تاریخ : 1403/04/11 12:09
شناسه : 408509

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی طی فراخوانی نخستین جشنواره سالانه رسانه‌های بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۳ با عنوان «جشنواره رسانه‌ای خوشه طلایی» را برگزار می‌کند.

«جشنواره رسانه‌ای خوشه طلایی» ‏، با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی مقام معظم رهبری، به عنوان رویدادی بزرگ در سطح ملی و با مشارکت عمومی برای به تصویر کشیدن اقدامات، تلاش‌ها و فعالیت‌های خانواده بزرگ کشاورزی ایران اسلامی در مسیر جهش تولید برگزار می‌شود.

ایجاد انگیزه و شور و نشاط در فعالان رسانه‌ای بخش کشاورزی اعم از خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، مطبوعات، نشریات تخصصی و انسان رسانه‌ها؛ بیان نظام مسائل و دغدغه‌های اصلی بخش کشاورزی کشور و ایجاد فضایی عمومی و کارشناسی جهت اولویت‌بخشی به حوزه کشاورزی به عنوان یکی از مردمی‌ترین مؤلفه‌های جهش تولید کشور؛ شناسایی و معرفی الگوهای موفق در زمینه تولید و انتشار محتوای رسانه‌ای و هنری در بخش کشاورزی؛ و معرفی ایده‌ها و ابتکارات جدید در حوزه رسانه‌های بخش کشاورزی با محوریت مشارکت مردم از اهداف برگزاری این جشنواره است.

از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره می‌توان به ایجاد فضایی اثربخش جهت اولویت‌بخشی به دغدغه‌های کشاورزان، دامداران، صنعتگران، بازرگانان و کلیه اعضای خانواده بزرگ امنیت غذایی کشور؛ و روایت پیشرفت و ارائه دستاوردهای بخش خصوصی و دولتی در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی اشاره کرد.

این جشنواره در سه بخش "مسابقه"، "مردمی" و "آموزش" برگزار می‌شود؛

بخش مسابقه شامل "آثار و محصولات رسانه‌ای"، "رسانه‌های برگزیده"، "انسان‌رسانه‌ها" و "پرونده خبری" است که هر کدام زیربخش‌هایی را شامل می‌شود.

آثار و محصولات رسانه‌ای

مقاله، سرمقاله، یادداشت، گزارش و تحلیل برگزیده در خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی

مقاله، سرمقاله، یادداشت، گزارش و تحلیل برگزیده در روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها، ماه‌نامه‌ها و مجلات مکتوب

عکس برگزیده

گزارش تصویری، نماهنگ، ویدئوکلیپ، موشن گرافیک، پادکست خبری و سایر قالب‌های تصویری برگزیده در حوزه کشاورزی

پوستر و اینفوگرافیک برگزیده در حوزه کشاورزی

رسانه‌های برگزیده

خبرگزاری و پایگاه اطلاع‌رسانی برگزیده در زمینه اطلاع‌رسانی بخش کشاورزی

روزنامه، هفته‌نامه، ماهنامه و گاهنامه عمومی برگزیده

نشریه تخصصی برگزیده در بخش کشاورزی

انسان‌رسانه‌ها

انسان-رسانه برگزیده (منظور از انسان-رسانه‌ها، طیف وسیعی از فعالان و چهره‌های فضای مجازی هستند که خود به تنهایی، همچون یک رسانه در حوزه اطلاع‌رسانی عمل می‌کنند.)

پرونده خبری

پرونده‌های خبری فراگردهایی هستند که طی آن خبرنگار با شناسایی مشکلات و نیازهای برآورده نشده مردم و یا سوژه خبری را استخراج و با انجام تحقیق و مطالعه و ایجاد ارتباط با کلیه ذی‌نفعان، اقدام به تولید خبر، گزارش، یادداشت، طنز و انتشار آن در قالب مقاله خبری، مصاحبه و یادداشت می‌کند. این فرایند تنها در صورتی که به نتیجه رسیده باشد یک پرونده خبری محسوب می‌شود.

