دکتر پورابراهیمی در دانشگاه طلوع مهر :‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/09/17 10:36
شناسه : 412201
شاخه سبز - رئیس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص ‏مصلحت نظام، گفت : برای رسیدن به رشد ۸ درصدی، سالانه ۱۵۰ تا ‏‏۲۰۰ میلیارد دلار منابع نیاز داریم. در حال حاضر حدود ۴۰ درصد منابع ‏نظام بانکی منجمد است و بخش بزرگی نیز صرف استمهال (تمدید) ‏وام‌های قبلی می‌شود و تنها حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد منابع، پول جدید ‏برای تزریق به اقتصاد است. ‏
به گزارش شاخه سبز ، دویست و چهل و ششمین نشست از سلسله ‏نشست‌های هم‌اندیشی کانون هم‌اندیشی تعالی و توسعه استان ‏قم(اتاق فکر) با موضوع «ارزیابی تحقق اهداف برنامه هفتم پیشرفت در‎ ‎حوزه بانکی و تورم» و بررسی راهکارهای تحقق «سرمایه‌گذاری برای ‏تولید» با حضور دکتر محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی ‏دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدیران صنعتی، اساتید ‏دانشگاه و فعالان اقتصادی در دانشگاه طلوع مهر برگزار شد.‏
در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی بنایی، ‏رئیس دانشگاه طلوع مهر ضمن عرض خیرمقدم، به جایگاه علمی و ‏تخصصی مهمان جلسه اشاره کرد و گفت: مرحوم آیت‌الله مؤمن در ‏زمان حضور در شورای نگهبان، برای بررسی لوایح و مباحث اقتصادی ‏همواره به دنبال مشاوران امین و متخصص بودند.‏
وی افزود: آن مرحوم بارها تأکید می‌کردند که آقای دکتر پورابراهیمی و ‏دکتر شیبانی (رئیس کل اسبق بانک مرکزی) از جمله کسانی هستند که ‏توضیحاتشان راهگشا و قابل اعتماد است. این اعتماد و ارتباط وسیع ‏میان ایشان و فقهای شورای نگهبان باعث می‌شد که لوایح اقتصادی با ‏دقت و اتقان بیشتری بررسی شود.‏
دکتر بنایی با اشاره به حضور نخبگان و مدیران اثرگذار استان در این ‏جلسه، اظهار داشت: این هشتمین جلسه در سال جاری است که با ‏هدف لبیک به شعار سال مقام معظم رهبری و یافتن راهکارهایی برای ‏مسئله سرمایه‌گذاری و تولید برگزار می‌شود. امیدواریم مباحث ‏تخصصی مطرح شده در خصوص تورم و نظام بانکی بتواند برای حل ‏مشکلات اساسی کشور راهگشا باشد.‏
ناترازی بانکی؛ عامل یک‌چهارم تورم کشور
در ادامه، دکتر محمدرضا پورابراهیمی با تشریح وضعیت شاخص‌های ‏اقتصادی بر اساس برنامه هفتم توسعه گفت: برنامه هفتم به عنوان ‏آخرین اسکن از وضعیت اقتصادی کشور، اهدافی همچون رشد ‏اقتصادی ۸ درصدی، رشد نقدینگی حدود ۱۴ درصدی و تورم ‏تک‌رقمی ۹.۵ درصدی را ترسیم کرده است، اما واقعیت‌های موجود ‏فاصله معناداری با این اهداف دارد.‏
وی با اشاره به روند نرخ رشد اقتصادی تصریح کرد: در هشت سال ‏دولت آقای روحانی، میانگین نرخ رشد اقتصادی کمتر از یک درصد بود ‏که بدترین وضعیت در تاریخ اقتصادی بعد از انقلاب محسوب می‌شود. ‏در دولت شهید رئیسی این عدد به میانگین ۳.۲ درصد رسید، اما اکنون ‏وضعیت مطلوبی نداریم.‏
