در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری؛
تاریخ : 1403/04/12 12:31
شناسه : 408526

اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری میان دو نامزد راه یافته به این مرحله برگزار شد.

اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.

بر اساس قرعه کشی نامزد شماره ۱ سعید جلیلی و نامزد شماره ۲ مسعود پزشکیان است.

امشب ۱۱ تیر ماه بعد از ۱۵ سال مناظره‌های ۲ نفره برگزار می‌شود و این مناظره با مناظره‌هایی که در مرحله اول انتخابات برگزار شد تفاوت‌های جدی دارد.

مهدی خسروی همچنان اجرای مناظره‌ها را بر عهده دارد و قرار است از هر نامزد مطابق با سخنانی که این چند وقت مطرح کرده است سوالاتی اختصاصی بپرسد. مدل مناظره امشب می‌تواند تلویزیون را هم بیش از پیش زیر ذره بین قرار دهد تا مشخص شود همچنان عدالت رسانه‌ای خود را حفظ خواهد کرد یا خیر.

۲۳:۵۷ پزشکیان: مردم ناراضی هستند چون زندگی‌شان نمی‌چرخد

پزشکیان در بخش پایانی سخنان خود گفت: می‌گوئید ما تشخیص ندادیم، شما که تشخیص دادید بگویید چه می‌کنید؟ برنامه شما چیست؟ آقای دکتر راه حل را بگو.

وی افزود: برنامه این‌ها نیست و اینها که شما گفتید همه جهت گیری است. شما بگویید ما جانمایی کردیم اینها برنامه است. این را اعلام کنید. به سایت شما مراجعه کردیم چیزی جز عکس نبود. برنامه از نظر علمی روش، مسیر و فرایند دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مگر شما به دولت شهید رئیسی معتقد نیستید؟ کارهایش خوب بوده یا نه؟ قانون برنامه را او به مجلس داده است. کار کارشناسی انجام شده است دیگر؟ برنامه وقتی می‌گوئید یعنی هر قدر آدم قوی باشید نمی‌توانید برنامه برای همه جا بنویسید. شما نمی‌توانید برای همه سازمان‌ها برنامه بنویسید. در برنامه‌ای که می‌گوئید یا آدم‌های شما کپی پیست کردند یا نمی‌توان برای هر جا یک نفر برنامه بنویسد. آن برنامه‌ای که نوشتید علمی نیست و چارچوب علمی ندارد.

پزشکیان اظهار داشت: از علم حرف می زنید بگویید چارچوب علمی در فناوری یعنی چه؟ اینکه حرف بزنیم که برنامه نیست و یک چشم انداز می‌خواهید بنویسید باید با کوچک‌ترین آدم آن سازمان صحبت کنید. قرآن ما مگر راهنمای ما نیست؟ چرا به آن عمل نمی‌کنیم؟ هنر آن است که طبق آنچه داری یک چیزی بنویسید اجرا شود. با این روند امکان رشد ۸ درصد از نظر علمی وجود ندارد.

وی بیان کرد: چرا مقام معظم رهبری آنهایی که برنامه‌ها را اجرایی نکردند محاکمه نمی‌کند؟ شهید رئیسی که دوست داشتید چرا نتوانست کاری کند؟ گوشت و مرغ چند شد؟ مردم ناراضی هستند چون زندگی شأن نمی چرخد. شما مردم را ناراضی کردید. تمام آدم‌هایی که استخدام کردید آدم‌های دور و بر شما هستند. من بیشترین اعتراض را به روحانی در دولتش داشتم. شما در سایه دولت رئیسی بودید چرا نیامدید به آفتاب؟ کجا را موفق عمل کردید؟ زمان عمل با تئوری تفاوت دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: میان اداره یک دکان و یک مملکت تفاوت وجود دارد. رئیس شورای عالی امنیت ملی رئیس جمهور است و تصمیم را در نهایت مقام معظم رهبری می‌گیرد. نگو چون من رئیس بودم. رهبری هر جا صلاح نمی‌دید و خوشش نمی‌آمد اجازه اجرا نمی‌داد. آدمی که یک اداره را اداره نکرده باشد چطور می‌تواند رئیس یک سازمان باشد؟ شما کدام اداره را اداره کردید؟

