روزنامه شاخه سبز گزارش می دهد؛
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/04/10 10:33
شناسه : 408498



به گزارش روزنامه شاخه سبز-هیفاء پردل- صنعت گردشگری صنعتی ‏است که علاوه بر درآمد زایی و هم چنین تقابل بین فرهنگ ها و از ‏سویی بالا بردن سطح ارتقای مقاصد گردشگری می تواند در ‏اشتغالزایی و بهبود مسائل زیست محیطی کمک کند.‏
ایران اسلامی با توجه به وجود تنوع اقوام؛ آب و هوایی و هم چنین ‏ظرفیت های مهم گردشگری و طبیعی و تمدن و تاریخی جزو 10 ‏کشور مطلوب در زمینه گردشگری در جهان به شمار می رود.‏
گردشگری ایران با وجود همه این ظرفیت های بالایی که دارد سالیانی ‏از زیرساخت های ضعفی روبرو است علاوه بر آن با توجه به سیاه ‏نمایی وایران هراسی که از سوی رسانه های غربی برای کشور تدارک ‏یافته درصدی از گردشگران ورودی به کشور را کاهش داده است در ‏حالی که ایران جزو امن ترین و ارزان قمیت ترین مقصد گردشگری به ‏شمار می رود.‏
قرار بود برای ارتقای سطح گردشگری کشوریک سند چشم انداز و ‏افق 20 ساله ای برای کشور ترسیم شود اما به نظر این سند تا حدی ‏اجرا نشده است با نگاهی به آمارهای جهانی دذر حوزه گردشگری ‏کشور پی خواهیم برد که  طبق سند ۲۰ ساله باید تا پایان امسال ۲۰ ‏میلیون گردشگر ورودی از جاذبه های گردشگری کشور بازدید و یا ‏وارد کشور شوند اما هنوز به این آمار فاصله داریم .‏