رئیس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ‏هشدار داد: برآوردهای خوش‌بینانه نشان می‌دهد که نرخ رشد اقتصادی ‏کشور تا پایان سال جاری به حدود منفی ۱.۵ درصد خواهد رسید. ‏بخشی از این کاهش ناشی از مشکلات زیرساختی نظیر قطعی برق و ‏گاز در شهرک‌های صنعتی است که تولید را کاهش داده و بخشی دیگر ‏ناشی از فزونی هزینه‌هاست.‏
دکتر پورابراهیمی با ابراز نگرانی از وضعیت رشد نقدینگی در کشور ‏گفت: هدف‌گذاری برنامه هفتم برای رشد نقدینگی حدود ۱۴ درصد ‏بود، اما در حال حاضر این نرخ از ۳۴ درصد عبور کرده و پیش‌بینی ‏می‌شود تا پایان سال به بالای ۴۰ درصد برسد.‏
پورابراهیمی با بیان اینکه دو عامل «کسری بودجه» و «ناترازی نظام ‏بانکی» موتورهای اصلی تولید تورم در ایران هستند، گفت: محاسبات ‏نشان می‌دهد که بین ۱۰ تا ۱۲ واحد درصد از تورم ۴۰ درصدی کشور، ‏مستقیماً ناشی از ناترازی نظام بانکی است. این یعنی مردم هزینه ‏ضعف نظارتی بانک مرکزی و ناترازی بانک‌ها را از جیب خود و با ‏کاهش قدرت خرید پرداخت می‌کنند.‏
وی افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل ضعف نظارت بانک ‏مرکزی و فقدان قانون مقتدر (که خوشبختانه قانون جدید بانک مرکزی ‏اخیراً ابلاغ شده است)، دارایی‌های بانک‌ها به سمت پروژه‌های غیرمولد ‏و دارایی‌های سمی و منجمد سوق داده شد.‏
عزم جدی نظام برای پایان دادن به پرونده بانک‌های ناتراز تا پایان ‏سال
این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنان خود ‏خبر خوشی را نیز اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون عزم و اراده جدی در ‏ارکان نظام، بانک مرکزی، دولت و مجمع تشخیص مصلحت شکل ‏گرفته تا پرونده بانک‌های ناتراز تعیین تکلیف شود.‏
وی خبر داد: پیش‌بینی ما این است که تا پایان امسال و نهایتاً اوایل ‏سال آینده، سفره ناترازی بانک‌های خصوصی جمع شود. با حذف این ‏ناترازی‌ها، امیدواریم در سال آینده شاهد کاهش ۱۰ تا ۱۲ درصدی ‏تورم از این محل باشیم.‏
پورابراهیمی خاطرنشان کرد: حل ناترازی بانکی نه تنها تورم را کاهش ‏می‌دهد، بلکه با آزادسازی منابع قفل شده، امکان تسهیلات‌دهی به ‏بخش واقعی و مولد اقتصاد را فراهم کرده و کشور را از رکود خارج ‏می‌کند.‏
ناگفته‌های پرونده بانک آینده و حکم قضایی
پس از ارائه مباحث توسط دکتر پورابراهیمی، جلسه با پرسش‌های ‏صریح و چالشی اساتید دانشگاه، مدیران سابق و فعالان اقتصادی ‏حاضر در نشست ادامه یافت.‏
دکتر پورابراهیمی در این بخش از جلسه در واکنش به سوالی درباره ‏عدم برخورد با سهامدار عمده بانک آینده گفت: موضوع تخلف سهامدار ‏عمده این بانک توسط دستگاه قضایی در حال رسیدگی است. وی ‏گفت این بانک با تأسیس شرکت‌های خصوصی صوری، دارایی‌های ‏بانک را با قیمت‌های غیرواقعی به شرکت‌های خود منتقل می‌کرد.‏
وی تأکید کرد: برخلاف شایعات، دستگاه قضایی به این پرونده ورود ‏کرده و حکم در حال صادر شدن است. طبق قانون جدید و برنامه هفتم ‏پیشرفت، در صورت احراز ورشکستگی ناشی از تقصیر، اموال شخصی ‏سهامدار مقصر برای جبران زیان ضبط خواهد شد.‏
پیشنهاد جذب ۵۰ میلیارد دلار ارز خانگی