پزشکیان بیان کرد: دوست من کیست؟ من عضو هیچ حزب و گروهی نیستم. من مسعود پزشکیان معتقد هستم اگر حکومت می‌خواهد درست شود باید به دستور خدا و فرمان امام عمل کند. جلوتر از شما اعلام کردم و جلوی چشم مردم اعلام می‌کنم همین امروز از انتخابات کنار می‌روم اما شرطش این است اگر می‌توانید رشد ۸ درصدی را اعمال کنید، اگر نتوانستید اجرا کنید اعدامتان کنند. ۴۵ سال دارید حکومت می‌کنید چرا مشکلات حل نشده است؟ دولت قوی باید پشتوانه قوی داشته باشد. از نظر علمی کسی که امتحان نداده و بررسی نکرده و قدرت خود را در بنگاهی رصد نکرده نمی‌تواند موفق باشد.‌

وی افزود: قفل سیاست خارجی این است که پول و منابع ما را دارند می‌خورند و نابود می‌کنند و شما می‌گوئید ما یک دنیا فرصت داریم. دوستان شما همان آدم‌های هستند که سفارت عربستان سعودی را آتش زدند. همان آدم‌ها الان در ستاد شما هستند و با شما کار می‌کنند و در همین صدا و سیما کار می‌کنند. کسی را گرفتند؟ شما که حکومت در سایه بودید می‌گفتید بگیرند. من آن زمان چه کاره بودم؟ دولت وقت چه کاره بود اصلاً؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما باید هسته‌ای را داشته باشیم و باید دفاع کنیم یک بحث است اما اینکه برجام و اف ای تی اف را قفل کنیم و بعد بگوییم برنامه داریم، یک حرف دیگر است.

۲۳:۵۵ جلیلی: ما امروز در برجام طلبکاریم

جلیلی در ادامه سخنان خود گفت: گفته می‌شود گفت‌وگو کنیم و بده‌بستان داشته باشیم؛ رفتند و ده‌ها چیز دادند و او از برجام خارج شد. ما امروز در برجام طلبکاریم چون تعهدات‌مان را اجرا کرده‌ایم. باید در این زمینه طلب‌کاری کنیم و بگوییم ما تعهدات را انجام داده‌ایم و طرف مقابل انجام نداده است. این هنر نیست که ده‌ها چیز بدهیم و او هم تحریم را برندارد. آقای روحانی روز قبل از خروج آمریکا از برجام گفت حتی اگر خارج هم شوید ما خارج نمی‌شویم؛ این دیپلماسی است؟ این یعنی من همه چیز می‌دهم و اگر خارج شوید، من در توافق می‌مانم.

وی بیان کرد:

من در زمان برجام این مطلب را توضیح دادم و حال بعد از حدود ۹ سال، این مسئله بهتر روشن شده است که ابزار او برای فشار بر ما، تحریم است و طرف مقابل اذعان کرد که تحریم‌ها به آخر راهش رسیده و این سخنان اوباماست. ترامپ هم وقتی ازبرجام خارج شد، بنده گفتم حماقت او بود و وقتی این کار را کرد که ملت ما فهمیده باید چگونه با او مقابله کند. ما این مسیر را با قدرت ادامه می‌دهیم و قدرت هم این است که توان خود را بشناسیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان خاطرنشان کرد: اگر تشخیص غلط دهید، تجویز غلط هم خواهید داشت. من بر تشخیص شما بحث دارم و در کمیسیون برجام گفتم در برجام ننوشته تحریم‌ها لغو می‌شود و ۸ سال دیگر یعنی مهرماه سال گذشته باید برخی تحریم‌ها لغو می‌شد ولی سه کشور اروپایی گفتند که تعهدات‌شان را انجام نمی‌دهند.

جلیلی گفت: ما امروز اهرم تحریم که طرف مقابل می‌خواهد علیه ما بکار بگیرد را از او بگیریم؛ یک راه این است که گفت‌وگو کنیم که او تعهدات خود را انجام دهد. یک بحث این است که نباید معطل ماند و شهید رئیسی این کار را انجام داد و آن مهم، خنثی‌سازی تحریم است. خود آمریکا می‌گوید ایران دو میلیون بشکه نفت می‌فروشد. باید این دو راه دنبال شود.

