گروه: سایر / نطنز
تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 47051

دغدغه های رهبری در سبک زندگی
3 ) حاشیه نشینی و پدید آورندگانش

در خصوص این موضوع ، برخی موارد مطروحه در مناظرات اردیبهشت !!! را میتوان مطرح کرد . این پدیده یک موضوع ملی است که تمام ارکان کشور در تولیدش نقش داشتند . این پدیده یک آسیب اجتماعی است و اثرات منفی آن گریبان همه اقشار جامعه را خواهد گرفت . این پدیده قبل از انقلاب هم بود ولی قرار بود پس از انقلاب راهکاری برای حل آن ارائه شود که تاکنون هنوز ذهنی نتوانسته است راهکار عملی و اجرایی برای آن بیان و ارائه کند . حال بیایید دلایل بقاء و گسترش آن را به دقت بررسی کنیم . اولین مشکل ، سیاستهای اتخاذ شده در دولتهای مختلف است که عامل ایجاد و وجود و بقا و گسترش این غده ی چرکین است . همان تصمیمهایی که نتیجه اش بی توجهی مفرط به روستا ها و نیازهای اساسی آنان شد و بجای ایجاد شغل و ارسال امکانات رفاهی برای روستاییان عزیز که زمینه پایداری سکونت را برایشان فراهم میکرد ، زمینه های مهاجرت از روستاها به شهرها برای یافتن شغل را فراهم کردیم . راههای روستایی که آسفالت شد فقط زمینه نابرابری جمعیتی را فراهم کرد . به این ترتیب و به مرور زمان روستا نشینان برای کسب درآمد ثابت و رفاه نسبی رفتند و روستاها را خالی از سکنه نمودند و شهرها را شلوغ کردند . همین زمان بود که کشاورزی ( محور استقلال کشور ) اولین سکته را زد . با این رویکرد + فقدان کار و درآمد در روستا و نبود امکانات رفاهی و خدمات تحصیلی حداقلی در روستاها منتج به تغییر وحشتناک ترکیب جمعیتی در کشور شد . در نهایت با هجوم بی رویه جمعیت به کنار شهرها مواجه شدیم و داستان غم انگیز " حاشیه نشینی " آغاز شد .

تفاوت فرهنگ ها و هنجار ها بین روستا و شهر که ناشی اختلاف فاحش بین فرهنگ ساده روستایی و فرهنگ جدید و ناشناخته ی شهری بود ، باعث بروز مسائل اجتماعی و ناهنجاری های رفتاری و به وجود آمدن زمینه ظهور آسیبهایی در تقابل بین این دو فرهنگ شد . هر چه جلو رفتیم بیشتر پسرفت نمودیم !!! از اصل انقلاب و جهت گیری فرهنگی آن فاصله گرفتیم و دچار نابرابری اجتماعی در شهرها شدیم . دچار تغییر فاحش جمعیت بین روستا و شهر و افزایش درخواست کار در شهرها و جوانگو نبودن ظرفیت اشتغال شهر ها شدیم . نه تنها فقر را ریشه کن ننمودیم بلکه با ورود حاشیه نشینان به شهرها در اصل به اختلاف طبقاتی به شدت دامن زدیم . این داستان غم انگیز نزدیک به 4 دهه است که ادامه دارد .

سید علی محمدی

پاسخی بگذارید

نظرات کاربران

  1. مستمند

    سلام خدا نگذرد از آنها که خانه را گران کردند و کار را در شهرها تعریف نمودند و راه را بر تخلیه روستا و انفجار شهر هموار نمودند . بی عدالتها