دکتر پورابراهیمی در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای تأمین مالی ‏تولید گفت: برآورد ما این است که بیش از ۵۰ میلیارد دلار ارز و مقادیر ‏زیادی طلا در خانه‌های مردم و خارج از شبکه بانکی وجود دارد. ‏پیشنهاد ما به دولت این است که با ارائه تضمین‌های ارزی معتبر، این ‏سرمایه‌های راکد را جذب کند تا هم مردم از حفظ ارزش دارایی خود ‏مطمئن شوند و هم منابع لازم برای رشد اقتصادی تأمین شود.‏
رئیس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با ‏اشاره به هدررفت منابع انرژی گفت: روزانه حدود ۱۴۰ میلیون دلار ‏یارانه بنزین پرداخت می‌کنیم که ۳۰ تا ۴۰ درصد آن قاچاق می‌شود و ‏‏۴۵ درصد مردم که خودرو ندارند از آن بی‌بهره‌اند.‏
وی وضعیت فعلی را «عدم تصمیم‌گیری» نامید و افزود: به دلیل ‏ملاحظات سیاسی، تصمیمات راهبردی در حوزه انرژی به تعویق ‏می‌افتد. هنر مدیریت اقتصادی این است که با اصلاح این روند، منابع ‏هدررفته را به جیب مردم بازگرداند، نه اینکه با سرکوب قیمت‌ها زمینه ‏قاچاق را فراهم کند.‏
شکست سیاست ارز ترجیحی
دکتر پورابراهیمی در پاسخ به گلایه فعالان اقتصادی درباره ارز ‏‏۲۸۵۰۰ تومانی نیز گفت: سیاست ارز ترجیحی به ضد خودش تبدیل ‏شده است. آمارها نشان می‌دهد تورم کالاهای اساسی که ارز دولتی ‏می‌گیرند، از تورم کالاهای غیراساسی بیشتر شده است. این سیاست ‏عملاً باعث توزیع رانت، سرکوب صادرات و تشویق واردات شده و کالا ‏با قیمت آزاد به دست مصرف‌کننده می‌رسد.‏
وی در ادامه در خصوص عدم استقلال بانک مرکزی تصریح کرد: ‏مطالعات جهانی نشان می‌دهد کلید مهار تورم، استقلال بانک مرکزی ‏است؛ اما تجربه دولت‌های گذشته در ایران نشان می‌دهد که رؤسای ‏جمهور برای جبران کسری بودجه، تمایلی به این استقلال ندارند و ‏همواره می‌خواهند دستشان در جیب بانک مرکزی باز باشد.‏
پرونده قضایی برای متخلف اصلی بانک آینده در حال رسیدگی است
مهندس حسن رضوی، از مدیران سابق استان قم، با اشاره به موضوع ‏بانک آینده پرسید: «چگونه یک نفر توانسته است بخشی از  ۱۲ درصد ‏تورم ناشی از ناترازی بانکی را به مردم تحمیل کند؟ یک فرد چکونه ‏توانسته چنین کاری کند؟»‏
دکتر پورابراهیمی در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: طبق قانون ‏تجارت، مسئولیت سهامداران در شرکت‌های سهامی عام به میزان ‏آورده آن‌هاست. اما طبق بندج ماده 8 برنامه هفتم زمانی که تخلف ‏سهامدار محرز شود، دستگاه قضایی می‌تواند ورود کند. در بانک آینده ‏تخلف سهامدار توسط دستگاه قصایی در حال رسیدگی است. به عنوان ‏مثال، فرد یک شرکت خصوصی بیرون از بانک تأسیس کرده و ‏دارایی‌های بانک را در قالب قراردادهای صوری به شرکت خود منتقل ‏کرده است. در اینجا دستگاه قضایی می‌تواند به تخلفات سهامدار عمده ‏ورود کرده و از دارایی‌های شخصی او برای جبران خسارت استفاده ‏کند.‏
توجه به مبانی اقتصاد اسلامی و استقلال بانک مرکزی
در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر بحرینی، استاد اقتصاد، با ‏اشاره به طرح شبهه رباخواری در بخشی از بانک ها، این وضعیت را ‏مصداق «جنگ با خدا» دانست و خواستار پیاده‌سازی اصول اقتصاد ‏اسلامی شد. ‏