وی عنوان کرد: نکته‌ی مهم این است که باید طرف مقابل را با اهرم‌های اقتصادی از تحریم‌کردن پشیمان کنیم. اما طرف مقابل چرا در برخی موضوعات کوتاه می‌آید؟ چون می‌بیند ما در برخی مسائل موفق می‌شویم و تهدید را تبدیل به فرصت می‌کنیم. شهید سلیمانی می‌گوید تهدید می‌تواند تبدیل به فرصت شود و این سخن نباید به سُخره گرفته شود. البته این سخن به این معنا نیست که قابلیت‌های دیگر دیده نشود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باید با جهان تعامل گسترده داشت و شهید رئیسی این کار را انجام داد و در سریلانکا ۵۰۰ میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی داشت و این کار می‌تواند در ۱۰۰ کشور دیگر هم شکل بگیرد.

۲۳:۱۵ پزشکیان: سیاست خارجی از نظر من یعنی آرامش روحی و روانی مردم

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: سیاست خارجی یعنی تشخیص تهدیدها و بحران‌های پیش رو با صداقت و واقع‌نگری. در همین راستا سیاست خارجی از نظر من یعنی آرامش روحی و روانی مردم. سیاست خارجی من وسیله‌ای است برای متوقف کردن روند مهاجرت جوانان و ایجاد زمینه بازگشت ایرانیان خارج از کشور. برای من سیاست خارجی یعنی کاری کنیم که ایرانیان بتوانند برای بلندمدت خود برنامه بریزند. سیاست خارجی من برای رفاه مردم و ایجاد انگیزه ماندن و ساختن و رشد اقتصادی و توسعه نه به هزینه مردم و در یک کلام برای مردم است.

پزشکیان در پاسخ به جلیلی در بخش جنجالی پایانی مناظره گفت: شما می‌گوئید پایبند به اجرای قانون برنامه هفتم هستید ولی در عین حال معتقدیم که رشد ۸ درصدی که در برنامه هفتم مورد تاکید قرار گرفته قابل تحقق نیست، بنده همین جا در جلوی چشم این مردم اعلام می‌کنم همین امروز از انتخابات کنار می‌روم به شرطی که آقای جلیلی این رشد ۸ درصدی را محقق کند ولی اگر نتوانست رشد دهد، اعدامش کنند!

۲۳:۰۴ جلیلی: باید دشمن را از تحریم کردنش پشیمان کنیم

جلیلی در ادامه در پاسخ پزشکیان در رابطه با مسائل بین‌المللی و ارتباط با دنیا و FATF همچنین برجام، گفت: اینکه شما می‌گوید یک چیزی بگویید و یک چیزی بگیرید این‌طور نبود بلکه ما امروز در برجام طلبکاریم و ما چیزهای بسیاری دادیم و چیزی نگرفته‌ایم و راه حل این است که ما نباید معطل آنها شویم. کاری که باید انجام دهیم این است با طلبکاری به آنها بگوییم که ما ده‌ها کار را انجام دادیم و شما از برجام هم خارج شدید و این دیپلماسی و سیاست نیست که همه چیزمان را بدهیم و طرف مقابل که خارج شود چیزی نگوییم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: بعد از حدود ۹ سال این موضوع روشن می‌شود که ابزار فشار او تحریم‌ها است و خود غرب اذعان داشت که تحریم‌ها نقطه آخر بود و این عین صحبت‌های اوباما است. وقتی که ترامپ از برجام خارج شد من گفتم که حماقت او بود و این در شرایطی بود که مردم ما فهمیده اند که چگونه با این حربه با تحریم مقابله کند.

جلیلی در پاسخ به پزشکیان که اشاره به وجود مشکل در قشر کارگر جامعه و وجود تحریم‌ها داشت افزود: من بر روی تشخیص شما اشکال می‌گیرم برای همین تجویزتان غلط است چرا که ما در موضوع تحریم‌ها قدرتمند وارد شده‌ایم. من همان زمان هم در کمیسیون برجام به شما گفتم که اینجا ننوشته است که تحریم‌ها لغو می‌شود بلکه نوشته است ۸ سال دیگر و بعد از ۸ سال هم اتفاقی که رخ داد این بود که سه کشور اروپایی اطلاعیه دادند تعهداتمان را انجام نمی‌دهیم.

