاران المپیکی، رقم ۲۰۰ میلیون تومانی هم داریم.

وی از اشاره به نام ورزشکار یا ورزشکارانی که حقوق ۲۰۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند یا حتی تعداد دقیق آنها امتناع کرد و گفت: بر اساس ارزیابی‌ها به پرداخت چنین مبلغی به عنوان حقوق رسیده ایم و آن را هم واریز کرده ایم.

رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی همچنین توضیحی در مورد احتمال تغییر در پرداختی ماهیانه به ورزشکاران المپیکی داد که به نوعی «جریمه حقوقی» آنها محسوب می‌شود. وی در این زمینه گفت: عملکرد ورزشکاران المپیکی در طول هر ماه به صورت دقیق ارزیابی می‌شود. افت آنها در میادین مختلف منجر به کسر حقوق شأن می‌شود. این اتفاق در همین پرداختی اخیر برای برخی از ورزشکاران افتاده است.

تابع تاکید کرد: البته رقمی که از حقوق ورزشکاران المپیکی کسر می‌شود، برای آنها ذخیره خواهد شد تا در صورت بازگشت دوباره به شرایط قبل و اوج، به حساب شأن بازگردانده شود در غیراینصورت اما این کار انجام نمی‌شود.

پاسخی بگذارید