![](http://shakhesabz.ir/../i/news/1719391562282871.png)
فرشته محقق، .سال های مدیدی است که کارشناسان فضای مجازی بر اهمیت این ابزار برای هدایت و یا انحراف افکار عمومی پی برده اند. با توجه به انتخابات پیش رو ضرورت دارد تا برای برگزاری یک انتخابات مناسب فضای مجازی را مدیریت کرد، شبکههای اجتماعی مجازی برای جهتدهی افکار عمومی، ابزاری قدرتمند در دست دولت مردان به شمار میآیند. بنابراین می توان گفت با در نظر گرفتن مجازات برای نامزدها و کسانی که اخلاق سیاسی را در فضای مجازی رعایت نمیکنند، الزام گروه، کانال یا پیجهای سیاسی و تبلیغاتی برای معرفی کارشناسان سیاسی خود به مخاطبان و شناسنامهدار کردن آنها، ایجاد پدافند غیر عامل امنیت اطلاعات در فضای مجازی توسط استانداریها و اطلاع رسانی گسترده قوانین و مقررات فعالیت در فضای مجازی میتوان در مدیریت فضای مجازی با رویکرد مشارکت سیاسی موثر و موفق عمل کرد.
اما هنوز یک راهبرد مشخص و تعریفشده برای مدیریت فضای مجازی به خصوص در موضوع مشارکت سیاسی در زمان انتخابات وجود ندارد و هر گروه و شخصی به هر صورت که صلاح بداند در این فضا فعالیت میکند و افکار عمومی را منطبق با اهداف سیاسی خاص خود سوق میدهد. امروزه فضای مجازی در هر جامعهای به عرصهای مهم و تاثیرگذار تبدیل شده و نبود استراتژی مشخص برای مدیریت آن به ویژه در بزنگاههای انتخاباتی و در راستای تقویت مشارکت سیاسی میتواند آسیبهای جدی به جامعه وارد کند. بر اساس نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدات در حوزه فضای مجازی با رویکرد مشارکت سیاسی، چهار استراتژی محافظهکارانه، تهاجمی، تدافعی و رقابتی برای مدیریت فضای مجازی با رویکرد مشارکت سیاسی وجود دارد. استراتژی تهاجمی نشانگر این است که سازمان در بهترین شرایط عملکردی قرار داشته و این توانایی را دارد تا با به کارگیری نقاط قوت از فرصتهای خود بهره و نقاط ضعف خود را از بین ببرد و همزمان جلوی تهدیدهای بیرونی را نیز بگیرد. در این نوع استراتژی با ایجاد نوآوری به موقعیت و جایگاه رقیب حملـه شده و از گسترش موقعیت رقیب جلوگیری میشود. در اجرای استراتژیهای تهاجمی میتوان با استفاده از نقاط قوت داخلی، از فرصتهای خارجی حداکثر بهره را برد.
تدوین منشور اخلاقی برای تشکیل گروه، کانال یا پیج سیاسی یا تبلیغاتی، در نظر گرفتن مجازات برای نامزدها و کسانی که اخلاق سیاسی را در فضای مجازی رعایت نمیکنند، الزام گروه، کانال یا پیجهای سیاسی و تبلیغاتی برای معرفی کارشناسان سیاسی خود به مخاطبان و شناسنامهدار کردن آنها از مولفههای استراتژی رقابتی محسوب میشود.
در کشور تبلیغات ریاست جمهوری ۲۴ ساعت قبل از انتخابات به طور کامل ممنوع است در حالی که این قانون برای زمانی بود که هنوز فضای مجازی متولد نشده بود. اما در شرایط امروزی و وجود فضای مجازی لازم است که در ابن قانون باز نگری شود چون خلا تبلیغات داخلی را رسانه های معاند پر می کنند و مدیریت افکار عمومی را به دست می گیرند. بنابراین بهتر ا ست تبلیغات در فضای مجازی را برای تمامی کاندیداها آزاد باشد تا انتخابات را در آنسوی مرزها هدایت نکنند.