وی گفت: امروز اهرم تحریم را که غرب می‌خواست علیه ما به کار بگیرد حتماً از آن خارج می‌شویم و یک راه این است که از طرف مقابل بخواهیم تعهدات خود را انجام دهد همانطور که شهید رئیسی تحریم‌ها را خنثی کرد و آنها گفته بودند ۲۰۰ هزار بشکه هم نمی‌توانیم بفروشیم اما امروز ۲ میلیون بشکه می‌فروشیم باید معطل آنها نمانیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: بحث خنثی کردن تحریم یک بحث است و ما باید او را از تحریم کردنش پشیمان کنیم با اهرم‌های اقتصادی و با رویکردهایی که داریم امروز در بسیاری از عرصه‌ها این موضوع شکل می‌گیرد و چرا آنها در برخی از عرصه‌ها کوتاه می‌آیند چرا که می‌بینند که ما در حال پیشرفت هستیم و این را به سخره نگیریم که سلیمانی تهدیدها را از دل تهدیدها به وجود می‌آورد و می‌توانیم به سراغ قابلیت‌های دیگرمان برویم راه، راه انداختن اقتصاد تعامل گسترده با جهان است.

جلیلی، گفت: در سریلانکا ۵۰۰ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی مهندسی را راه اندازی کردیم. این کاری بود که شهید رئیسی انجام داد.

۲۲:۵۸ پزشکیان: روزانه به خاطر سوءمدیریت و نبود برنامه به مملکت ضرر می‌زنیم

پزشکیان در بخش نهم صحبت‌های خود اذعان داشت: منظور شما این است که اف ای تی اف و برجام را قبول نخواهیم کرد. این را شفاف به مردم بگویید. بالاخره شما نظرتان در مورد اینها چیست؟ شما چه برنامه‌ای دارید؟ اگر به تعهدات عمل نکردند شما چه می‌کنید؟ ما نفت را چند می‌فروشیم؟ بشکه‌ای چند؟ قیمتی که مجلس در بودجه می‌گذارد به همان قیمت می‌فروشند؟ شما شفاف بگویید نفت را بشکه‌ای چند می‌فروشید؟ ما مشابه دنیا می‌فروشیم؟ اصلاً امکان ندارد.

وی افزود: اگر خوب می خرند چرا این وضع مردم این است؟ چرا این قدر بدبخت هستند؟ مسأله خیلی روشن است. آقای دکتر در این رشته کارشناسی هم هست. همین الان به دلیل نداشتن تکنولوژی نفتی که ما از زمین می‌کشیدیم ۱۸ درصد است در حالی که در دنیا ۴۶ درصد است. ما داریم سرمایه نسل‌ها را دفن می‌کنیم. ما راستش را نمی‌گوییم. آدمی پیدا می‌شود سه میلیارد نفت را برده و پولش را خورده و در زندان است. مگر می‌شود کسی ۱۰ کشتی نفت را ببرد و بفروشد و پولش مشخص نشود؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: قطر گاز ما را گرفته بعد ما به عنوان دومین مملکت دارای این سرمایه، زمستان گاز نداریم. دولت قبل نکرد، آقای شهید رئیسی چرا درستش نکرد؟ آن زمان که بدتر شد. تحریم‌های فلج کننده اجازه نداد. ما برجام را نپذیریم شما چه می‌خواهید در مملکت انجام دهید؟ یک نقشه داشته باشیم. ما روزانه به خاطر سو مدیریت و نبود برنامه به مملکت ضرر می زنیم و سرمایه‌های مملکت را گم و گور می‌کنیم.

پزشکیان تصریح کرد: این که بلد باشیم چگونه صحبت کنیم هنر است. گفت‌وگو، گفت‌وگو است و برادر با برادر و پدر با پدر و بچه با پدر گفت و گو می‌کنند و اگر جور در نیایند با هم قهر می‌کنند و می‌روند. این که چگونه می‌توان گفت و گو را به نتیجه رساند و اینکه من بگویم به هیچ عنوان نخواهد شد با هم تفاوت دارد.