دکتر پورابراهیمی در پاسخ گفت: بخشی از چالش‌های ما ناشی از ‏عدول از مبانی دین اسلام است که اثر وضعی دارد. قانون بانکداری ‏بدون ربای فعلی برای دوران گذار از اوائل انقلاب مناسب بود اما قرار ‏نبود دائمی شود. متأسفانه دولت‌ها اراده‌ای برای ارائه لایحه جامع ‏بانکداری اسلامی نداشتند و ما در مجلس مجبور شدیم قانون بانک ‏مرکزی را در قالب طرح پیش ببریم.‏
وی افزود: در اجرا، عقود اسلامی مانند مشارکت دچار تحریف شدند و ‏سود علی‌الحساب عملاً به سود قطعی تبدیل شد که این انحراف از ‏مبانی است.‏
دکتر دارآفرین، از مدیران بانکی قم نیز بر ضرورت استقلال بانک ‏مرکزی تأکید کرد و پرسید چرا این امر اجرایی نمی‌شود که دکتر ‏پورابراهیمی پاسخ داد: ما تجربه ۷-۸ کشور دنیا را بررسی کردیم؛ ‏شاه‌بیت کنترل تورم در همه آن‌ها «استقلال بانک مرکزی» بود. ‏متأسفانه به دلیل مخالفت هر سه رئیس‌جمهور اخیر (آقایان ‏احمدی‌نژاد، روحانی و شهید رئیسی) با استقلال بانک مرکزی، شورای ‏نگهبان نیز با آن مخالفت کرد و ما نتوانستیم این اصل را به صورت ‏کامل در قانون جدید بگنجانیم. مادامی که بانک مرکزی مستقل نباشد، ‏دولت‌ها برای جبران کسری بودجه دست در جیب بانک مرکزی خواهند ‏کرد.‏
سرنوشت پول در اقتصاد ایران و راهکارهای تأمین مالی تولید
دکتر حامد روشن‌چشم، استاد دانشگاه طلوع مهر، با اشاره به اینکه ‏تمام شاخص‌های برنامه هفتم در جهت معکوس حرکت می‌کنند، ‏پرسید: «در این شرایط، تأمین مالی تولید چگونه صورت خواهد گرفت ‏و این پول‌ها واقعاً کجا می‌رود؟»‏
دکتر پورابراهیمی تشریح کرد: برای رسیدن به رشد ۸ درصدی، سالانه ‏‏۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار منابع نیاز داریم. در حال حاضر حدود ۴۰ ‏درصد منابع نظام بانکی منجمد است و بخش بزرگی نیز صرف ‏استمهال (تمدید) وام‌های قبلی می‌شود و تنها حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد ‏منابع، پول جدید برای تزریق به اقتصاد است. علاوه بر منابعی مانند ‏بازار سرمایه و صندوق توسعه، باید به فکر جذب منابع خارج از شبکه ‏بانکی باشیم. برآورد ما این است که بیش از ۵۰ میلیارد دلار منابع ارزی ‏به صورت نقد در دست مردم و شرکت‌ها خارج از نظام بانکی نگهداری ‏می‌شود. باید با ایجاد ابزارهایی مانند سپرده‌های ارزی، این منابع را ‏جذب پروژه‌های بزرگ اقتصادی کنیم.‏
رانت در ارز ترجیحی و بحران در تأمین کالاهای اساسی
آقای محمدی، از فعالان اقتصادی قم نیز در این جلسه با انتقاد از ‏سیاست ارز ترجیحی خطاب به دکتر پورابراهیمی گفت: «شما از ‏تخصیص ۲۰ میلیارد دلار صحبت می‌کنید در حالی که واردکنندگان ۱۰ ‏ماه است پول خود را دریافت نکرده‌اند. منِ مرغدار برای خرید ذرت، ‏باید بخشی از پول را به قیمت رسمی و مابقی را به حساب شخصی و با ‏قیمت آزاد واریز کنم. چه کسی جلوی این فساد را می‌گیرد؟»‏
پورابراهیمی ضمن تأیید این موضوع گفت: این سیاست به هدف ‏اصابت نکرده است. برای اولین بار در تاریخ اقتصاد، تورم کالاهای ‏اساسی (که ارز ترجیحی می‌گیرند) از تورم کالاهای غیراساسی پیشی ‏گرفته و تورم روستایی از تورم شهری بیشتر شده است. دلیل مشکل ‏اخیر این است که دولت به دلیل بدهی‌های ارزی سال گذشته، در ‏تخصیص ارز امسال دچار مشکل شده است. این سیاست به جز ایجاد ‏رانت و فساد و تشکیل هزاران پرونده قضایی، نتیجه‌ای نداشته و مردم ‏کالا را گران‌تر از جایی می‌خرند که ارز ترجیحی به آن تعلق نگرفته ‏است.‏