شرایط شرکت در بخش مسابقه:

آثار باید مربوط به حوزه کشاورزی یا زیربخش‌های مربوط به آن باشد. دبیرخانه جشنواره ۳ مضمون و محور ترجیحی را به شرح زیر اعلام می‌دارد:

- مدیریت از مزرعه تا سفره برای امنیت غذایی و ایجاد آرامش در جامعه

- مدیریت فرهنگ و سبک مصرف محصولات کشاورزی

- امنیت غذایی و کشاورزی دانش‌بنیان

آثاری در جشنواره شرکت داده می‌شود که در یکی از نشریات تخصصی یا عمومی، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری، صدا و سیما یا شبکه‌های مجازی منتشر شده باشد.

اولین نوبت انتشار آثار باید مربوط به فروردین سال ۱۴۰۲ تا آخر تیر ۱۴۰۳ باشد.

آثاری در جشنواره شرکت داده می‌شوند که نام صاحب اثر در محل انتشار درج شده یا به همراه تاییدیه از مسؤول رسانه یاد شده به نام صاحب اثر ارسال و بارگذاری شود.

هر اثر در قالب خواسته شده حداکثر تا تاریخ ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۳ به دبیرخانه جشنواره ارسال شده یا از طریق پایگاه رسمی وزارت جهاد کشاورزی بارگذاری شود. به آثاری که پس از این تاریخ به دست دبیرخانه برسد ترتیب اثر داده نخواهد شد.

نوشته‌های مکتوب باید حداقل ۴۰۰ و حداکثر ۳۰۰۰ کلمه و همزمان به صورت فایل ورد و پی دی اف به همراه لینک انتشار در خبرگزاری یا تصویری از بستر انتشار بارگذاری شوند.

عکس‌ها و اینفوگرافیک باید در قالب JPG و با ابعاد ۳۰۰ dpi و حداکثر حجم ۵ مگابایت بارگذاری شوند.

تولیدات تصویری در قالب ام پی فور و حداکثر زمان ۳ دقیقه و حجم ۳۰ مگابایت بارگذاری شود.

ب) بخش مردمی: این بخش شامل سه زیربخش است؛

نوشته‌های حوزه کشاورزی که در رسانه‌ها و موارد مندرج در بخش مسابقه قابلیت انتشار نیافته‌اند.

عکس‌های موبایلی در قالب JPG و با ابعاد ۳۰۰ dpi و حداکثر حجم ۲ مگابایت بارگذاری شوند.

تولیدات تصویری شامل فیلم و ویدئوکلیپ در قالب ام‌پی‌فور و حداکثر زمان ۳ دقیقه و حجم ۳۰ مگابایت بارگذاری شوند.

پ) بخش آموزش: در کنار بخش مسابقه، کارگاه‌ها و پنل‌های آموزشی متناسب با تهیه و انتشار خبر در حوزه کشاورزی با حضور اساتید مجرب و همچنین برگزیدگان جشنواره برگزار خواهد شد.

مهلت ارسال آثار:

شرکت کنندگان می‌توانند از زمان انتشار این اطلاعیه به جمع‌بندی و آماده‌سازی آثار خود اقدام کنند. لازم به ذکر است که درگاه جشنواره در پایگاه رسمی وزارت جهاد کشاورزی از ۲۰ تا ۳۱ تیر ماه به مدت ۱۲ روز باز بوده و قابلیت بارگذاری آثار وجود خواهد داشت. راهنمای بارگذاری آثار در هر حوزه نیز به اطلاع خواهد رسید.

نشانی دبیرخانه:

دبیرخانه دائمی این جشنواره در مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به آدرس؛ تهران، خیابان آیت‌الله طالقانی، تقاطع خیابان بندر انزلی، ساختمان شهید آوینی، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی؛ مستقر و برپایی نخستین دوره آن در مرداد ماه ۱۴۰۳ در شهر تهران است. در سال‌های آتی نیز، میزبانی این جشنواره در میان مراکز استان‌ها گردشی خواهد بود.

علاقمندان می‌توانند از طریق درگاه جشنواره به آدرس www.maj.ir نیز اطلاعیه‌های بعدی را دریافت کرده و در تاریخ مقرر در این دستورالعمل آثار خود را بارگذاری کنند.

گفتنی است؛ آقای معراج برون به شماره تماس ۰۹۱۶۹۲۵۷۱۸۴ به عنوان رابط جشنواره جهت پاسخگویی به سوالات احتمالی معرفی می‌شود.

پاسخی بگذارید