وی در پاسخ به این سوال که در شرایطی آمریکا سردار سلیمانی را شهید می‌کند و می‌خواهد فروش نفت را به صفر برساند چه می‌کنید؟ ادامه داد: بحث شهید سلیمانی جدا است. آمریکا بخاطر بحث‌های غزه و سوریه این کار را می‌کند. موی دماغ آنها شده بود و او را ترور کردند. این چه ربطی به دعوای بعد از آن قضیه دارد؟ چرا بازرگانان ما نمی‌توانند راحت به اروپا بروند؟ ما چه کردیم که دنیا با ما این چنین است؟ در همین همسایه‌ها چرا ترکیه پول ما را نمی‌دهد؟ چرا چین دلار ما را پس نمی‌دهد و هر جنسی دلش می‌خواهد به ما غالب می‌کند؟ چرا همین قرارداد ۲۵ ساله را اجرا نمی‌کند؟ نخواهد کرد. اف ای تی اف مانند فیفا است. اگر زیر بار حرف آنها نرویم ما را بازی نمی‌دهند. اگر به آن عمل نکنیم ما را در بازی‌های جهانی راه نخواهند داد. بگویید اگر اینها را نکردید چه بلایی می‌خواهید سر مردم بیاورید؟ چرا تعداد چاپ پول دو سه برابر شده است؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با عمل نکردن دولت بایدن به تعهدات خود بیان کرد: اقتصاد مقاومت؛ بارها گفتم اول در داخل باید به همگرایی برسیم و درباره گره‌هایی که در نفت و گاز و تورم‌هایی که ایجاد می‌کنیم علمی حرف بزنیم و بعد به دنیا ثابت کنیم می‌توانیم بایستیم. در عین حال برای اینکه از قافله عقب نمانیم بر اساس عزت، حکمت و مصلحت گفت‌و گو کنیم. در معامله باید یک چیزی بدهید و یک چیزی بگیرید. گفتگو روش و علم دارد. چگونه؟ باید دید چطور می‌توان با مدیریت و هدر ندادن سرمایه و بزرگ نکردن دولت به آن عمل کرد. باید بتوانیم معامله را جوش دهیم. باید اقتصاد مقاومتی، مدیریت داخلی را کنار بگذاریم و درست عمل کنیم، سوخت خود را هدر ندهیم.

۲۲:۵۲ جلیلی: این‌که دنیا را در چند کشور منحصر کنیم اشتباه است

در ادامه این مناظره جلیلی با اشاره به برنامه دولت متبوع خود در حوزه سیاست خارجی وخنثی سازی تحریم‌ها، گفت: بحث سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است. سیاست خارجی دو سه تا کشور نیست. این اشتباه بود که روابط کشور با چند کشور و قدرتی منحصر شد که بیشترین اختلاف وجود دارد.

جلیلی با بیان اینکه فرصت‌ها از نقاط اشتراک بدست می‌آید، گفت: می‌گفتند اگر به ما اجازه بدهید برجام را انجام دهیم هم چرخ سانتریفیوژ می چرخد و هم چرخ اقتصاد، مگر این‌کار را نکردند؟

وی گفت: آژانس بین المللی ۱۵ بار در گزارش نوشت که ایران همه تعهدات را انجام داده است. اما طرف مقابل کلاً از برجام خارج شد.

جلیلی گفت: سیاست خارجی جای دیدن واقعیت‌ها است. ملت خودمان را زود متهم نکنیم و طرف مقابل را تبرئه.

جلیلی گفت: ایران فراتر از تعهداتش اقداماتی را انجام داد اما نتیجه‌اش چه بود؟ طرف مقابل خارج شد و بر تحریم‌ها افزوده شد و ۸۰۰ تحریم به ۱۵۰۰ تحریم افزایش یافت.

وی گفت: این‌که دنیا را در چند کشور منحصر کنیم اشتباه است. هنر سیاست خارجی این است که به ۲۰۰ کشور توجه کند و از نقاط و اشتراکات فرصت کسب کنیم. از اختلافات کشورهای دیگر با یک‌دیگر هم فرصت ایجاد کنیم. مثلاً روسیه با اروپا دچار اختلاف شده لذا امروز با کنار رفتن اروپا باید بازار برای روسیه ایجاد کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اگر در سیاست خارجی آن ابعاد قضیه را نبینید و از قدرت مردم استفاده نکنید، روابط خارجی محکم نمی‌شود. روابط خارجی ما با ترکمنستان از هفت میلیارد دلار به ۲۰۰ میلیون دلار رسید این نتیجه همان سیاست‌های غلط بود.

جلیلی اظهار داشت: در FATF همین آقای طیب نیا که الان در ستاد شما (پزشکیان) است، رفت با آن گروه توافق کرد؛ بسیاری از کشورهای اروپایی نصف این تعهدات ما را هم انجام نداده‌اند اما آن‌ها در قابل ما می‌گویند باید همه بندها را اجرا کنید و تازه این را هم قبول ندارند، اما ما می‌آییم مردم خودمان را متهم کرده و واکسن نمی‌خریم.

وی‌گفت: در دولت گذشته اعضای دولت نامه نوشتند اگر FATF امضا نشود ما نمی‌توانیم حقوق اسفند ۹۷ را بدهیم.

