فوق تخصص گوارش و کبد تاکید کرد؛
تاریخ : 1403/04/9 12:11
شناسه : 408469

یک فوق تخصص گوارش و کبد، نسبت به غربالگری برخی سرطان‌ها در سنین مختلف تاکید کرد.

امیر صادقی گفت: تمامی جمعیت ۴۵ تا ۷۵ ساله‌ها باید تحت غربالگری سرطان روده بزرگ قرار بگیرند، این غربالگری‌ها می‌تواند به شکل تست‌های مدفوع یا به صورت سالیانه و یا کولونوسکوپ هر ۱۰ سال یکبار باشد. مثلاً فردی که هیچ گونه نشانه بالینی ندارد باید از سن ۴۵ تا ۷۵ سال حتماً برنامه غربالگری روده بزرگ را انجام دهد.

وی به افرادی که سابقه خانوادگی ابتلاء به سرطان روده بزرگ دارند، تاکید کرد: سن غربالگری در این افراد ۱۰ سال کمتر از سایرین است، ضمن اینکه بازه‌های زمانی غربالگری در این افراد کاهش پیدا می‌کند، عمدتاً افرادی که سابقه غربالگری روده بزرگ را دارند باید برنامه غربالگری خود را حتماً توسط کولونوسکوپی انجام شود و تنها به تست‌های مدفوع اکتفا نکنند، این افراد باید هر ۵ سال یکبار تحت برنامه‌های غربالگری قرار بگیرند.

صادقی با اشاره به دومین سرطان شایع و قابل پیشگیری که سرطان معده است، افزود: عفونت هلیکوباکتری، شایع‌ترین عامل سرطان معده است و توصیه می‌شود در کشورهایی که سرطان شیوع بیشتری از جمله ایران دارد افراد تحت غربالگری این سرطان باشند.

وی با بیان اینکه در برخی کشورها مثل ژاپن برنامه غربالگری سرطان معده با آندوسکوپی انجام می‌شود، ادامه داد: در کشوری مثل کره از طریق بررسی عفونت هلیکوباکتری این سرطان تشخیص داده می‌شود، در این ایران توصیه می‌شود افراد از ۱۸ تا ۲۰ سالگی یکبار بررسی عفونت معده را انجام دهند و در صورت مثبت بودن حتماً تحت درمان قرار بگیرند چرا که تشخیص زودهنگام نقش به سزایی در پیشگیری از بروز سرطان معده دارد.

پاسخی بگذارید