آمارهایی که با سند و افق های صنعت گردشگری فاصله دارد.‏
برای بررسی وضعیت گردشگری کشور نگاهی به آخرین آمارهای ‏گردشگری از سازمان جهانی گردشگری می اندازیم طبق این آمار تنها ‏از 3 کشور جهان در ابتدای سال 2024 با افزایش گردشگران روبرو ‏بودند که متاسفانه ایران با این همه ظرفیت های بالا در این آمار گمنام ‏است.‏
سازمان گردشگری جهانی هم چنین آمارهای جسته و گریخته ای از ‏وضعیت گردشگری را بین سال های 84 تا 1403 را ارائه کرده است ‏که طبق آن برای هر دوره، میزان جذب گردشگر خارجی و میزان ‏درآمدزایی از محل ورود گردشگران هم مشخص شده است چنان که ‏قرار بود در فاصله سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸، تعداد گردشگران خارجی ‏ورودی به کشور با رشد ۳۰ درصدی به ۲.۶ میلیون نفر (۲ میلیون و ‏‏۶۰۰ هزار نفر) در فاصله سال های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ با رشد ۲۰ ‏درصدی به ۶.۵ میلیون نفر (۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر) در فاصله ‏سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ با رشد ۱۵ درصدی به ۱۳ میلیون نفر و ‏در فاصله سال های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳ با رشد ۱۰ درصدی به ۲۰ ‏میلیون نفر برسد.‏
در سال ۱۳۹۸ به عنوان سال پایانی دوره سوم ۱۰ میلیارد دلار و در ‏سال ۱۴۰۴ به عنوان سال پایانی اجرای سند هم حدود ۲۵ میلیارد دلار ‏تخمین زده شده که در صورت تحقق این سند، ایران در سال ۱۴۰۴ ‏می توانست مدعی سهم ۱.۵ درصدی از گردشگری جهان باشد اما ‏طبق آمار میراث فرهنگی و هم سازمان جهانی گردشگری با اهداف ‏سند 20 ساله گردشگری فاصله زیادی دارد.‏
طبق گزارش ارائه شده به تفکیک کشورها در جذب گردشگر خارجی ‏در سه ماهه ابتدای ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ اختصاص ‏دارد که در این بخش هم قطر (با افزایش ۱۷۷ درصدی گردشگر ‏ورودی) آلبانی (افزایش ۱۲۱ درصدی) عربستان سعودی (افزایش ۹۸ ‏درصدی) تانزانیا (افزایش ۵۳ درصدی) صربستان (افزایش ۴۳ ‏درصدی) گواتمالا (افزایش ۴۱ درصدی) و بلغارستان (افزایش ۳۸ ‏درصدی) در بالاترین ردیف های جدول جذب توریست در سه ماه ابتدای ‏امسال نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ ایستاده اند. در این بخش از ‏گزارش سازمان جهانی گردشگری هم نامی از ایران نیست.‏
‏ و همان طور که فعالان صنعت گردشگری کشورمان گفته اند، طی ۵ ‏سال اخیر، شیوع جهانی کرونا باعث کم رنگ شدن گردشگری و از ‏سویی اغتشاشات اخیر هم بر گردشگری تاثیر منفی داشته است
قرار بود به چه نقطه ای برسیم؟
وزارت میراث فرهنگی هم آمار داده که از پاییز ۱۴۰۰ و در طول ‏فعالیت دولت سیزدهم، مجموع درآمد گردشگری ایران ۸.۷ میلیارد ‏دلار بوده و در این مدت در مجموع ۷.۱ میلیون گردشگر (۷ میلیون و ‏‏۱۰۰ هزار نفر) وارد کشور شده اند و به طور مشخص، در سال ‏‏۲۰۲۲ (۱۴۰۱) ۴.۱ میلیون نفر (۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر) ‏گردشگر خارجی وارد کشور شده اند و ۶.۲ میلیارد دلار در ایران ‏هزینه کرده اند که این رقم نسبت به هزینه کرد ۲.۵ میلیارد دلاری ‏گردشگران ورودی در سال قبل از آن ۷۳.۵ درصد رشد داشته است.‏‎.‎
در ادامه این گزارش با استناد به گزارش سال ۲۰۲۲ سازمان جهانی ‏گردشگری گفته شده بود که در سال ۲۰۲۲ سهم ایران از کل سفر ‏های گردشگری جهان معادل ۰.۴ درصد و از مجموع گردشگران ‏ورودی خاورمیانه، حدود ۶ درصد بوده است.‏‎.‎
اما در عملکرد آماری و هم چنین بررسی تعداد ورود گردشگران  
آمار دقیقی ارائه نمی شود در حالی که با توجه به روابط خوب ایران با ‏کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس و سرریز شدن  گردشگران ‏منطقه به شهرهای مذهبی مانند قم و مشهد  آماری از ورود ‏گردشگران به طور دقیق نداریم .‏
در حالی که گردشگر، یک تعریف مشخص دارد و سازمان جهانی ‏گردشگری که گزارش هایش مورد استناد وزارت میراث فرهنگی هم ‏هست، سال ۱۹۹۵ در یک تعریف جامع اعلام کرد: «مجموع فعالیت ‏های فرد یا افرادی که به مکانی غیر از مکان عادی زندگی خود ‏مسافرت و حداقل یک شب و حداکثر یک سال در آنجا اقامت می کنند و ‏هدف از مسافرت آنان نیز گذراندن اوقات فراغت است و اهدافی نظیر ‏اشتغال و کسب درآمد، شامل این تعریف نمی شود.‏
تاثیر سیاست بر گردشگری کشور
مسلم شجاعی؛ مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی ‏معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی  از افت شدید تور های ‏ورودی خبرداده و می گوید: اتفاقات سیاسی بر گردشگری ایران تاثیر ‏مستقیم داشته و در تعطیلات بهاره سال نوی چینی (ژانویه تا فوریه) با ‏لغو تور های ورودی از چین روبه روشدیم.‏
وی با اشاره به کاهش گردشگران چینی ورودی به کشور می افزاید: ‏روی گرداندن گردشگران چینی از سفر به ایران در حالی بود که آمار ‏ورودی چینی ها به ایران طی ۵ سال اخیر (غیر از دوره شیوع کرونا) ‏همواره سبب سنگین تر شدن کفه ترازوی گردشگری ایران بوده و ‏حتی تیر ماه 98 ایران روادید با چین را به طور یک طرفه لغو کرد تا ‏مشوق جدیدی برای گردشگران چینی که چشم امید گردشگری جهان ‏هستند، ایجاد کند.‏
‏ به گفته ؛ مدیرکل وقت بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث ‏فرهنگی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون نفر از جامعه یک و نیم میلیاردی چین ‏هدف جذب ما هستند؛ به سفر ۵٠٠ میلیون چینی چشم دوخته ایم و می ‏دانیم که نظر آن ها را جلب ایران می کنیم. همه مراکز اقامتی کشور به ‏ویژه استان های هدف باید مهیای پذیرایی باشند.‏
شجاعی بیان می کند:  تشکل راهنمایان باید راهنمای چینی زبان تربیت ‏کند. دفاتر خدمات مسافرتی باید برای چگونگی ورود به بازار و ‏طراحی پکیج آموزش ببینند. اقلام تبلیغاتی متناسب باید طراحی شود. ‏فرودگاه های کشور باید آمادگی داشته باشند. ایرلاین ها باید موضوع ‏افزایش خطوط پروازی را در دستور کار قرار بدهند.‏
ایران هراسی مانع گردشگری
در حالی که آن طور که باید و شاید برای شناساندن ظرفیت های ‏گردشگری و فرهنگی و طبیعی کشور تبلیغات مطلوبی صورت نگرفته ‏تا در برابر سیاه نمایی های رسانه های دشمن مقابله کند و یا اینکه از ‏رسانه های برون مرزی و منطقه هم استفاده نکردیم تا ایران واقعی را ‏برای گردشگران معرفی کنیم رسانه های مغرض خوب وارد عمل شده ‏اند. ‏
مصطفی شفیعی شکیب که ریاست هیات مدیره جامعه تورگردانان را ‏برعهده دارد، معتقد است؛  برای مقابله با آسیب های ناشی از «ایران ‏هراسی» بر صنعت گردشگری کشور کاری باید دولت و رسانه ملی ‏وارد کار شود چرا که با لغو و کنسل شدن تور های ورودی به ایران ‏روبه رو شده ایم. تقریبا تمام تور های ورودی کنسل شده اند.‏
وی با اشاره به این که ایران امن ترین کشور برای گردشگری است ‏اما قربانی ایران هراسی کاذب شده است بیان می کند:  حس عدم امنیت ‏کاذب سبب شده گردشگران خارجی در سفر به ایران تعلل کنند و بازار ‏های اروپا و امریکای لاتین را از دست دادیم  حتی  تور های چین نیز ‏حداقل تا دو ماه دیگر تورهای شان را کنسل کرده اند.‏

پاسخی بگذارید