وی ادامه داد: اگر اشراف به مسائل نداشته باشیم و تشخیص غلط بدهیم نمی‌توانیم راه حل درست را ارائه کنیم. در FATF و برجام ما طلبکاریم نه بدهکار. آنها اول باید تعهداتشان را انجام دهند اگر نداند ما نباید معطل آنها باشیم و باید دنبال فرصت‌های دیگر باشیم. آنها خودشان به شکست معترف هستند اما ما شکست آنها را قبول نداریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما الان ۲ میلیون بشکه نفت می‌فروشیم، شما در مجلس هستید بگویید نفت را چند می‌فروشیم؟ قیمت نفت در دنیا متغیر است و ما هم مطابق دنیا می‌فروشیم. اینجا باید مسئله را درست شناخت. ما در دولت قبل ۲۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروختیم اما برای اینکه معطل نماندیم امروز ۲ میلیون بشکه نفت می‌فروشیم. اما اگر شما در داخل مشکل داشته باشید حتی اگر نفت هم بفروشید مشکلی حل نمی‌شود. الان در فروش نفت ۲ تا ۴ درصد پرتی نفت داریم و این عدد بسیار بزرگی نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار در ۴ سال است و باید این مشکل را حل کرد.

۲۲:۴۵ پزشکیان: اگر می‌خواهیم رشد کنیم باید ارتباطات خود را افزایش دهیم

وی افزود: کجای دنیا در این مسئله مثل ما عمل می‌کند؟ ما کاری می‌کنیم که مردم از زندگی ساقط شوند.

پزشکیان خاطرنشان کرد: ماشینی که ۲۰ هزار دلار است در داخل ایران ۱۰۰ هزار دلار می‌فروشند؛ مرزها را باز کنید.

وی افزود: نباید از چرخه تولید در دنیا بیرون بیاییم، از چرخه تکنولوژی در حال خروج هستیم؛ نمی‌توانیم بگوییم که همه چیز را خودمان تولید می‌کنیم؛ اینکه کشوری خودش همه چیز را تولید کند، دوره‌اش گذشته است.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اقتصاد ۱۲۵ فوق تخصص دارد که می‌توان از آن‌ها نظر گرفت.

وی افزود: دید ما حق و عدالت است، در سلامت و آموزش به بازار آزاد معتقد نیستیم. قرار نیست از مادری که بچه‌اش در حال مرگ است درمان را دریغ کنیم و یا کودکی که در مدرسه‌ای دورافتاده درس خوانده مجبور به رقابت با پولدارها شود.

پزشکیان اظهار داشت: در سیاست‌های کلی باید دید از کدام تخصص برای کدام هدف باید استفاده کنیم؛ ما اقتصاد دارو، بیمارستان و انواع دیگر داریم و باید از تخصص هریک از متخصصان در جای خود استفاده شود. این به دید ما برمی‌گردد.

وی افزود: ایران پر از مربی است اما می‌توان از خارج برای بالا بردن مربی استفاده کرد اینکه آن مربی چقدر بتواند کمک کند مهم است.کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: سیاست خارجی باید بستر بازار را برای معامله‌گران ما پیدا کند. اقتصاد صنعت با اقتصاد کشاورزی فرق دارد. در سیاست خارجی برای هدف خاصی باید کارشناس خاصی داشت.

وی ادامه داد: سیاست‌های رهبری و امام نه شرقی و غربی است و هر جا مصلحت و عزت و حکمت ایجاب کند اقدام خواهیم کرد. برای تصمیم‌گیری ابزار علمی و تجربی و کارشناسی وجود دارد.

پزشکیان گفت: با حرف من نمی‌توان دل و روده کسی را بیرون ریخت و باید با دیدگاه علمی و کارشناسی و تجربه بین‌المللی و شواهد تصمیم گرفت؛ قرار نیست با حرف من مملکت در چاله‌ای بیافتد که نتواند بیرون بیاید.

وی اظهار داشت: استراتژیک پلنینگ فقط در درون سازمان می‌تواند باشد، این‌طور که نمی‌توان برنامه نوشت. یک نفر بیاید درباره همه چیز بگوید برنامه دارم صرفاً کپی پیست کردن است؛ امکان ندارد کسی برنامه بنویسد اما داخل آن سازمان نباشد؛ مشکل ما در کشور نبود راه حل نیست، مشکل ما آدم‌هایی است که علم، مهارت و انگیزه را ندارد.

برچسب ها:

پاسخی بگذارید