در ادامه، دکتر پورابراهیمی در پاسخ به انتقاداتی پیرامون بحران ‏تصمیم‌گیری در کشور گفت: ما در کشور دچار درماندگی اقتصادی ‏نیستیم، بلکه دچار عدم تصمیم‌گیری هستیم. ما تصمیمی نمی‌گیریم یا ‏آن را به تأخیر می‌اندازیم و این باعث انباشت مشکلات شده است.‏
وی به عنوان نمونه به حوزه انرژی اشاره کرد و گفت: مصرف روزانه ‏بنزین به ۱۴۰ میلیون لیتر رسیده در حالی که مصرف واقعی ما ۱۰۰ ‏میلیون لیتر است و ۴۰ میلیون لیتر آن قاچاق می‌شود. ما به ازای هر لیتر ‏بنزین حدود یک دلار یارانه پنهان می‌دهیم که روزانه معادل ۱۴۰ ‏میلیون دلار و سالانه حدود ۳۵ میلیارد دلار می‌شود. کل ناترازی بودجه ‏و بانک‌های ما با ۲۰ میلیارد دلار قابل حل است. یعنی فقط با یک ‏تصمیم منطقی در یک حوزه، می‌توان بخش بزرگی از مشکلات را حل ‏کرد.‏
او تأکید کرد: راهکارها موجود است. جمهوری اسلامی ایران ظرفیت ‏عبور از این شرایط را حتی با وجود تحریم‌ها دارد. امیدواریم با ‏شکل‌گیری یک سازوکار جدید و هماهنگی بین ارکان نظام، از این ‏وضعیت عدم تصمیم‌گیری خارج شویم و کشور را در ریلی قرار دهیم ‏که منافع مردم را حداکثر کند.‏
راهکارهای مقابله با قاچاق سوخت
مهندس سیار، از مدیران اسبق قم، ناترازی بانک‌ها را صددرصد ناشی ‏از ضعف در مدیریت دانست و به بی‌توجهی بانک‌ها در حفظ وثیقه‌هایی ‏مانند کارخانجات اشاره کرد که به عنوان بیت‌المال رها شده و به ویرانه ‏تبدیل می‌شوند. ‏
وی پرسید: «چرا به این همه مشکل در حفظ سرمایه بیت‌المال توجهی ‏نمی‌شود؟» وی همچنین با انتقاد از سیاست‌های متناقض در حوزه ‏قاچاق، پیشنهاد داد به جای هدررفت ۴۰ درصد سوخت کشور، ‏مابه‌التفاوت قیمت آن به صورت مستقیم به مرزنشینان و فعالان این ‏حوزه پرداخت شود تا هم مرزها حفظ شوند و هم منابع ملی هدر نرود.‏
پورابراهیمی در پاسخ به این پیشنهاد، به تجربیات ناموفق گذشته ‏اشاره کرد و گفت: طرح‌های مشابهی برای مدیریت سوخت در مناطق ‏مرزی، از جمله در خراسان جنوبی، توسط نیروهای نظامی و انتظامی ‏اجرا شد که به مرزنشینان اجازه داده می‌شد سهمیه‌ای از سوخت را ‏منتقل کنند. اما این طرح‌ها پس از مدتی به دلایل مختلف با شکست ‏مواجه شدند و نتوانستند به صورت پایدار مشکل قاچاق سوخت را حل ‏کنند.‏
ابعاد حقوقی و اقتصادی برنامه هفتم و پیشنهاد اصلاح ساختار ‏حسابداری بانک‌ها
دکتر طبسی، استاد دانشگاه با طرح دو سوال تخصصی، به بررسی ابعاد ‏حقوقی و اقتصادی برنامه هفتم پیشرفت پرداخت.‏
وی با اشاره به مفهوم «سهامدار مقصر» در ماده 8 برنامه هفتم، پرسید: ‏این موضوع چه نسبتی با مفاد قانون تجارت و مفاهیم حسابداری  مانند ‏‏«مسئولیت محدود» و «تفکیک شخصیت » پیدا می‌کند؟ وی همچنین با ‏اشاره به تأکید مکرر برنامه هفتم بر «افزایش سرمایه» به عنوان یکی از ‏راهکارهای حل مشکلات نظام بانکی، با طرح سؤالی، اظهار داشت: «آیا ‏این افزایش سرمایه ها اگر بیش از حد استفاده شود، خود به عامل ‏افزایش اعتباردهی، رشد نقدینگی و در نهایت به تشدید تورم تبدیل ‏نخواهد شد؟»‏
