گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1403/04/6 12:02
شناسه : 408460
‏ ‏
فرشته محقق، .سال های مدیدی است که کارشناسان فضای مجازی بر ‏اهمیت این ابزار برای هدایت و یا انحراف افکار عمومی پی برده اند. ‏با توجه به انتخابات پیش رو ضرورت دارد تا برای برگزاری یک ‏انتخابات مناسب فضای مجازی را مدیریت کرد،  شبکه‌های اجتماعی ‏مجازی برای جهت‌دهی افکار عمومی، ابزاری قدرتمند در دست دولت ‏مردان به شمار می‌آیند. بنابراین می توان گفت با در نظر گرفتن ‏مجازات برای نامزدها و کسانی که اخلاق سیاسی را در فضای مجازی ‏رعایت نمی‌کنند، الزام گروه، کانال یا پیج‌های سیاسی و تبلیغاتی برای ‏معرفی کارشناسان سیاسی خود به مخاطبان و شناسنامه‌دار کردن آنها، ‏ایجاد پدافند غیر عامل امنیت اطلاعات در فضای مجازی توسط ‏استانداری‌ها و اطلاع رسانی گسترده قوانین و مقررات فعالیت در ‏فضای مجازی می‌توان در مدیریت فضای مجازی با رویکرد مشارکت ‏سیاسی موثر و موفق عمل کرد. ‏
اما هنوز یک راهبرد مشخص و تعریف‌شده برای مدیریت فضای ‏مجازی به خصوص در موضوع مشارکت سیاسی در زمان انتخابات ‏وجود ندارد و هر گروه و شخصی به هر صورت که صلاح بداند در ‏این فضا فعالیت می‌کند و افکار عمومی را منطبق با اهداف سیاسی ‏خاص خود سوق می‌دهد. امروزه فضای مجازی در هر جامعه‌ای به ‏عرصه‌ای مهم و تاثیرگذار تبدیل شده و نبود استراتژی مشخص برای ‏مدیریت آن به ویژه در بزنگاه‌های انتخاباتی و در راستای تقویت ‏مشارکت سیاسی می‌تواند آسیب‌های جدی به جامعه وارد کند. بر اساس ‏نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات در حوزه فضای مجازی با ‏رویکرد مشارکت سیاسی، چهار استراتژی  محافظه‌کارانه، تهاجمی، ‏تدافعی و رقابتی برای مدیریت فضای مجازی با رویکرد مشارکت ‏سیاسی  وجود دارد. استراتژی تهاجمی نشانگر این است که سازمان ‏در بهترین شرایط عملکردی قرار داشته و این توانایی را دارد تا با به ‏کارگیری نقاط قوت از فرصت‌های خود بهره و نقاط ضعف خود را از ‏بین ببرد و همزمان جلوی تهدیدهای بیرونی را نیز بگیرد. در این نوع ‏استراتژی با ایجاد نوآوری به موقعیت و جایگاه رقیب حملـه شده و از ‏گسترش موقعیت رقیب جلوگیری می‌شود. در اجرای استراتژی‌های ‏تهاجمی می‌توان با استفاده از نقاط قوت داخلی، از فرصت‌های خارجی ‏حداکثر بهره را برد. ‏
تدوین منشور اخلاقی برای تشکیل گروه، کانال یا پیج سیاسی یا ‏تبلیغاتی، در نظر گرفتن مجازات برای نامزدها و کسانی که اخلاق ‏سیاسی را در فضای مجازی رعایت نمی‌کنند، الزام گروه، کانال یا ‏پیج‌های سیاسی و تبلیغاتی برای معرفی کارشناسان سیاسی خود به ‏مخاطبان و شناسنامه‌دار کردن آن‌ها از مولفه‌های استراتژی رقابتی ‏محسوب می‌شود. ‏
‏ در کشور تبلیغات ریاست جمهوری ۲۴ ساعت قبل از انتخابات به طور ‏کامل ممنوع است در حالی که  این قانون برای زمانی بود که هنوز ‏فضای مجازی متولد نشده بود. اما در شرایط امروزی و وجود فضای ‏مجازی لازم است که در ابن قانون باز نگری شود چون خلا تبلیغات ‏داخلی را رسانه های معاند پر می کنند و مدیریت افکار عمومی را به ‏دست می گیرند‌. بنابراین بهتر ا ست تبلیغات  در فضای مجازی را  ‏برای تمامی کاندیداها  آزاد باشد تا انتخابات را در آنسوی مرزها هدایت ‏نکنند.‏

پاسخی بگذارید