دکتر پورابراهیمی در بخشی از پاسخ‌های خود که به سؤالات دیگر ‏حاضران نیز مرتبط بود، در پاسخ به بخش اول سؤال دکتر طبسی ‏گفت: «درست است که در قانون تجارت، در خصوص شرکت‌های ‏سهامی عام اصل بر مسئولیت محدود سهامداران است. اما مطابق بند ‏ج ماده 8 برنامه هقتم در مواردی که تخلف سهامدار محرز می‌شود، ‏دستگاه قضایی می‌تواند ورود کند. اگر سهامدار عمده با قراردادهای ‏صوری و اقدامات متقلبانه به منافع سپرده‌گذاران و بیت‌المال لطمه ‏می‌زند، قوه قضائیه می‌تواند خارج از این قاعده عمل کرده و برای ‏جبران خسارت به دارایی‌های شخصی فرد نیز رجوع کند. ‏
در ادامه  جلسه، دکتر طبسی با ارائه یک پیشنهاد تخصصی، خواستار ‏اصلاح ساختار صورت‌های مالی بانک‌ها شد و گفت: یک موضوع این ‏است که بانک‌ها سپرده‌ها را که طبق قانون بانکداری بدون ربا در قالب ‏‏«وکالت» از مشتری می‌گیرند، در صورت‌های مالی خود به عنوان ‏‏«بدهی» گزارش می‌کنند. این مسئله به لحاظ حسابداری و شفافیت ‏صورتهای مالی دارای اشکال است. ‏
وی افزود: سازمان حسابداری و حسابرسی نهادهای مالی اسلامی برای ‏این مشکل راهکار ارائه داده و یک طبقه جدید تحت عنوان «حقوق ‏صاحبان سپرده» را مطرح کرده است. پیشنهاد می شود این موضوع از  ‏بانک مرکزی و دستگاه های مربوطه پیگیری شود تا به عنوان یکی از ‏نتایج این جلسه، طرح اصلاح حسابداری نظام بانکی پیگیری شود.‏
دکتر صالحی، استاد اقتصاد دانشگاه نیز در این جلسه گفت: من با ‏تحلیل شما در مورد یارانه یک دلاری بنزین و همچنین تأثیر افزایش ‏حقوق بر تورم مخالفم. به نظر می‌رسد ما بحران تصمیم‌گیری نداریم، ‏بلکه در مورد تصمیم‌گیری بحران داریم. نظریه کنترل تورم از طریق ‏سرکوب دستمزد در دولت قبل هم مطرح بود و شکست خورد. گزارش ‏رسمی نشان داد افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران تنها ۳ درصد بر ‏تورم تأثیر داشت.‏
دکتر پورابراهیمی در پاسخ گفت: من در مورد بنزین راهکار ارائه ‏ندادم، بلکه حجم منابعی از بیت‌المال را که در این حوزه از دست ‏می‌رود، تشریح کردم تا ابعاد مسئله روشن شود. مشکل این است که ‏به دلیل نگرانی از واکنش‌های اجتماعی، هیچ تصمیمی در این حوزه ‏گرفته نمی‌شود. در مورد حقوق و دستمزد هم برداشت شما از صحبت ‏من دقیق نیست. من نگفتم حقوق‌ها افزایش نیابد. ‏
وی تصریح کرد: حرف من این است که هرگونه افزایش حقوق و ‏دستمزد باید به نحوی باشد که قدرت خرید واقعی مردم را بالا ببرد، ‏یعنی میزان افزایش حقوق از میزان تورم بیشتر باشد. اگر شما ۵۰ ‏درصد حقوق را افزایش دهید اما تورم ۵۵ درصدی ایجاد کنید، در عمل ‏قدرت خرید مردم را ۵ درصد کاهش داده‌اید. ‏
این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه روش تصمیم‌گیری ‏باید منطقی و مبتنی بر این محاسبات باشد، نه صرفاً اقدامات ‏پوپولیستی، وی افزود: ما در کشور برای تصمیم‌گیری در حوزه‌های ‏راهبردی مشکل داریم و امیدواریم با سازوکار جدیدی که در حال ‏طراحی است، از این وضعیت خارج شویم. جمهوری اسلامی ایران ‏ظرفیت عبور از این شرایط را دارد.‏

پاسخی بگذارید